Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Juraje Jakubiska z konce 70. let s velkou účastí českých herců (Pavel Nový, Jana Březinová, Ondřej Pavelka) se vrací k odvěkému lidovému pravidlu, vyjadřujícímu koloběh venkovského života a zákon zachování rodu. Doslova – postav dům, zasaď strom, vykopej studnu, zploď syna. Matúš, svérázná postava romantika, který se přistěhuje do zapadlé východoslovenské vesnice, má zprvu nejlepší vůli toto poslání naplnit. Zvykne si na místní poměry, zamiluje se a s urputným odhodláním začít nový život se pustí do stavby domu. Jsme v době tuhé normalizace, v níž opatřit si soukromé z veřejného přímo láká, a má-li někdo tak vzpurnou povahu jako Matúš, může se mu stát, že snadno zapomene, že ukrást se dá mnoho, jen láska a svědomí ne... Snímek má ve filmografii Juraje Jakubiska – jinak svrchovaně autorského tvůrce – ojedinělé místo, neboť se tu nijak nepodílel na scénáři, pouze film režíroval. (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

classic 

všechny recenze uživatele

...Nevravím, že som z Jakubiska priam nadšený, či ohúrený, ale pozorovanie „šoféra Jozefa Matúša” vo východoslovenskej, fiktívnej obci „BIELA VODA” , je až neuveriteľne, brutálne - úprimné, skrátka, režisér sa dokonalo pohral s námetom, že to vôbec neprekáža tomu, aby sa divák nestotožnil s ktoroukoľvek inou, reálne žijúcou obcou na Slovensku, a to za SOCÍKU, kde takýchto Matúšov bolo všade neúrekom... , a samozrejme Matúšovia ešte nevymreli, a sú stále medzi nami živými ! Normálne klobúk dole pred tým, ako sugestívne tento snímok z roku 1979 pôsobí, je dynamicky nadčasový, nepríjemný, a pravdivý, ako nič iné, čo bolo vtedy práve po ruke. Neriešim ani hercov, ktorí sú inak vynikajúci, tentokrát ma nezaujíma ani technická zložka filmu, od kamery, cez strih a hudbu, až po výpravu, na čo inak vynakladám veľa úsilia, lebo si to zakaždým u všetkých režisérov všímam. Zaujal ma scenár, ktorý je excelentný, že už excelentnejší byť ani nemohol... ! ()

Lookass 

všechny recenze uživatele

Juraj Jakubisko sa po takmer desiatich rokoch od zákazu tvorby celovečerných filmov vrátil a nakrútil Postav dom, zasaď strom. Nútená prestávka sa u Jakubiska prejavila najviac vo fakte, že sa mu úplne nepodarilo nadviazať na úspešnú tvorbu zo 60-tych rokov. Aj keď pre neho typická poetika, dôraz na atmosféru, zobrazovanie života obyčajných ľudí na vidieku a lyrická hudba zostali zachované. __ Osobne nechápem, ako sa mu celý projekt podarilo vôbec realizovať - predsa len, zobrazenie dedinskej morálky a charakterov niektorých ľudí je v priamom rozpore s normalizačnou líniou vtedajšej spoločnosti. Asi sa preto dá pochopiť, že film krátko po uvedení do kín putoval rovno do trezora __ 6/10 ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Jakubisko se dokázal se ctí vyrovnat i s prorežimní zakázkou a propustkou k dílům jako Tisícročná včela či Sedím na konári a je mi dobre (oproti Menzelovi tedy skutečně toto zaprodání dokázal vykoupit opravdu mistrovskými díli) a přitom nezradil ani svůj styl. Přesto z díla stále kouká kompromis, jenž si Jakubiska podmaňuje čím dál více a vzletná a poetická romance s existenciálním podtónem se mění v dosti protivnou moralitu o hodnotách socialistického člověka, které nestrpí žádné výjimky. Jakkoli je děj v závěru dobře vygradovaný a tragické vyvrcholení působivé (i když děsivě nešetrné k nádherné přírodě, což se týkalo i předchozího dění jako jízda náklaďákem čistou bystřinou), přesto se musel Jakubisko sklonit před diktátem shora a vzdát se i ironického a velmi kritického konce, jenž by přesáhl i samotnou epizodu s rozkrádáním majetku. Díky vynikajícím hercům, Hapkově podmanivé hudbě a několika magickým momentům v nádherném prostředí však přece jde o dobový nadprůměr. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Už úvodná skladba bola taká rušivá, že žlté z ucha samo chcelo vyliezť von. Každopádne to známe postav dom, zasaď strom, urob syna už dnes neplatí. Dnes najprv urobíš syna, potom možno aj ten strom zasadíš, ale ten dom už nepostavíš. Hypotéku ti nedajú, dediť nie je po kom a stavebné materiály šli o 300% hore. Takže môžeš bývať akurát na tom strome. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Preháňanie sa nákladiakom korytom rieky a pučenie trávy a kvetov na lúkach kolesami toho istého stroja ako základ šantenia s dieťaťom, ujúkajúcim nad víťazstvom mašiny nad silami prírody. Zhadzovanie stavebných materiálov dolu z mosta či do hlbín potoka pod skalným zrázom. Neujasnená forma snových vízií hlavného hrdinu. Predvídavosť predsedu obce, ktorý ako správny komunista vie odhadnúť vopred charakter človeka. Práve som vymenoval negatíva filmu. Filmu, ktorý začal skvele - chlastačkou a vytriezvením v dedine ležiacej kdesi úplne v paži. Pokračoval celkom dobre - snahou novoprišelca sa usadiť a založiť rodinu. Lenže všetko chcel príliš rýchlo. Snahe mať rodinu i dom hneď a zaraz si začal prispôsobovať a neskôr aj preskakovať zákony. Sledovateľné peripetie chlapa čo sa rozhodol usadiť, no nevyliečil sa z niekdajšej - bližšie nerozvinutej - niekdajšej rebélie. Pomerne vierohodne vykresľuje život na slovenskej dedine Pánu Bohu za chrbtom počas normalizácie. K tomu spústa priliehavých poetických obrazov. Problémové miesta spomenuté v úvodných vetách komentára ale zrážajú celkový pozitívny dojem presne na tú istú úroveň, na akú film ocenilo sedem mojich obľúbených užívateľov: na tri hviezdičky. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (8)

  • Po deviatich rokoch zákazu natočil režisér tento film podľa svojho uváženia a nedržal sa ideologického predloženého scenára, čo malo za následok politickú kampaň voči Jakubiskovi, ktorá spôsobila jeho odmlčanie sa v tvorbe na ďalších desať rokov. (Raccoon.city)
  • Premiéra filmu sa konala 3.1.1980 v kine Slovan v Bratislave. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Hlavní hrdina jezdí celý film s vozem Tatra 148. Ve scéně na konci filmu je vidět padající Tatra 138. Rozdíl mezi auty je viditelný na rozdílné kapotě motoru. (Miluna11)

Reklama

Reklama