Reklama

Reklama

Bill Blake přijíždí na Divoký západ, aby nastoupil na místo účetního, proti své vůli se stává legendárním zabijákem. Svérázná westernová parodie. Všechny cesty vedou někam, nejdůležitější je často ta, která dává směr a význam našemu jednání. Mladý účetní Bill Blake po smrti svých rodičů přijíždí z rodného Clevelandu na daleký Západ, aby nastoupil na nové místo. Nezíská přislíbenou práci a ocitne se bez peněz v cizím městě. Když v sebeobraně zabije syna bohatého majitele místních železáren, musí prchat před najatými vrahy. Jeho průvodcem i ochráncem se stává osamělý Indián Nikdo. Podle něho je Bill totožný se svým jmenovcem, anglickým lyrickým básníkem Williamem Blakem, kterého si zamiloval při nedobrovolném pobytu v Británii. A tak ošetří těžce zraněného mladíka jen proto, aby ho připravil v duchu své svérázné filozofie na mystický odchod z tohoto světa... Významný tvůrce amerického nezávislého filmu, scenárista a režisér Jim Jarmusch použil rámec westernu pro sebeparodicky laděnou výpověď o pocitu vykořeněnosti a ztrátě tradičních hodnot. V příběhu mísí nejasné události s podivnými figurami westmanů, černobílou kamerou a jímavou hudbou známého rockového muzikanta, skladatele a kytaristy Neila Younga. Hlavní postavu ztvárnil Johnny Depp. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (690)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Neskutečně nudná a dlouho se vleklá záležitost s Johnny Deppem mě hodně překvapila hlavně tím, jak vlastně nudná a nezáživná vůbec je. Od Jima Jarmusche jsem už pár věcí viděl, ale vždy mě zarazili spíše svým osobitým stylem vyprávění, při kterém se toho příliš neděje a všecko se vlastně odehrává v dialozích. Mně dialogy tedy přišly rozhodně průměrné, a možná i něco víc. Ani Johnny Depp a jeho uhlazený ksicht fešáka nic z toho tady nezachrání. To jak se film vleče totiž utrápenýho mezka s indiánem nezastaví a tak se příběh vlaje dál a dál a já u toho začínám pomalu ale jistě kvýst. Každopádně jsem to přetrpěl a pochopil, že filmy Jima Jarmusche rozhodně nejsou pro mě a že mě Johnny Depp pobaví v dozajista jiném typu filmů než je právě tento. --- That's terrible. - It's horrible. - Terrible is what it is. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Moje první setkání s Jimem Jarmuschem, díky kterému jsem si snad udělal o jeho tvorbě docela detailní obrázek. Mrtvý muž především krásně snímá charaktery ústředních hrdinů a zajímavě kombinuje jednotlivé žánrové prvky, takže westernové drama protknuté nádechem fantasy by nemělo být pro diváka žádnou velkou překážkou, ale díky skvělé atmosféře, černobílé stylizaci a doprovodné hudbě by se měl naopak každý fanda cítit jako ryba ve vodě. Právě tím, že se nebál vnést do řady scén notnou dávku absurdity, připravil si Jarmusch pevný podklad pro své trochu zdlouhavé vyprávění, založené především na dialozích a náladách v daných sekvencích. Točit to takový Tarantino, jistě by vnesl do příběhu ještě větší dávku násilí, manévroval by na větším hereckém i myšlenkovém prostoru a hlavně by všechny ty chvílemi trochu uspávací dialogy mnohem více okořenil. Ale to by Mrtvý muž zcela ztratil své specifické kouzlo a stal by se úplně jiným filmem, a to by byla velká škoda. I přes rozvláčné vyprávění a z mého pohledu vyloženě divné zakončení je to totiž výborně nakroucená podívaná, na kterou se nezapomíná.. 80% ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Film Mrtvý muž považují někteří filmoví fandové za možná nejlepší snímek (např. Eva Zaoralová o něm mluví jako o geniálním filmu) krále nezávislého filmu Jima Jarmusche, na nějž volně navazuje svým dalším filmem Ghost Dog (1999) a částečně i Zlomenými květinami (2005). (Tyto filmy jsou spjaty například důležitým motivem cesty a přeměnou hlavního hrdiny). Mrtvý muž je ve zkratce příběhem muže, který je různými postavami doprovázen k smrti a pronásledován psanci a šerify jmény Lee a Marvin prostřednictvím skvěle napsaných dialogů, veršů Williama Blake a textů skupiny the Doors (jejíž název též pochází z básní od Blakea). Tento žánrově těžko zařaditelný černobílý celovečerní snímek osciluje někde mezi dobrodružným, psychologickým a kriminálním filmem, mezi dramatem a westernem, objevují se zde prvky road movie a černé komedie - možná však že právě výraz psychologický western nejvíc vystihuje tento film, který jako každé velké umělecké dílo svým překračováním žánrových pravidel vytváří žánr nový. Jednoduchý příběh se vine filmem jako tenká nit, kolem které se jako neodlučitelný doplněk vine sugestivní hudba Neila Younga. Doba, ve které se děj filmu odehrává, není nijak zvlášť konkretizována, sám Jarmusch se nechal slyšet, že jsou to přibližně 70. léta 19. století, tedy období překotné kolonizace Ameriky a masivních změn celé tehdejší společnosti. (Přibližně ve stejné době se odehrává i vzdáleně podobný snímek Malý velký muž (1970) s Dustinem Hoffmanem v hlavní roli, který stejně jako Mrtvý muž přistupuje ke svému tématu odlišně než ostatní kinematografická produkce). Hlavní postavou je účetní jménem William "Bill" Blake (Johny Depp). Černobílé provedení filmu, kosti mrtvých zvířat v něm a sušené květiny místo živých, ale i jméno hlavní postavy Blake, který je jednou z postav překřtěn přeřeknutím na Blacka, tedy Černého - to vše navozuje tísnivé pocity smrti a přítomnosti neživého. Král nezávislého filmu J. Jarmusch měl v Mrtvém muži šťastnou ruku na výběr herců. V hlavní a zároveň titulní roli září Johny Depp, jehož herecký minimalismus v tomto snímku skvěle vykresluje psychologickou kresbu jeho postavy. Navíc se zdá, jakoby tento herec byl nejenom s každou další rolí lepší a lepší, ale jako by byl i přes svůj vzhled řadící ho k hezkým mladíkům Hollywoodu přesto předurčen pro poněkud zvláštní, i když nesmírně zajímavé role. Už jeho vstup do světa filmu je pro jeho další filmografii jakoby příznačný - Depp si svůj debut odbyl malou rolí v téměř kultovním hororu Noční můra z Elm Street (1984), což je poněkud "ujetý" snímek o šíleném vrahovi Frediem Cruegerovi, který má místo prstů na ruce ostré ocelové nože, kterými vraždí své oběti. Považuji zde za zajímavé dvě věci: už v prvním Deppově filmu hraje tedy významnou roli smrt a Deppovi je zřejmě asi nějak předurčeno mít položky ve své filmografii trochu temné a děsivé. Ostatně i jeho jméno nám připomene všem známou "depku". Zmiňme zde např. snímky Střihoruký Edward (1990), Ospalá díra (1999), Mrtvá nevěsta Tima Burtona (2005; v tomto animovaném filmu Depp mluví hlavní postavu) ad. Ostatně o Deppovi se někdy mluví jako o dvorním herci Tima Burtona, který všechny tyto filmy režíroval, a který je smrtí evidentně fascinován. A za druhé stojí za povšimnutí, že v Noční můře má hlavní postava místo prstů nože, a Depp si o šest let později na oplátku zahrál sám roli Edwarda, nedokonalého výtvoru šíleného vědce, který ho nestihl dokončit, a tak má místo prstů nůžky. Ale i další herecké osazenstvo Mrtvého muže je brilantní. Depp se zde například opět herecky setkal se zpěvákem Iggym Popem (poprvé si spolu zahrálu v muzikálu Cry-Baby z roku 1990). Druhá projekce vytáhla výsledné hodnocení na 5*. () (méně) (více)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Bilance mých setkání s tvorbou Jima Jarmusche není v poslední dekádě právě povzbudivá. Za tři snímky obdržel dohromady pět hvězdiček a jeho nejnovějšímu kousku jsem se raději rovnou vyhnul. Kdysi tomu bývalo jinak a návrat k Mrtvému muži, který mě v 90. letech fascinoval, měl přinést vysvětlení, jestli se změnil on, nebo já. Není to nostalgií, ale znovu jsem Dead Manovi propadl. Pozdní Jimovy tituly mě nudí, ale Mrtvý muž je plný napětí, má neuvěřitelnou atmosféru a přitom není prostý typické Jarmuschovy minimalistické poetiky a existenciálního rozměru Blakeovy cesty do nebytí. Hrdinou antiwesternu není zocelený dobrodruh, ale nesmělý mladík bez znalosti prostředí, který nehledá práci kovboje, nýbrž účetního, a do okolního světa zoufale nezapadá. Jeho útěk před hněvem bohatého průmyslníka ho zavede k indiánovi jménem Nikdo, který díky únosu v dětství a výchově v prostředí bílé civilizace cítí stejné vykořenění a osamělost jako hlavní hrdina. Společně míří k oceánu, čelí najatým vrahům a připravují se přijmout svůj úděl. Jarmuschova režie dává krajině mystický ráz, kamera má místy hypnotický účinek a výsledný dojem umocňuje jednoduchá, ale působivá hudba Neila Younga. Johny Depp je ideálním představitelem hlavní role. Jeho odevzdaný, lehce nepřítomný výraz dokonale zapadá do jarmuschovského světa. Celkový dojem: 90 %. ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Bizarní western, který, byť je černobílý, působí i na rok 1995 velmi moderně. Příběh Johnnyho Deppa začíná zasmoleně, načež se pomaloučku, až netečně a pesimisticky, táhne v duchu taškařice kupředu. Toto tempo a atmosféru ještě multiplikuje melancholická hudba, bez níž by výsledek nebyl ani zdaleka tak odladěný. Pro mě největším tahákem a nejlepšími atributy filmu jsou charismatické postavy, jejichž močopudné charaktery, promyšlené dialogy a z dané doby prdel si dělající skutky dávají Mrtvému muži nezaměnitelný punc černé komedie. Spokojenost jako prase, a to také díky pořádné dávce krve. Malinko podezřívám Tarantina, že se tady nechal inspirovat pro svého Djanga. Doporučuju! ()

Galerie (85)

Zajímavosti (25)

  • Pojmenování Blakeova (Johnny Depp) indiánského průvodce Nikdo (Gary Farmer) odkazuje na trik, který Odysseus použil v Homérově „Odyssei“. Aby Odysseus unikl zlobě rozzuřeného Kyklopa, řekne mu, že se jmenuje Nikdo. Když později Odysseus vypíchne Kykopovi oko a oslepený netvor volá na pomoc své krajany, řekne jim, Nikdo mi poškodil zrak. Jeho krajané pochopitelné nevidí důvod, aby potom brali Kyklopa vážně. (Rosalinda)
  • Postava prodavačky květin, Thel, pochází z básně Williama Blakea nazvané "The Book of Thel“ (Kniha Thel). (džanik)
  • Text scénáře "Every night and every morn / Some to misery are born / Every morn and every night / Some are born to sweet delight" (Je každou noc a každý den / Někdo k bídě narozen / Je každý den a každé noci / Někdo zrozen k slasti žhnoucí) je textem básně Williama Blakea "Auguries of Innocence". (džanik)

Související novinky

Hvězdně obsazená zombie komedie

Hvězdně obsazená zombie komedie

15.07.2018

Jim Jarmusch rozhodně ví, jak na svůj příští počin přilákat pozornost. Režisér snímků Kafe a cigára nebo Mrtvý muž totiž čerstvě oznámil, že chystá novou zombie komedii, ve které se objeví ty… (více)

Zemřel legendární John Hurt z Vetřelce

Zemřel legendární John Hurt z Vetřelce

28.01.2017

Většina herců je ráda, když za život nastřádají hrstku výrazných rolí. John Hurt, jenž nás právě opustil ve věku 77 let (zákeřná rakovina...), ale na tak malé ambice kašlal. Hurt začal hrát ve… (více)

Pistolníci kulatého stolu

Pistolníci kulatého stolu

21.07.2008

John Woo byl odjakživa fanouškem westernů, zejména Peckinpahovy Divoké bandy a Leoneho dolarové trilogie. Proto se už od své emigrace do Hollywoodu pokoušel o nějakou pořádnou střílečku z Divokého… (více)

Reklama

Reklama