Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Neohrožení dobyvatelé vzduchu aneb z Londýna do Paříže za 25 hodin 11 minut. Ikaros byl první, kdo se pokusil odhodit zemskou tíži a volně jako pták vzlétnout ke slunci. A i přes jeho tragický konec tenhle sen lidstvo nikdy neopustil. Dnes, na samém počátku dvacátého století, se konečně tato odvěká touha naplňuje. Bachraté, nemotorné stroje mají sice ještě daleko k eleganci a výkonům stříbrných ptáků budoucnosti, nejsou příliš spolehlivé a následky ztroskotání mohou být víc než tragické, ti, kdo je sedlají, však na takové maličkosti nehledí. První aviatici jsou nadšenci a rekrutují se z celého světa. To si dobře uvědomuje vydavatel anglického deníku Daily Post lord Rawnsley, který vypsal odměnu deset tisíc liber pro vítěze leteckého závodu na trase Londýn-Paříž. Kromě cílů ryze pekuniárních, které jistě nejsou zanedbatelné (tato akce nepochybně významně zvýší odběr listu a to je i v roce 1910 velmi zajímavé), má celá věc i cíle řekněme daleko ušlechtilejší: zvýší se prestiž Anglie a celý svět se opět přesvědčí, že Británie neovládá jen moře. Neboť není pochyb o tom, že v tomto závodě všech závodů zvítězí domácí borec... Děj filmu režiséra Annakina je sice smyšlený, odpovídá ale přesně době, kdy celý svět žil pod dojmem prvních úspěchů v dobývání vzduchu. Závodu Londýn - Paříž se ve filmu účastní 13 strojů, z nich 6 představuje originální typy, jakými byly vedle Blériotových i stroje značky Avro, Demoiselle, Antoinette apod. Sedm dalších strojů bylo pro potřeby filmu zkonstruováno podle původních plánů. Na rozdíl od originálních strojů, které po jistých úpravách byly schopny letu, se ovšem tyto "atrapy" mohly pohybovat jen v závěsu na silných jeřábech. Filmu, který byl nominován na Oscara i Zlatý glóbus, je sice dnes už více než čtyřicet let, nicméně dosud neztratil nic ze svého půvabu a pohody. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (138)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Nádherná dobrodružná komedie z nádherné doby s krásnou atmosférou, skvělými herci, vyšperkovaným scénářem, dlouhým tak akorát, aby to nezačalo nudit a neskutečnou výpravou. Přesně takovéto filmy mám rád - někam se jede, účastní se toho spousta lidí a všichni chtějí být první, tak se pokoušejí zneškodnit své soupeře. Když se navíc spolu sejdou komici jako Terry-Thomas, Alberto Sordi, Jean-Pierre Casssel a další, kdy každý má jiný druh humoru, každý je jiné národnosti, někdo hraje hodného, někdo ne a všichni se nádherně doplňují, je prostě krása se na ten film dívat. Já tomu opravdu nemám co vytknout, výborné postavy a vztahy mezi nimi, skvělé komické situace, herci, hudba, prostředí, vždyť už jsem to snad všechno psal. Viděl jsem Velké závody, viděl jsem Bláznivý svět, ale ze všech filmů tohoto žánru je tenhle ten nejlepší. Nádherná, odpočinková komedie, takhle vypadá dobrodružství. 100%. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Krásný film o pionýrech letecké dopravy stojící kdesi na pomezí historie a mýtu. Filmový letecký závod Londýn-Paříž má hodně co do činění se světem filmů třeba našeho Karla Zemana a jeho pohledem na verneovky (a fascinací létáním), jakož i osvícenského ideálu a víry ve spásnou sílu techniky, kulminující právě na přelomu století (umělecké směry jako futurismus...) a dobravší se smutných konců v podobě první světové války (symbolický a vizuálně silný záběr na v moři se potápějící dvojplošník v popředí s plovoucím vojákem v typické pruské uniformě). Okouzlení aviatikou je patrné z každého políčka filmového pásu. Tvůrci svůj záměr realizovali coby komedii, v níž jednotliví aktéři leteckého závodu symbolicky reprezentují stereotypy národních charakterů (z čehož plyne i značná část komiky filmu...). Z pohledu dnešního diváka z filmu vystupují mnohé technické nedokonalosti (míra použití kupříkladu zpětné projekce je dnes doslova ... obdivuhodná...), které však mohou ve svém důsledku ještě zesílit staromilský ,,retro" dojem z díla. (Mně osobně atmosféra snímku velmi připomínala filmy o našem fiktivním géniovi Járovi Cimrmanovi, zasazené do stejné doby). Starosvětsky koncipovaná komedie, s nádherným názvem, jako milá a hřejivá vzpomínka na dobu, kterou dnes možná (právě pod vahou optiky podobných filmů) vnímáme idealističtěji, než jaká ve skutečnosti byla... ()

Reklama

sirien 

všechny recenze uživatele

Tu 5. hvězdičku dávám trochu z nostalgie a trochu jako ocenění starého komediálního stylu, kdy se tvůrci nesnažili křečovitě narvat vtip s "údernou pointou" do každé minuty filmu, ale mnohdy si vystačili jen s tím že je něco úsměvné nebo zábavné, i když to není nutně přímo hrozně vtipné. Filmu to dává takovou uvolněnější a příjemnou atmosféru. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Opravdu kouzelný film a to nejsem žádný fanoušek létání, letadel, ani začátku letectví. Ale když je něco dobře natočené, tak na tom prostě nezáleží. Ken Annakin natočil fanatastickou poctu prvním bláznům do létání, kde nechybí úžasné, skoro až fantasy stroje, spousta neúspěšných pokusů, pádů, ale také na rok 1910 neskutečný závod přes kanál z Londýna do Paříže. Jsou opravdu skvostné letecké záběry, výpravy, kamera, parádní kreslené titulky podpořené neskutečně chytlavou písničkou. I to bylo stačilo, ale Báječní muži jsou světe div se k tomu všemu ještě povedenou komedií. A tak tu jednotlivé země v mezinárodním závodě zastupují klasické stereotypy - komisní Němci, milovník Francouz, divoký Ital, Japonec se samurajkým pozadím, Američan je kovboj a britové se nebojí střelit ani do vlastních řad, takže jeden Brit je snob a druhý pro jistotu pořádný hajzlík. Závodníci si dělají naschvály, soupeří o dívku, občas někdo spadne do fekální nádrže :) a naprosto geniální je balonový souboj o čest :). Zkrátka báječný film o báječných mužích. Komedie roku 1965. ()

Enterprise 

všechny recenze uživatele

Neoficiální pocta všem průkopníkům a nadšencům stojícím u zrodu aviatiky nabízí úsměvný pohled na přípravy a průběh leteckého závodu Londýn – Paříž. Režisér Ken Annakin si šikovně pohrává s povahovými rysy pilotů, kteří reprezentují určitou charakteristickou národnostní povahu – americkou lehkovážnost, německé puntičkářství, italský vrozený smysl pro zmatky. Celé to vůbec nepůsobí jako prvoplánovaná klišovitost, a naopak to divákovi umožňuje, aby si mezi adepty bojujícími o zaslouženou slávu vybral svého oblíbeného hrdinu. Nakonec ani není důležité, kdo závod vyhrál, protože v tomto závodě neexistují poražení. Celková stopáž filmu balancuje trochu na hraně, ale v dnešní uspěchané době je potřeba i trochu zvolnit a vychutnat si dobře odvedenou práci. ()

Galerie (70)

Zajímavosti (17)

  • Prvý film, ktorý bol premietnutý vo vôbec prvom panoramatickom kine na Slovensku. Projekcia sa konala 30. apríla 1969 v Novej Dubnici v kine Panorex. (Raccoon.city)
  • Ve filmu se objeví dvě dochovaná letadla. První z nich je jednomístný Deperdussin z roku 1910, které roluje po dráze v Brookley. Druhé je jednomístný Blackburn typu D z roku 1912, kterého si rovněž můžete všimnout v Brookley a v Doveru, kde je jedním z letadel, které se vyhýbají německému dvoumístnému letounu, který přišel o ocasní část. V blackburnu letí Mac Dougall, kterého si zahrál Gordon Jackson. (TheSantiago)
  • Režisér a jeden ze scenáristů Ken Annakin zrovna připravoval film o přeletu Atlantiku, když produkční studio, jež mělo zajišťovat financování snímku, zkrachovalo. Poté se pod křídly studia Fox rozhodl natočit tento film. (TheSantiago)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno