Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (245)
Vcelku slušná detektivka se sociálním podtextem (černošský policista ze severu se vrací z návštěvy matky na jihu, a v jednom tom jižanském městě, s poněkud satirickým názvem Sparta, proti své vůli ztvrdne, aby pomáhal vyšetřit vraždu místního podnikatele, jenže černochy tady pořád nijak rádi nemají). Poitier a Steiger hrají skvěle a jejich interakce jsou dokonalé a velmi uvěřitelné - oba můžeme v určitých chvílích současně chápat, i nenávidět. K tomu skvělá kamera, pomalejší, ale o to atmosféričtější tempo vyprávění, a skvělá hudba. Mimochodem, kniha je podobně podmanivá. --- Jinak vzkaz pro LiVenturu: kriminálka to není, v kriminálce víme předem, kdo je vrah. ;-) ()
"Tady je Spartaaa!!!" Takhle by snímek zřejmě uvedl Gerard Butler a docela by to sedělo, pokud nahradíte mrzáky černochy. Jinak je to samozřejmě poučný film o tom, jak největší exportér "demokracie" řešil a stále řeší situace, za něž kritizuje ostatní, na svém vlastním písečku. No, vlastním... Ale vlastně jo, když někomu něco uloupíte a projde vám to, je to prostě vaše. Nepatřím k lidem, které přivede k slzám, když parta policistů "nešťastnou náhodou" až příliš důkladně zaklekne zasloužilého feťáka a násilníka, na druhou stranu jsem se nikdy nebál, že se po kontaktu s černochem nakazím černotou, takže to dělení na "Pouze pro bílé" a "Pro barevné" nějak nechápu. No, a to vlastně znamená, že s Virgilem Tibbsem a s černochy v nesnázích způsobenými rasistickými vypatlanci sympatizuji, až do chvíle, kdy se objeví někdo s nápisem BLM na tričku a s plnou hubou důvodů pro to, abych si šel kleknout na stadion. V té chvíli mi pokaždé dojde, že jsou rasističtí vypatlanci na obou stranách a já jsem rázem velmi vděčný za svou šedou zónu. Tento snímek mě bavil a za jiných okolností bych hodnotil čtyřmi pěticípými, protože jsem si mimo jiné velmi užíval výkon Roye Steigera, šel jsem ale přece jen o jednu níž, protože to byla paradoxně právě stereotypní figurkovitost postavy náčelníka Billa Gillespieho, která mi kazila výsledný dojem. / Poučení: Zadrženého vždy legitimuj. ()
Sebevědomý černošský detektiv a bohužel pro místního bigotního policejního šéfa i velký expert na vraždy Sidney Poitier „přesvědčuje“ bělochy z jižanského městečka, aby společně vyšetřili vraždu vlivného podnikatele. Uvedení tématu rasové intolerance mělo výborné načasování (mimochodem oscarový ceremoniál, kde film shrábnul sošku za nejlepší film a další čtyři ceny, byl odložený kvůli vraždě Martina Luthera Kinga), navíc těžilo z hereckého koncertu nejen Poitiera, ale právě i ztvárněním policejního šéfa Rodem Steigerem, který se naučí svého kolegu respektovat. Přiznejme si ale, že bez nich by to bylo jen docela průměrné kriminální drama rýpající do rasové problematiky. ()
Velmi pěkné a napínavé drámko, na kterém oceňuji nejvíce to, že nemáte absolutně tušení co příjde během následujících minut. V pozadí se odehrává nádherný dobový rasismus. V popředí pak jedna obyčejná vraždička s nejasným vrahem. Zní to primitivně a nezajímavě. Zapomněl jsem ovšem dodat, že je film solidně napínavý a kurevsky dobře zahraný. A vlastně film popírá i legendy o tom, že jsou negříci hloupí. V tomto filmu platí pravý opak. Alespoň, že inteligenci policie si drží ve veřejností přijímaných normách. Lepší 3*. ()
Dobrý film, který se mi líbil spíš jako drama o "nigga" policajtovi na rasistickém jižanském vidlákově než jako detektivka. Ono se totiž občas na detektivní rovinu skoro zapomíná a prim hrají ale opravdu skvěle natočené scény, v nichž se drama a rasové animozity skrývají pod povrchem slov (proto je třeba vidět film v originálním znění). Poitier i Steiger jsou absolutně brilantní, jejich pozvolna se utvářející přátelství má všechny kladné rysy skvěle napsaných a sehraných postav. I optika filmu není černobíle korektní a nejednou usvědčí kladnou černošskou postavu ze stejně zatvrzelé nenávisti. Výtečná hudba vystihuje ospalou atmosféru, pod níž to bublá starými dogmaty. Režie Normana Jewisona je nečekaně moderní, střih i kamera si co do dynamiky v ničem nezadají se současnými detektivkami. ()
Galerie (33)
Photo © The Mirisch Corporation
Zajímavosti (30)
- Hláška "They call me Mister Tibbs!" bola zvolená ako 16. v zozname "100 filmových hlášok" Amerického filmového inštitútu. V zozname "100 najlepších filmových hlášok" časopisu Premiere skončila na 76. mieste. (fishki)
- Celosvětová premiéra proběhla 2. srpna 1967 v New Yorku. (ČSFD)
- Bezpochyby je zaujímavé, že režisér Jewison sa chcel presvedčiť, či Larry Gates v úlohe Endicotta dokáže poriadne udrieť a nechal ho, aby si to vyskúšal priamo na ňom. (classic)
Reklama