Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (245)

movie 

všechny recenze uživatele

V ŽÁRU NOCI neuchvátí svojí prostou kriminální zápletkou, ta je jen pozadím k sílné reflekci amerického jihu, který měl i v 60. letech ještě daleko k rasovému smíření. Věřím, že Norman Jewison tehdy píchnul do vosího hnízda, pokud se V ŽÁRU NOCI promítalo ve Spartě, Mississippi (pro účely filmu se jedná o fiktivní místo), muselo by místní kino přinejmenším shořet nenávistí. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Vcelku slušná detektivka se sociálním podtextem (černošský policista ze severu se vrací z návštěvy matky na jihu, a v jednom tom jižanském městě, s poněkud satirickým názvem Sparta, proti své vůli ztvrdne, aby pomáhal vyšetřit vraždu místního podnikatele, jenže černochy tady pořád nijak rádi nemají). Poitier a Steiger hrají skvěle a jejich interakce jsou dokonalé a velmi uvěřitelné - oba můžeme v určitých chvílích současně chápat, i nenávidět. K tomu skvělá kamera, pomalejší, ale o to atmosféričtější tempo vyprávění, a skvělá hudba. Mimochodem, kniha je podobně podmanivá. --- Jinak vzkaz pro LiVenturu: kriminálka to není, v kriminálce víme předem, kdo je vrah. ;-) ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

Snímek bych rád - i když pro někoho možná nevhodně - porovnal s moderními počiny filmové a televizní zábavy. Když se totiž na konci osvětlila zápletka, měl jsem pocit, jako bych po celou dobu nesledoval nic jiného, než epizodu Kriminálky Las Vegas, roztaženou na dvě hodiny. Což není rozhodně myšleno jako negativum (mám Grissoma rád), jen jsem se na konci cítil mírně podveden a čekal jsem spíše závěr ve stylu Chinatown. Vypíchnout musím perfektně napsané dialogy mezi Gillespiem a Tibbsem, stejně jako herecké výkony obou herců, kteří postavy ztvárnili. Jestliže je In the Heat of the Night něčím snadno zapamatovatelná, je to právě popichování a věčná nevraživost mezi těmito dvěma rozdílnými charaktery. A nakonec - Ray Charles hned na začátku mile překvapil... ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Mississipské mestečko žije svojim pokojným životom kde sa so samozrejmou ľahkosťou striedajú bežné problémy obyvateľov a všadeprítomným rasizmom až pokiaľ sa nenájde mŕtvola muža, významného investora. Rod Steiger dominuje v úlohe buranského šerifa a jeho prerod k normálne zmýšľajúceho človeka je famózny. Záverečné scéna ako nesie kufor čiernemu detektívovi hovorí samo za seba. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Místní policajti jsou banda idiotů, který jsou při vyšetřování vraždy úplně bezradný, ale náhodou se tam zrovna objeví detektiv černoch, kterej všechno ví, všechno zná a všude byl nejmíň dvakrát. Tomu je vždycky všechno po minutě jasný a pachatele tak vypátrá s prstem v nose. Kriminální zápletka je průměrná a to vyšetřování vraždy tam je hlavně kvůli tomu, aby se na něj naroubovalo poselství, že rasová dyškriminácija je špatná. Film nabídne celkem slušný tempo, atmosféru a taky pár hereckejch výkonů. Vyzdvihnul bych hlavně Roda Steigera v roli buranskýho šerifa. 60% ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Distribútori taktiež váhali, či majú premietať snímok v južných štátoch kvôli jeho zameraniu, nakoniec tu bol uvádzaný v kinách a žiadne incidenty neboli zaznamenané. (classic)
  • Film se natáčel v Kalifornii, Illinois a Tennessee. (Varan)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama