Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Welcome to Sparta, State Mississippi. Average IQ: 72.6… Projíždějící filadelfský inspektor Virgil Tibbs se v jižanském balíkově snaží co nejrychleji vyřešit vraždu a to nejen proto, že každý další kontakt s místními obyvateli znamená masivní odumírání jeho mozkových buněk.. Horké téma rasové segregace plní detektivní zápletce funkci jeviště, suverénní Poitier boří lůze domečky z karet předsudků, dokonale civilní Rod Steiger žvýká o sto šest a postupně poznává, že ani mezi lány s bavlnou se nemá knížka soudit podle obalu.. Ta klidná síla, to držení těla, ta obličejová mimika. Jestli on Sydney na jaře roku 1954 neprojížděl newyorkským Mount Vernonem a nenavštívil paní Washingtonovou zrovna když pan Denzel Washington Senior kázal v kostele.. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Aj u tohto filmu idem o hviezdičku nižšie. Štyri hviezdičky v mojom ponímaní znamenajú vynikajúci film. A toto bol zručne nakrútený a Rodom Steigerom výborne zahraný film, ktorý mohol byť bez obáv premietaný aj v socialistickom Československu, pretože zrozumiteľným spôsobom ukazuje, aký rasizmus vládne v USA a ako múdry a dobrý černošský detektív pomáha neschopným a nevďačným buranom zo Sparty odhaliť zločinca. Samozrejme, že je to o niečo sofistikovanejšie, ale mierny nadpriemer film v mojich očiach neprekonal. ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

Snímek bych rád - i když pro někoho možná nevhodně - porovnal s moderními počiny filmové a televizní zábavy. Když se totiž na konci osvětlila zápletka, měl jsem pocit, jako bych po celou dobu nesledoval nic jiného, než epizodu Kriminálky Las Vegas, roztaženou na dvě hodiny. Což není rozhodně myšleno jako negativum (mám Grissoma rád), jen jsem se na konci cítil mírně podveden a čekal jsem spíše závěr ve stylu Chinatown. Vypíchnout musím perfektně napsané dialogy mezi Gillespiem a Tibbsem, stejně jako herecké výkony obou herců, kteří postavy ztvárnili. Jestliže je In the Heat of the Night něčím snadno zapamatovatelná, je to právě popichování a věčná nevraživost mezi těmito dvěma rozdílnými charaktery. A nakonec - Ray Charles hned na začátku mile překvapil... ()

choze 

všechny recenze uživatele

Perfektně napsané kriminální drama o nelehkém sbližování se nesourodé dvojice policistů - elegantního černého experta na vraždy z velkého města na severu a omezeného ješitného bílého poldy z rasistického jižanského buranova. Barevně i povahově namixovaných policejních parťáků už stříbrné plátno pamatuje fůru, ale Tibbs/Gillespie (Poiter/Steiger) patří k nejstarším, nejslavnějším a nejfunkčnějším. ()

sud 

všechny recenze uživatele

No jo, to se to v těch 60. letech točilo, když bylo k mání tolika charismatických herců a tvůrčí invence se snažila vítězit nad komerčností. "V žáru noci" je antirasistické drama, ovšem v žádném případě se nesnaží být agitkou. Přílišnému moralizování brání silná detektivní linie, která na druhou stranu není fádní právě díky rasové otázce. Celý film se rovněž nechá vnímat jako sólo pro dvě postavy, ovšem nabízenému klišé (hodný černoch vs zlý běloch) se také vyhybá a nabízí nám dva silné tvrdohlavé muže, jejichž charaktery se vyvíjí. Sidney Poitier a Rod Steiger (ten si svého Oscara doslova vyřval) podali své životní výkony. "V žáru noci" ve své době šokoval fackou ve skleníku. Jeho nadčasová platnost je však spíše v nahlodání soudního systému prdelákova, kde vládnou dogmata a právo bohatšího. 100%. A ještě něco Virgile, dejte na sebe pozor! ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Rýdzou improvizáciou bola scéna v šerifovom dome pred príchodom Packyho (Matt Clark). (classic)
  • Film se natáčel v Kalifornii, Illinois a Tennessee. (Varan)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama