Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (135)
Když se člověku sejdou v jednom snímku dva herci, patřící mezi jeho NEJoblíbenější, navíc podpořeno faktem, že se jedná o opačné pohlaví, je o zážitek postaráno. Člověk potom i snáze odpustí absenci silnějšího příběhu a pouze se kochá tímto volně plynoucím snímkem. Pro ještě příjemnější zážitek doporučuji otevřít lahvinku kvalitního ( bílého ) vína, k tomu zauzenou panenskou svíčkovou, bagetu (nenutím, každý může sáhnout po svojí oblíbené kombinaci :o) ), mozkové závity tu nemusí příliš namáhat a jentak se nechat lehce unášet volně plynoucí režií Normana Jewisona. Člověk se sice chvílemi neubrání dojmu, že tento snímek si dal Steve za odměnu, aby se mohl proletět větroněm, ukojit své závodnické choutky a prohnat čtyřkolku po písečné pláži, či se procházet uličkami s krásnou Faye Dunaway, ale budiž mu to přáno. Zvlášť, když to diváka ani na chvíli nenudí. Přiznávám ( bez mučení ) pro tyto starší ( volně plynoucí snímky ) s " pravými chlapi, nikoliv práškama vyhoněnými, nagelovanými slečinkami " jsem měl vždy slabost. Tento patří rozhodně k těm povedenějším - 80% p.s. jestliže nejpůsobivější výklad šachů jsem slyšel zde http://www.csfd.cz/film/70594-the-wire-spina-baltimoru/ , potom v tomto snímku jsme svědky bezesporu té nejjiskřivější šachové partie, která se kdy na filmovém plátně objevila. Že byl Steve předurčen k porážce již od samotného začátku, zvlášť když Faye nehrála tak úplně fér, to je každému jasné již po prvních tazích. Ještěže existujou i jiné hry, že Steve :o) ()
Steva McQueena mám celkem rád a Faye Dunawayová v nejlepších letech by nedosáhla obdivu snad jen mezi slepými...a příběh je skvěle vymyšlený, na svoji dobu byla ta bankovní loupež opravdu geniální; románek hlavních hrdinů je psychologická hra jako víno (a já mám tyhle hry hodně rád:)), k tomu všemu hraje nádherná hudba...a ten konec je tak romanticky umělecký... ()
Reziser Norman Jewisson /In the Heat of the Night/ natocil len priemerny krimi film, dokonca aj jeho rymejk s Pierce Brosnanom z roku 1999 je v mojich ociach podstatne vyssie. Zaciatok je na urovni, potom nastupi strasna vata, dlhe a nudne dialogy a kopa prazdneho miesta, ktora len umelo natahuje minutaz. Zaver - jakz, takz, ale na mna tento film nefunguje. Ovela radsej mam rymejk z 1999 roku.60 % ()
Styl v týlu akce. Mozek sítě. Nepolapitelný. Svobodný. To nejlepší šampaňské, které nemůžete mít. Svůdně jiskří, jen pár dní. Vzdušnou čarou posílá polibek ohnivý, poslední. Muž s kontem, se zářivým úsměvem, scénu á la James Bond opouští. Nebesa. Ovzduší smyslně zelektrizují. Charismatičtí salonní hráči. Sousoší vášně na tahu, na výši. Zavlní se záclonky. Zachvějí se šachové figurky. Horko sálá. Myšlenky tekou jako žhavá láva. Pohled její, pohled jeho si jen jedno žádá... ()
» Úvodná a úžasná sekvencia prepadu banky piatimi chlapíkmi v tmavých okuliaroch, oblečených v oblekoch, totiž predznamenáva, že mám s takýmto brilantným prístupom počítať až do záverečných tituliek « 『 ...Prichádzajú šikovní filmári z hnutia : „Nový Hollywood” , ktorí si so sebou taktiež prinášajú poriadnu dávku tvorivej kreativity, a tej majú na rozdávanie všade navôkol... 』Ešte stále žijúca režisérska legenda - Norman Jewison ma doteraz nikdy nesklamala, je to nesmierne talentovaný, všestranný človek, ktorý má po ruke extrémne „vycvičených” spolupracovníkov, jednoducho, obklopuje sa nimi, napríklad, Hal Ashby je režisérom filmu Harold a Maude, ľudia s prehľadom, už dávno vedia, čo myslím, ale ja by som ho chcel uviesť, ako charizmatického strihača - par excellence, všímajte si, ako je rozdelená obrazovka, dokonale ovládané remeslo v strižni, a ďalej nadviažem na kameramanský pojem: H-a-s-k-e-l-l W-e-x-l-e-r, ktorého vnímam, ako perfektnú kapacitu vo svojom obore - Hlavný kameraman, a keď teraz do toho následne primiešam hercov - Steve McQueen, prezývaný skrátka, ako “The King of Cool” , tak tento BOREC vyzerá vždy super, v čomkoľvek sa objaví, že kráska Faye Dunaway mu totálne podľahne, normálne som sa do nej na chvíľu zamiloval, ich „šachová partička” má všetko, čo vysvetľujem o pár riadkov vyššie, tak vzniká vynikajúci c-o-c-k-t-a-i-l, ktorého som sa nedokázal nabažiť !!! Fantázia filmovej všechuti ! ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Bugina, s níž se ve filmu po pláži prohání Thomas Crown (Steve McQueen) a Vicky Anderson (Faye Dunaway), je Volkswagen Roadster Dune Buggy - Meyers Manx 1965. (Rodimus)
- Bankovní loupež byla natáčena skrytými kamerami. Jejich umístění znal pouze štáb, ochranka a pokladní. (Caszidy)
- Thomas Crown (Steve McQueen) nosí hodinky značky Cartier Tank Americane. (dyfur)
Reklama