Režie:
Clint EastwoodScénář:
Billy RayKamera:
Yves BélangerHudba:
Arturo SandovalHrají:
Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm, Olivia Wilde, Nina Arianda, Ian Gomez, Dylan Kussman, Mike Pniewski, Niko Nicotera, Brandon Stanley (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Clint Eastwood obohatil svou režijní filmografii o další film podle skutečné události. Snímek nazvaný podle hlavního protagonisty Richard Jewell se vrací do roku 1996, kdy se během XXVI. letních olympijských her v Atlantě podařilo pracovníku bezpečnostní agentury, Richardu Jewellovi, zachránit tisíce životů nálezem batohu s výbušninou. Z prvotně oslavovaného hrdiny se však později, kvůli manipulativním a zavádějícím informacím z médií, stává hlavní podezřelý. Odstartovaná mediální kampaň pak pomalu ničí hrdinství jednoho muže v očích národa a to spolu s vysilujícím vyšetřováním ze strany FBI činí z jeho doposud poklidného života doslova peklo na zemi. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Clint Eastwood to proste vie. Jeho filmy nepostrádajú rozprávačský talent, majú silnú myšlienku a dobré herecké obsadenie. Presne ako v tomto filme. Richard Jewell si svojim životným prístupom koledoval stať sa hrdinom, a tak sa i stalo, lenže to netušil, že sa spustí lavína nepredvídaných okolností. Jeho predstaviteľ nie je herecky príliš známy, odteraz by mohol byť, potešila však aj skvelá dvojica Rockwell - Bates. 4+ ()
Když se nedožijete filmového zvěčnění vašich profesních aktivit, můžete dopadnout jako nepravděpodobný incel hrdina, proti kterému se spikl celý svět nebo jako neschopná novinářská kurva, která se ke zdrojům dostává přes postel a až příliš pozdě si uvědomuje, jaká byla kráva. Eastwoodovi hraje do karet, že je to jeden z opravdu posledních zástupců čisté republikánské myšlenky ve vysokém Hollywoodu, takže chca nechca působí Richard Jewell osvěžujícím způsobem bizarně. Používá totiž stejné metody budování sympatií jako libovolný liberální životopisný snímek, nicméně aplikuje je na postavu toho typu, co večer čeká do 22:01, aby mohla zavolat fízly, že dole v ulici před hospodou kouří dva lidi. Tím, jak nahlíží na protagonistu skrze závoj vlastních sympatií a ignoruje nejeden jeho problematický rys, vytváří z Jewella srandovní neškodnou cartoonovou postavičku, motající se v zákrutech klasického filmového pomníku a je zábavný sledovat jak to starýmu pánovi už nefunguje. ()
Film devadesátiletého republikána, který má samozřejmě mnoho technických kvalit, ale náhodou zrovna jeho vztah k médiím a jeho potenciál být využit v proti-mediální kampani konzervativců je jak vecpaný z jiného žánru. Najednou se nekouká na iluzi autenticity, ale co nejefektnější vytvoření nepřítele - bez ohledu na historické skutečnosti. Z novinářky, která v realitě podlehla už před lety rakovině, je tu udělána kariéristka, co vyměňuje sex za informace, pro což není žádné podložení, ale ona už se bránit nemůže, že jo. Vyšetřovatelé to schytali jen o kousek míň. Rozhodně zajímavý kus politické propagandy pro 21. století - kvalitní víceméně realistické oscarové drama prodávající potřebný narativ o zlých médiích a neschopných vyšetřovatelích honících nevinné muže. Film o němž nejde říct, že je příšerný a že na něm hodně lidí neodvedlo dobrou práci. Stejně tak nejde říct, že naprosto lže, protože některá média se vůči Jewellovi očividně zachovala špatně - na druhou stranu jde o unikátní anekdotu a ten film ani zcela nezastírá, jak moc dávalo smysl myslet si, že Jewell je vinný. Nepochybovala o tom řada lidí, co se s ním a jeho policejní fetiší v minulosti osobně setkala - šlo zkrátka o souhru nešťastných náhod, která musela vést k momentálnímu selhání systému. Upřímně řečeno tenhle případ není ani moc ilustrativní a nefunguje příliš dobře jako metafora nějakého zásadního systémového problému, naopak od nich implicitně odvádí pozornost. ()
Skvěle odvedená filmařská práce pod pevnou rukou, jak máme od devětaosmdesátiletého Eastwooda rádi. Děj nepřekvapí, vlastně si na začátku dokážete domyslet, jak to celé zákonitě musí dopadnout, ale o to tu vůbec nejde, Clint Eastwood dokáže vyprávět na ploše více než dvou hodin lidský příběh, od nějž prostě nechcete odtrhnout oči. Richard Jewell jako snílkovský ňouma, který co chvíli sice šlápne dost vedle, ale jak se říká, srdce má na správném místě, si rozhodně i srdce diváků získá. Jeho představitel Paul Walter Hauser tvoří s dravým právníkem Sama Rockwella strhující dvojku. ()
„Pravidlo č. 1: keď pyrotechnik zbledne, je zle.“ Pre mňa určite jeden z najlepších filmov roka. A to podotýkam, že môj postoj k Eastwoodovi ako k režisérovi je chladný (posledný jeho film, ktorý sa mi vyložene páčil, bola Výmena z r. 2008). V tomto smere ale musím kapitulovať a priznať, že je to fakt dobre natočené (Makarena). Hoci treba pre poriadok duše dodať, že ten príbeh (podľa skutočných udalostí!) je natoľko absurdný, že by ho asi nepokazil zrejme ani Uwe Boll. Paul Walter Hauser je v titulnej úlohe svojím spôsobom veľký sympaťák, ale paradoxne zároveň mu občas to elektrické kreslo prajete. Lež nie za to, že by to snáď naozaj spáchal, ale za jeho, hm, blbosť. Ak to však v mojich očiach niekto povyšuje na nekompromisný nadpriemer, tak báječne bezvadný Sam „ponožky a sandále“ Rockwell. Pozorne ho sledujem pri práci od r. 1999 (Zelená míľa) a môžem s čistým svedomím povedať, že veľakrát bol fantastický, ale takýto dobrý nebol azda nikdy. Produkcia: Jonah Hill a Leonardo DiCaprio. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (14)
- Před výbuchem zpívá Kenny Rogers píseň „The Gambler“ a po ní následuje „Macarena“ od Los Del Rio. (Duoscop)
- Jedná sa už o druhý film, ktorý vzišiel z článku napísaného žurnalistkou Marie Brenner. Tým prvým bol film Dymová clona (1999). (Real Tom Hardy)
- Všetkým logám Olympijských hier chýba päť kruhov. Ich použitie Medzinárodný olympijský výbor zamietol z dôvodu ochrany autorských práv. (Real Tom Hardy)
Reklama