Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Matyáši, takhle jste si to představoval?" ptá se Zuzana Alžběta Thurnová v dopise svému manželovi Jindřichu Matyáši Thurnovi, jednomu z vůdčích stavů českého protihabsburského odboje a iniciátorovi 2. pražské defenestrace, jejíž 400. výročí si letos (mezi mnoha jinými osmičkovými výročími) připomínáme. Přemýšlím, jak by si film o této významné události českých dějin asi představovali všichni ti, co zde tomuto filmu dali "odpad" či jedno hvězdičku... Neříkám, že je to nějaký úžasný umělecký film, ale takové hodnocení si podle mě fakt nezaslouží. Mám samozřejmě sám řadu výhrad, hlavně my přijde, že autoři v tomto případě přecenili formu a podcenili obsah. Po vizuální stránce je tak jistě na co se koukat (výprava byla špičková a kamera rovněž dělala maximum). Ale chtělo by to trošku více přímočarosti ve vyprávění. Přeci jen jde o silný historický příběh, který ale v tomto pojetí místy dosti nudí. Co mi taky vadilo byla volba herců. Karel Dobrý coby Thurn byla ještě vcelku dobrá volba. Ale zbytek? Sázka (až na výjimky) na naprosto neznámé tváře se podle mě moc nezdařila. Většina herců totiž svým rolím nedokázala vtisknout sebemenší charakter. A pokud ano (postava zimního krále Jindřicha Falckého), tak to byl charakter dosti povrchní a černobílí. Nevím samozřejmě do jaké míry je to i vina scénáře, i když Pavel Kosalík pro mě jinak bývá spíše zárukou kvality. Tady se ta kvalita úplně nedostavila, ale přesto bych ten film úplně nezavrhoval... A i vzhledem k tomu zvláštnímu hodnocení většiny zde přítomných dávám za sebe tři hvězdičky. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Neměl jsem tušení, že koukám na sci-fi. Žena hovořící s mužem telepaticky! Má to i mystickou hudbu, takže se to celé tváří jako nějaký Tarkovského Stalker, jen v historických kulisách. Také minimum dialogů, pokusy čarovat s kamerou, ale jen pokusy, a do toho ten věčný a časem otravný voice over. Jak nás učila Milena Jelinek na FAMU, voice over použije jen zoufalý scenárista, který neví, jak věc vyjádřit obrazem. Ani dějově mi to moc nesedělo. Pod okny Pražského hradu byl takový nános nepořádku a hnoje, že defenestrovaným se nic nestalo a odbelhali se k nejbližšímu mastičkáři nebo felčarovi. O tom nám ale historický (!) film nic neřekne. Takže za mne jde o historizující sci-fi mdlého a unylého provedení, schopné uspat i hyperaktivní dítě. ()

Reklama

Malarkey odpad!

všechny recenze uživatele

To je tak, když v duši cítíte nedostatek historických filmů na poli české kinematografie a tak se těšíte na každý nový film, který by tady s kvalitou mohl zacloumat. V tomto případě ale ne. V tomto případě opravdu ne. Od začátku jsem nevěděl čí jsem. Sice jsem měl nějaké hrubé znalosti ze základky na téma defenestrace, ale to, co tvůrci předvedli zde, to opravdu nemá obdoby. Příběh neexistující. Před kamerou se promenáduje série herců, kde každý předvádí nějakou historickou postavu. Chodí sem a tam, tam a sem a ve výsledku se neděje vůbec nic. Maximálně tak střih, který nás přesune na Jižní Moravu. V tu chvíli, ale kdyby místo Jižní Morava bylo napsané Jižní Osetie, nebudu vůbec proti, protože jsem vůbec nechápal, co se to vlastně děje. Nehledě na to, že herci se tu tvářej, jak kdyby jim pomocnej kameraman podkuřoval nějakým durmanem. No a pomyslnou třešničkou je hudba, která je v tomto případě úplně šílená. Jak kdyby nechtěla skončit. Ostatně jako celý film. Děs, běs. Nechápu, jak mě po výborných Poupatech pan režisér mohl tak zklamat. ()

laepus 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně promarněná příležitost. A to to vypadalo podle upoutávek velice zajímavě. I přes špatné recenze jsem tomu chtěl dát šanci. A zrovna dávám. Jsem kousek za polovinou a už vím, že bohužel víc než jednu už si to nezaslouží. To by snad bitva na Bílé hoře musela být natočena líp než vylodění na Omaze ve vojínu Ryanovi. A to určitě nebude. Totálně mě vytáčí to neustále žvanění Thurnovy ženy, ty divné prostřihy, ty několikaminutové pasáže bez mluvení, to čecháčkovské házení všeho špatného zas na všechny okolo, jen ne na sebe. Takže jako největší dement z toho vychází Fridrich Falcký, jako největší megera jeho žena a jako nejhorší záporák jejich pastor. Proč proboha už u nás někdo nenatočí pořádné dokudrama, které bude vycházet opravdu z historie. Copak je nutné tu historii neustále nějak vylepšovat? Jo a ta jedna hvězda je ze slušnosti za krásné lokace a kostýmy, to je vše, víc v tomhle nehledejte. Tak dodíváno a skončilo to ještě hůř, než jsem očekával. Thurnova manželka musela být přinejmenším dost velká kráva, anebo ji takhle aspoň vykreslili. Někdo tak debilní snad ani nemohl existovat. No a ty brutality na závěr? Proboha proč?! Ukončil bych to asi slovy: Bůh s námi, jestli se televizní tvorba bude ubírat touto cestou. ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je důkazem, že je lepší někdy nedělat nic, než se snažit mermomocí připomenout nějaké výročí. Lepší by nám bylo bez něj. Je úplně bez děje, spíš jde o jednotlivé scény, které by asi měly předvádět jednotlivé symbolické obrazy, nevím, nic jiného mě k nim nenapadá. A tyto symbolické obrazy jsou natolik odtržené od světa, že to člověk nedokáže pochopit. Myslím si, že běžný divák, co nemá trochu znalosti o době, musel být totálně mimo mísu a film do 15 minut vypínat. Já jsem si to sebemrskačsky prošel celé, ale už nikdy více. Musím uznat, výběr herců a kostýmy se povedly. Ale tím to opravdu skončilo. Místy jako náznaky bitev. Vždyť toto období je obrovské téma, které samo o sobě vydá na menší sérii a trochu víc akce. A co vidíme? Pár lidí, kteří si nesmyslně povídají. Beze smyslu. Film navíc začíná uprostřed širšího řetězce událostí. Začít defenestrací nebyl rozhodně dobrý nápad. Česká televize v poslední době produkuje dost historických filmů, většinou na dobré úrovni, bereme-li v úvahu, že jde o televizní filmy. Tento se ale krutě nepovedl. Jestli je to ale daň za to, že ty další jsou lepší, tak budiž. Ale z tohoto ošklivého kačátka se labuť nestane a ani stát nemůže. Btw.: https://www.youtube.com/watch?v=mY0SLYPNlrE Edit: Tenhle film je Bílou horou sám o sobě. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama