Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Prapodivné pozérství režie jejímž výsledkem je nudný anemický pokus o TV film. Mizerné vedení herců, mizerné dialogy, scénaristicky, dramaturgicky pochybné, monotónní pokus o doprovodnou hudbu. Bez děje, prakticky o ničem. Vizuál, ambience solidní. Podtrženo sečteno - odpad. Jednu hvězdu dávám sobě za mou bezmeznou trpělivost s českými pokusy o film. Tvůrci v České televizi jsou velcí filutové a co až podobný neotřelý smysl pro humor projeví daňový poplatníci - jak vysoko nad zemí mají na Kavčích Horách okna??? 5% Produkce: ČT ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Poc celkem slušně zvládnutých projektech o Janu Husovi a Karlovi IV. jsem se na tohle docela těšil, ale to byla chyba. Začnu pozitivy a těmi jsou kostýmy, což mě zase tak nepřekvapilo, a obsazení. Všichni herci do svých rolí seděli jako pověstná prdel na hrnec a o to víc naštvalo, jak to celé dopadlo. Jiráský zvolil pomalé tempo a mystický nádech plný dlouhých monologů i dialogů, které prakticky nic neříkaly a člověk, který se v dané historii neorientuje, se nemá šanci nějak chytit. Zvláštní místo tu má Thurnova manželka, která jakoby stála za každým krokem svého muže a tím i celého Stavovského povstání, což je pochopitelně nesmysl. Samotná bitva na Bílé hoře je o pár výstřelech z mušket, pěti koních a spoustě kouře, takže by bylo lepší, kdyby byla jen zmíněná, protože efekt by to mělo stejný. Jediné, co se tak trochu povedlo, byla poprava na Staroměstském náměstí, ale to je sakra málo. To už se víc vyplatí pustit si zkrácenou verzi Lekára umierajúcého času, než tohle. 15% ()

Reklama

flanker.27 odpad!

všechny recenze uživatele

Hele, tady vlevo, to je jen pár komparsistů, ale tam vpravo, no, přesně tamhle, jak to nejvíc dýmá, tak tam fakt jako je celá armáda. Protože jako tohle bude fakt bomba, rozumíš, nejen strašně hlubokomyslný dialogy a monology, však to psal ten, no, jo, Kokosatík, ale my taky ukážeme světu, jak taková kokoprodukce má vypadat ve velkým měřítku... No, to jsme ukázali. Hlubokomyslné dialogy a monology jsou jen obsahově prázdné, mrtvé, bez kontextu pronášené věty, o kterých si někdo myslel, že nám osvětlí nejen historickou situaci, ale i rozpoložení aktérů a jejich vztahy. Ne, ve všech těchto cílech jde o selhání katastrofálních rozměrů. Hlavně když spustí Thurnová hlasem Terezy Hofové. Nepříjemnější hlas (až tak, že to zní jako skřípání skla po tabuli) snad ani nešlo najít. Historicky ani lidsky to pak nepřináší naprosto nic, pár scén, které se Kosatíkovi vylíhly v hlavě a považoval je za zajímavé, je stejně tak prázdných jako ta mlha, ve které má divák vidět císařskou a stavovskou armádu. K vysvětlení důvodů, proč se věci ubírají tím nebo oním směrem, přistupují tvůrci stejně skoupě jako ke ztvárnění osudové bitvy, to jest zahalí to do mlhy. Do toho hraje takřka neustále neposlouchatelná hudba, stále stejná jak kolovrátek bez ohledu na to, jakou scénu právě vidíme. Zkrátka Kosatík nejen že není Daněk, on vůbec není scénárista (tohle přirovnávat ke Spanilé jízdě, jak jsem tu zahlédl? To je nikoli jen troufalé, to je nesoudné). Aby v tom ovšem nebyl autor scénáře sám, režie neexistuje, o hereckých výkonech se nedá mluvit, hudbu už jsem zkritizoval. Jako kdyby nějaké produkci zbylo pár pěkných kostýmů, které jim bylo líto vyhodit, tak sehnali několik mluvících věšáků na šaty, dali jim do ruky stránku plnou vět spíchnutých někde mezi Prahou a Prčicemi, natočili a pustili do televize. Co na tom vůbec (kromě těch kostýmů) pochválit? Nic mě nenapadá. ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Ty bláho, ten kto toto vymyslel, nemal ucelenú predstavu o tom, čo to má vlastne byť. Nudné, nezaujímavé, bez historického kontextu, s neustálymi nezmyslenými žvástami a len náznakmi historických bitiek. Aspoň že to defenestračné okno som mal možnosť vidieť naživo. Keby to malo dve hodiny, dopichám sa plastovým nožom. 1 z 5 ()

gonga 

všechny recenze uživatele

Vždy jsem si myslel, že film především vypráví příběh, co se vypráví v tomto filmu, se mohu dočíst v knihách o historii a vždy to bude zábavnější než toto bezkrevné dílo. Ano, postavy mají krásné kostýmy a hrají v moc pěkných kulisách, ale co? To se divák neznalý historie absolutně nedozví. Nebo snad tvůrci čekají, že průměrný divák CT1 zopakuje dějepis, aby aspoň zhruba věděl o co jde? Zklamání obřích rozměrů. Průšvih, když si člověk uvědomí kolik to stálo peněz a kolik skvělých herců v tom hrálo. Blamáže jako je tato jen poskytují munici odpůrcům České televize. Ne každý umí točit jako Terrence Malick. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama