Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film jako pseudoduchovní póza. 1) Historie je mým koníčkem a leccos z ní vím. I tak mi dělalo potíže orientovat se v tom, co právě na obrazovce probíhalo. 2) Snímek připomíná dokumenty, kde se také většinou nic neděje a vše hrozně dlouho trvá. 3) Nejvíce film připomíná oživlé obrazy. Dějiny v datech (bez souvislostí) a ke každému datu nějaký tableau vivant. 4) Vše se odehrává v jakémsi pseudoduchovním oparu, který má zřejmě vše zlidštit a přiblížit velké dějinné události. No, marně... 5) Film má, pravda, i hezké chvilky, ale je jich tak málo... 6) Celkový převažující dojem - prázdnota a nuda. 7) Nedivím se, že autor scénáře Pavel Kosatík se od výsledné podoby díla distancoval. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelnej maglajs a mišmaš, kdo nezná historii, tak se z této slátaniny vůbec nic nedozví. Vnitřní monology Thurnové to zabily úplně. Taková látka v koprodukci tří zemí by si zasloužila pořádné a odborné zpracování. Nepochopil jsem, proč to vyznělo, jakoby za události rozhodovaly ženský, Alžběta Thurnová a Eleonora Gonzagová, která dokonce sepsala Ferdinandovi II., jak má naložit s rebelanty. Nebo Alžběta Stuartovna, která Fridrichu Falckému dávala rady, co má udělat s českými katolíky. No úplný telenovelský bláboly! Scény na bitevním poli byly zahaleny mlhou, tam bylo vidět, že rozpočet nestačil a vyznívaly hrozně kýčovitě. Hudba taky nic moc, pořád dokola pár ambietních motivů, střídajících se s hudebními nástroji a vokály. Herci vesměs neznámé tváře, ale statické, nijak nehrající. Jedině Karel Dobrý jako Matyáš za něco stál a kostýmy byly povedené. Jinak celkově vzato - bída, bída, bída. Kdyby tohle téma dříve zpracoval Oldřich Daněk, to by byla panečku zcela jistě jiná podívaná! ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Matyáši, takhle jste si to představoval?" ptá se Zuzana Alžběta Thurnová v dopise svému manželovi Jindřichu Matyáši Thurnovi, jednomu z vůdčích stavů českého protihabsburského odboje a iniciátorovi 2. pražské defenestrace, jejíž 400. výročí si letos (mezi mnoha jinými osmičkovými výročími) připomínáme. Přemýšlím, jak by si film o této významné události českých dějin asi představovali všichni ti, co zde tomuto filmu dali "odpad" či jedno hvězdičku... Neříkám, že je to nějaký úžasný umělecký film, ale takové hodnocení si podle mě fakt nezaslouží. Mám samozřejmě sám řadu výhrad, hlavně my přijde, že autoři v tomto případě přecenili formu a podcenili obsah. Po vizuální stránce je tak jistě na co se koukat (výprava byla špičková a kamera rovněž dělala maximum). Ale chtělo by to trošku více přímočarosti ve vyprávění. Přeci jen jde o silný historický příběh, který ale v tomto pojetí místy dosti nudí. Co mi taky vadilo byla volba herců. Karel Dobrý coby Thurn byla ještě vcelku dobrá volba. Ale zbytek? Sázka (až na výjimky) na naprosto neznámé tváře se podle mě moc nezdařila. Většina herců totiž svým rolím nedokázala vtisknout sebemenší charakter. A pokud ano (postava zimního krále Jindřicha Falckého), tak to byl charakter dosti povrchní a černobílí. Nevím samozřejmě do jaké míry je to i vina scénáře, i když Pavel Kosalík pro mě jinak bývá spíše zárukou kvality. Tady se ta kvalita úplně nedostavila, ale přesto bych ten film úplně nezavrhoval... A i vzhledem k tomu zvláštnímu hodnocení většiny zde přítomných dávám za sebe tři hvězdičky. ()

jhr 

všechny recenze uživatele

Celý film je naprosto nekonzistentní, roztříštěný blábol, který postrádá smysluplný děj. Nic není pořádně vysvětleno a jednotlivé scény jsou nahodilé a bez logiky. Postavy nemají v podstatě co hrát, protože scénář jim to neumožňuje. Opakující se otravný monolog manželky hlavního hrdiny je doslova zlo stejně jako monotónní hudba, která je po pár minutách doslova nesnesitelná. Obsazení sice působí dobře, ale bez dobrého scénáře a režie, která je chaotická a nedotažená nemá význam. Je smutné, že toto silné téma je v tomto snímku tak nedobře zpracováno. Když ho srovnám s tematicky podobnou minisérií Střelný prach (Gunpowder) pojednávající o spiknutí s cílem vyhodit do povětří Anglický parlament a zabít krále Jakuba I. musím konstatovat, že tento film je obrovské selhání. Smutné je, že potenciál této látky je skutečně obrovský. Česká televize by se měla na podobné experimenty raději vykašlat. Neumí to a je to jen vyhazování veřejných peněz. ()

Roman Albach 

všechny recenze uživatele

Asi budu opakovat, co už napsali mnozí... Na film jsem se těšil, trailer vypadal slibně, samotné téma je velmi výživné a dramatické... ale to co předvedli tvůrci, tak to byl jedním slovem (slušným) průšvih. Nechápu, jak je možné z dramatického tématu defenestrace a bitvy na Bílé Hoře udělat nudný, pomalý, uspávací film. Jednu hvězdu dávám za kostýmy, druhou za exteriéry. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

Reklama

Reklama