Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Absolutorium za kostýmní a maskérskou práci... a jinak jen díky bohu (s námi) za to, že program ČT obklopil premiéru tohoto ani náhodou celovečerního filmu GENem s Radkinem Honzákem a 168 Hodinami, a že prostor mezi tím měl jen hodinu dvacet. Mohu jen doufat, že to, co tady někde kolem cituje niethustra jako slova Pavla Kosatíka, je čistá pravda, protože tím by alespoň jedna duše (Kosatíkova) byla očištěna. Skutečně nechápu, co přimělo tvůrce k pokusu zdrcnout více než dva velmi komplikované roky historie naší země do tohoto formátu. Nemůže se mi nevybavit dobově velmi blízký Cromwell, kterého nám ČT dopřála pár týdnů zpátky. Ale abych nesrovnával nesrovnatelné - i naše vlastní filmově-televizní historie nám opakovaně ukázala, že "to" může fungovat na bázi komorních scén, v nichž spolu rozmlouvají dvě až tři postavy - a opět se mi díky blízkosti dobového zasazení vybavují Španělé V Praze a legendární Jiří Adamíra v režii Oldřicha Daňka. Bez výjimky šlo o uzavřené, kompaktní celky, napěchované emocionálním nábojem a kvalitními dialogy (či monology). Čeho docílili tvůrci Boha S Námi? Splácání kostýmně honosných a "kamerově" velmi líbezných hovorů několika pozoruhodně kvalitních herců, kterým ale nebyl dán žádný reálný obsah, a které nechávají diváka tápat v příslovečné mlze, která je tu jinak fyzicky využívána jako jakási záchrana limitovaných finančních možností této koprodukce (bitevní scény, že vraj...). Je mi až líto, jak se ti typově skvěle působící ranaři jako Karel Dobrý nebo Ondřej Malý musejí zmítat ve velmi volné síti nespojitých obrazů, v nichž nemáte v podstatě šanci chápat, o co se právě jedná. A do toho to čtení dopisů, které má taky něco znamenat... ale co, to si tvůrci "rafinovaně" nechali pro sebe. Vrcholem je pro mě od pohledu psychopatický páter Jiřího Maryška a jakákoliv scéna s ním. Nechci se ani pouštět do toho, jakou snad atmosféru nebo ducha chtěli tvůrci filmu dát, protože nesporně selhali v tom hlavním - aby divákovi něco dali. Pkud tedy tím "darem" nemá být pocit onoho diváka, že musel někde něco zaspat, protože vůbec nechápe, jak se ten dostal tam, a kdo komu co píše, a co z toho vyplývá. Jako historický film Bůh S Námi katastrofálně propadá, a jako občas probleskující umělecká onanie si zase nezasluhuje žádnou úctu. Tragický koprodukční omyl a promrhaná šance odvést diváky od Otakara Vávry... 40% Update: Pavel Kosatík se skutečně od scénáře filmu veřejně distancoval, a vysvětlil, že původně měl vzniknout historický dokument, a následně přišla česká produkce s tím, že vzniknou filmy dva - historický dokument (toho se prý skutečně na obrazovce ČT dočkáme někdy v budoucnu), a hraný film... tenhle. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem pořádný film. A zase se z toho vyklubal jen umělý a naprosto nesmyslný snímek s nepochopitelným dějem, umělými kostýmy, herci a jejich dialogy, hloupým scénářem a prakticky beze všeho. Jedna hvězda za Sandevu a druhá za snahu. Můj bože, to opravdu neumíme točit? A ještě když nás k tomu Francie a Rakousko finančně podpoří? Je to smutné, ale takhle přesně se u nás dneska až na pár výjimek točí historické filmy. Ta umělost z toho úplně syčí. U mě škaredé dvě hvězdičky s odřenýma ušima a 35-40%. ()

Reklama

Tom_Lachtan odpad!

všechny recenze uživatele

Absolutně zbytečná sbírka historických obrazů, které nedávají smysl jako příběh, ani jako ilustrace k učebnici dějepisu v kapitolách defenestrace, popravy českých pánů a třicetileté války. Většina scén je zcela o ničem a fungují tak možná dvě, tři. To je všechno. A přestože je námět neuvěřitelně nosný, povedlo se tvůrcům jej geniálním způsobem zprznit na úroveň odpadu a to přesto, že měli oporu v perfektních hercích (Dobrý, Malý, Mikluš). Zapomenout, zahrabat pod zem uprostřed pustiny a spálit mapu. PS: vymazat audio a místo něj nahrát pár historiků, bude z toho fajn dokument, takhle fakt ne. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film jako pseudoduchovní póza. 1) Historie je mým koníčkem a leccos z ní vím. I tak mi dělalo potíže orientovat se v tom, co právě na obrazovce probíhalo. 2) Snímek připomíná dokumenty, kde se také většinou nic neděje a vše hrozně dlouho trvá. 3) Nejvíce film připomíná oživlé obrazy. Dějiny v datech (bez souvislostí) a ke každému datu nějaký tableau vivant. 4) Vše se odehrává v jakémsi pseudoduchovním oparu, který má zřejmě vše zlidštit a přiblížit velké dějinné události. No, marně... 5) Film má, pravda, i hezké chvilky, ale je jich tak málo... 6) Celkový převažující dojem - prázdnota a nuda. 7) Nedivím se, že autor scénáře Pavel Kosatík se od výsledné podoby díla distancoval. ()

Vitoraz 

všechny recenze uživatele

Musím přiznat že je docela těžké hodnotit tento film. Obsazení,kostýmy a výprava je skvělá. Má to i zajímavou atmosféru.Děj je trošku divoký. Potěšilo mě že na celou historickou věc je pohlíženo realisticky a nezasahuje tam element republiky (žalář národů a podobné kraviny a lži - zrada krále nekatolických stavů). Docela mě mrzí že celý film nedoprovází dobová hudba - určitě by to celé podtrhla. Určitě lepší než Jan Hus a asi na stejné úrovni jako Hlas pro římského krále. Ale celkově v tom vidím posun a určitý návrat k české klasice historických filmů (Spanilá jízda,Královský omyl,Královský gambit,Slasti otce vlasti a pod.) ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama