Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Nebýt těch směšně provedených pádů pánů z Chlumu a z Martinic, uvažoval bych i o čtyřech hvězdách... S Fabriciovým pádem jsem ale byl spokojen! __Snaha nepoučovat diváka, nesuplovat učebnici dějepisu a nevyprávět "příběh" (a místo toho skrze dopisy paní Thurnové a zajímavý vizuál přiblížit atmosféru doby) se cení. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Historický film jako halucinogenní trip? Ale jo, proč ne! Ono to "české dobrodružství", utkané na obou stranách ne jen ze stále nenávistnější víry ale také s mnohými ambicemi, v podstatě nebylo ničím jiným... Samozřejmě je jasné, že na podobě filmu, který spíše připomíná sérii živých obrazů se, jak už to tak u (nejen) českých historických filmů bývá, nejvýznamněji podílel nedostatek finančních prostředků (a to navzdory koprodukci, bez níž by jistě bylo ještě daleko hůř). To je samozřejmě znát při válečných scénách, ale ne jen při nich. Víme například, že Fridrich do Prahy přijel se 153 vozy a s velmi podobným počtem vozů také prchal, přesto ve filmu figuruje vůz jediný. Také některé lokace byly vybrány dosti podivně. Těžko si například představit, že Ferdinandova osobní kaple na vídeňském hradě byla nejen puristicky bílá ale dokonce s odhalenými kamennými články... Místy ovšem nesedí ani historická fakta, například místodržící patrně přežili především díky tomu, že spodní část stěny Ludvíkova křídla je skarpovitě šikmá a zřejmě už tehdy byla porostlá popínavými rostlinami. Totéž lze říci o problému s nevyplácením žoldu, neboť to se ve skutečnosti dělo na obou stranách a šlo v podstatě o obecný dobový problém. Ferdinand II. následně astronomické dluhy vůči svým velitelům řešil darováním konfiskovaných panství, čímž je zpravidla uspokojil alespoň z části (řekněme ze 30%). Také není úplně jasné, byli-li v době útoku na Bílé hoře v ležení všichni stavovští velitelé, spíše se zdá, že nikoli. On ten útok totiž málokdo předpokládal. Patrně přeceněný je vliv císařovny, zcela pominut je císař Matyáš atp atd... Přesto je nutné říci, že film zachycuje atmosféru a okolnosti celého Stavovského povstání navzdory nutnému zhuštění a zjednodušení poměrně přesně... Celkový dojem: 85% PS: podle mého jde, pokud pominu některé filmy odehrávající se ve 20. století, o nejlepší český historický film za posledních cca 20 let. Samozřejmě podotýkám, že mezi slepými je jednooký králem. ()

Reklama

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Výpravné televizní drama o událostech Stavovského povstání, který ovšem není nějakým základním shrnutím událostí, které vedly českou šlechtu k defenestraci, až po exekuci na Staroměstském náměstí. Většina uživatelů píše nuda a nebo, že museli googlit události, které film popisuje. To ovšem není chyba poměrně nedynamického výpravného filmu, ale chyba lidí, kteří nemají pokročilou znalost této doby a od každého filmu čekají velkolepý akční válečný film, které jim servírují zahraniční televize. Všechny historické filmy takové být prostě nemusí a tento film je toho důkazem, myslím, že Česká televize a její produkce odvedla dobrou práci v mapování nepříliš známých událostí z období před konfesní válkou tímto televizním snímkem, který nedlouho po skončení většina negramotné populace zkoupala svou neznalostí a touhou po akčních scénách, kterými tento snímek, už čistě z podstaty ani disponovat nemůže. Za mě čtyři hvězdičky a víra ve více takových filmů, které mají lid v Čechách učit vlastní historii. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Velmi jsem se těšila na historický film o událostech, které předcházely třicetileté válce, kterak čeští stavové zaseli vítr a sklidili bouři, navíc s Evičkou Josefíkovou v jedné z hlavních rolí. Problémem ovšem bylo to, že Eleonora Gonzagová, kterou zde ztvárnila a jež podle této adaptace už od defenestrace ovlivňovala Ferdinanda II. Štýrského, se za něj provdala až roku 1622... To myslím jako komentář k mému hodnocení úplně stačí, zvlášť když zbytek už se objevuje už v ostatních komentářích. Ve srovnání s takovou Marií Terezií dost propadák. Krásné kostýmy, krásná a upjatá Evička a dobrý Dobrý, zbytek celkem pod psa. 😕 ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Poc celkem slušně zvládnutých projektech o Janu Husovi a Karlovi IV. jsem se na tohle docela těšil, ale to byla chyba. Začnu pozitivy a těmi jsou kostýmy, což mě zase tak nepřekvapilo, a obsazení. Všichni herci do svých rolí seděli jako pověstná prdel na hrnec a o to víc naštvalo, jak to celé dopadlo. Jiráský zvolil pomalé tempo a mystický nádech plný dlouhých monologů i dialogů, které prakticky nic neříkaly a člověk, který se v dané historii neorientuje, se nemá šanci nějak chytit. Zvláštní místo tu má Thurnova manželka, která jakoby stála za každým krokem svého muže a tím i celého Stavovského povstání, což je pochopitelně nesmysl. Samotná bitva na Bílé hoře je o pár výstřelech z mušket, pěti koních a spoustě kouře, takže by bylo lepší, kdyby byla jen zmíněná, protože efekt by to mělo stejný. Jediné, co se tak trochu povedlo, byla poprava na Staroměstském náměstí, ale to je sakra málo. To už se víc vyplatí pustit si zkrácenou verzi Lekára umierajúcého času, než tohle. 15% ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

Reklama

Reklama