Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)

(více)

Recenze (311)

Falcor 

všechny recenze uživatele

Zatraceně dobře natočený film. Co však stojí za povšimnutí především, jest herecký výkon mojí matičky, která se zde na pár vteřin (tuším, že skutečně to byly dvě) mihla v pohřebním průvodu, což si, spolu s kamarádkami, tak užívala, až ji smíchem vyhrkly slzy do očí, že si je musela utírat do kapesníčku, čímž perfektně naplnila režisérovy představy o tragickém výjevu smutečního průvodu. Tím chci jen podtrhnout opravdu nevšední kvality Karla Kachyni, který dokázal dokonale těžit i z takových dobových reálií (a samozřejmě z umění herců - třeba mé mamky.... proč to nevypíchnout, že?) a vytvořil na dlouhou dobu nejráznější českou kriminálku. (A moje teta v tom filmu prý jezdila s džípem.) ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale ta ideologie a tendenčnost tomu nejde nijak odpárat, je vnořená i do celé formy, od protivné schematičnosti postav i děje, ženských a mužských rolí, přes přehnanou expresi výrazů i scén, až po křiklavost hudby a dramatičnost přírodních výjevů. Docela jsem se těšila, že budu řešit dilema jako mnozí, jestli snížit výborně natočenému filmu hodnocení za poplatnost, ale tady se žádné nekonalo. *~ ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Znovu jsem se podíval, už tehdy se mi zdálo, že to určitě bylo jinak. Věřím, že v obrazu doby (komunistické moci) Karel Kachyňa nemohl mít v hlavě kompas na pravdivé informace. Důkazem toho budiž fakt, že skutečnou pravdu znala pouze tajná policie. Navíc se to muselo točit podle scénáře Rudolfa Kalčíka. Na druhou stranu i přes pokroucený obraz Krále Šumavy, jde o profesionálně natočený film. Nasnímaná pochmurná Hamerská slať a spleť holých větví v závoji mlh v hlubině času je mocné kouzlo filmu. Dovedla jaksi utlumit ten ideologický balast. Proto si nemyslím si, že je to vyloženě špatný film. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Doba vzniku filmu sebou nesla do jisté míry od tvůrců jistou dávku řekněme "loajálnosti" vůči režimu. To platilo beze zbytku pro každého, kdo chtěl alespoň něco tvořit, bez ohledu v jaké oblasti kultury působil. Nevyhlo se to samozřejmě ani Karlu Kachyňovi. V tomto případě se mu ale podařilo umě skloubit charakter kriminálky s politickou ideologií tak, že je dnešní společností ještě přijatelná. Charakter kriminálního žánru dostatečně převládá nad socialistickými ideologickými myšlenkami a bravurní zvládnutí hlavních rolí, především Radovanem Lukavským, řadí tento film k nezapomenutelným dílům režiséra Karla Kachyně. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Legendární strhující thriller s ponurou Šumavskou atmosférou a výtečnými hereckými výkony v čele s Radovanem Lukavským a Jiřím Valou. Film je sice trochu ideologicky zabravený, ovšem v žádném případě se nejedná o propagandu či překrucování hostorie (jako v případě "Majora Zemana"). Nejde ani o oslavu pohraničníků. Je tu pouze bláto, kulky a na obou stranách lidé, kteří se narodili na nešťastné planetě. 85%. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (28)

  • Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)
  • Při scéně, kdy se filmová postava prodavačka Marie Rysová v podání herečky Jiřiny Švorcové topí v močálu, měla Jiřina Švorcová kolem sebe obmotaný provaz, za který jí filmaři stáhli, jak sama uvedla tak trochu proti její vůli, pod vodu. Jak sama tato herečka později řekla, byla to pro ní nejhorší natáčecí scéna z celého filmu, jelikož musela překonat velký odpor z potopení se pod hladinu. Vve skutečnosti se scéna nenatáčela v exteriérech, nýbrž ve filmovém ateliéru, kde byl v bazénu vytvořen umělý močál. (Lynette)
  • Jiří Vala (strážmistr Karel Zeman) považoval film za své „herecké prokletí“, dokonce se o něm vyjádřil jako o titulu, který „spolkl jeho celou filmovou dráhu“. (Všežrout)

Reklama

Reklama