Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (396)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Překvapivě velmi slušné. Tragická událost je natočena s citem a přes televizní produkci na opravdu vysoké úrovni (podobně jako nedávný Metanol). David Ondříček umí. Není to samozřejmě bez chyb. Po dějové stránce snímek zbytečně hraje na city (hlavní postava prostě musí mít těhotnou přítelkyni) a kritika doby a režimu je možná místy až zbytečně doslovná, ovšem nejde o nic, co by vyloženě vadilo. Obsazení je dobré, ale ten ostravský dialekt by zdejším hlavním hercům neuvěřil snad nikdo. Je škoda, že si tvůrci nedali více práce a neobsadili herce pocházející přímo z Ostravska. Jsou to však detaily, celkový dojem je dobrý a rozhodně budu rád, když se ČT bude pouštět do projektů v podobném duchu! ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jsou tam věci, které mi zabránily prožít to emotivně. Krkolomné pokusy o ostravštinu. Já vím, že je to detail, ale rvalo to uši a znedůvěrohodňovalo celý snímek. Herci měli mluvit buď obecnou češtinou, nebo si filmaři měli vybrat ostravské herce. Konec konců Metanol - podle mě mnohem silnější záležitost - ukázal, že na Ostravsku výborní herci jsou. A to i ti, kteří v Metanolu hráli štěky. _____ Marta Issová, kterou mám jinak ráda, mě nijak nepřesvědčila, že je ráznou a životem obroušenou ženou. K čemuž nepřispívalo, že byla v každém záběru perfektně nastrojená, učesaná a nalíčená jako z obálky nějakého cool retro magazínu. A ostatní ženské taky. ____ Klišovité postavy bez specifických rysů, jako třeba komunistický ředitel šachty a mydlící se pár. ____ Špatný zvuk, kdy jsem fakt některým větám nerozuměla. ____ To, že na šachtu údajně mohl sfárat asi každý, kdo šel zrovna kolem, jako hrdinův syn, kterého vzali na šichtu ani ne po minutě, když před tím nikdy na dole nebyl. ____ Špatné herecké vyjádření mladšího páru. ____ Nesnášenlivost a dokonce i rvačka mezi havíři a záchranáři. Proč by jim havíři měli nadávat do "ku*ev záchranářských"? Vždyť přece věděli, že oni jsou tu pro ně. Důlní záchranář je jedno z nejrespektovanějších povolání a jestli to někdo ví zatraceně dobře, tak jsou to právě havíři. ____ Tvrzení, že havířské roby nechodí do práce a zůstávají doma. To se na mě nezlobte, ale tohle nebyl obecný jev. Jsem z rodiny s několika havíři už po generace a sice u babičky to pravda byla, tak u tety ne. ____ Ten snímek není špatný, rozhodně ne, ale šel až příliš snadnou scénáristickou cestičkou. Vybral si tragédii příšernou, což mu už do začátku nahrálo body - a proč ne, ono i sfárat do dolu je hrdinství, a to v něm ani nemusí hořet - ale obalil to do nejjednoduššího klišé bez nějakých svých nápadů. Líto těch pamětníků, kteří tam mluvili a jejichž smutek a slzy - hlavně v závěru - snímek využil jen ke ždímání emocí. /můj komentář č. 2 600/ ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Víš, co se stane s havířem, který zdechne na směně? Dostane dva dny volna a pak jde zase pod zem. 1) Zajímavému ale nijak mimořádnému snímku se dostalo nebývalé pozornosti. Je to totiž film český, o havířích, o údajně druhé největší důlní katastrofě na českém území, vlastně i o tom, jak se tehdy žilo. K tomu Ondříček: Zkracovali si život, podstupovali obrovské nebezpečí, ale vyfárali ven a měli prachy. Byli šlechta, ale vlastně i trestanci pracující v nelidských podmínkách._____ 2) V dole je horko a tak se vyrojila celá mračna samozvaných kritiků. Dobu si nepamatují, ale přesně vědí, jak se kde tehdy mluvilo, jaká část havířské výbavy je autentická a jaká není a jak to všechno bylo._____ 3) Na dole Dukla jako vzorovém pracovišti se ověřoval přechod na pětidenní pracovní týden při zachování výkonů. Aby je důl mohl splnit, rozhodlo se vedení zvýšit kapacitu otevřením porubu na jedenácté sloji. To se mělo stát 11. 7. 1961. Báňský úřad však projekt neschválil kvůli špatnému větrání. 7. 7. 1961 došlo ke katastrofě._____ 4) 49letý David Ondříček spolu se scenáristy 37letým Jakubem Režným a stejně starým Matějem Podzimkem odvedli dobrou práci. Výborné dialogy, dobře napsané postavy a pěkná pro dobu a místo příznačná jazyková směs patří k tomu lepšímu, co jsem v televizi viděl. Zajímavá je i kamera 30letého Marka Dvořáka, která věrně zprostředkovává klaustrofobické pocity uvnitř dolu._____ 5) Z hereckých výkonů mě zaujal 52letý stylový dělnický kádr Jiří Langmajer (ředitel), vynikající typově přesná 37letá Martha Issová (matka) a půvabný a herecky přesvědčivý 19letý Oskar Hes._____ 6) Filmem ovšem nijak nadšen nejsem. Chvílemi jsem se nudil. Pro neznalého věci mi druhá část přišla nepříliš přehledná. Nekvalitní zvuk s přemírou basů vedl k tomu, že u části dialogů jsem nedokázal rozpoznat, co herci říkají._____ 7) V diskusi na idnes.cz uvádí pamětník Karel Drlík: ...Hlavovkami rozhodně nebyli vybaveni všichni horníci. Běžně se fáralo s kahany. Technici a doprava měla reflektory. Hlavovky měli havíři v rubání._____ Běžný pracovní den vypadal takto: vstávalo se brzy, cesta tramvají přes Mariánské hory, přestup na starou tramvaj č.1 na Frýdlantských mostech, jízda přes centrum, Přívoz až do Petřkovic, kde jsme z ní vyskakovali a šli po historické dlažbě na důl který je dnes hornickým muzeem. Denně jsme měli k dispozici čisté prádlo i ručník. Fáračky ovšem nesly vrstvu uhelného mouru, ve kterém jsme vleže museli v rubání pracovat. Byla to vrstva mouru, který byl mokrý, protože noční směna zavlažovala při pokuse omezit prašnost - vtlačovala vodu do navrtaných děr. Část vody vytekla i s mourem. Před sfáráním poslední cigareta, kdy si každý zapaloval od druhého. Mít zápalky v kapse fáraček při fárání byl hornický zločin. Pak pod zemí půlhodinová cesta na pracoviště v ostrém tempu. Svážnou jsme sjížděli po kolejích, lampu pod zadkem. Svačina před směnou pod rubáním a po ní vzhůru do rubání. Zůstala jen obsluha sýpy a doprava. Pracovní nástroje sbíječka a lopata. Havíř kopal a šlepr těpal. Těpat znamená házet narubané uhlí na dopravník. Během chvilky byli všichni zpocení, pot se řinul po zádech, po čele. Jen rychle paží setřít pot a znovu bez přestávky. Zabudovat vykopaný prostor. Denně přesčas asi hodinu. Šlo se vyfárat, až se nakopal potřebný počet vozíků. Jízda do svážné navěšení jako hrozen na posledním vozíku s uhlím. Další půlhodina cesty, vyfárání, cigareta, půllitr mléka, sprcha a cesta domů. Šest dnů v týdnu! V textu jsem opravil chyby a překlepy._____ 8) Skutečný průběh katastrofy je přehledně zde. _____ 9) Spoiler. Působivá byla scénka, kdy ředitel pracuje na šachtě i nadále (ve skutečnosti dostal podmínečný trest a důl vedl dalších sedm let až do roku 1968, kdy byl hlasováním havířů sesazen). Rovněž působivá byla závěrečná scénka, kdy matka doprovází svého syna do hornického učiliště. () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Kde se nedbá na bezpečnost práce, tam se brzy něco šeredně posmolí.. Syrové sociální drama na pozadí důlní tragédie, kterému náramně prospělo konvenční pojetí a autorská odpovědnost vůči prostředí a námětu. Sitcomový Langmajer sice chvílemi působil, že si z havířovského zimního stadionu odskočil do štoly, ale to jsou jen také drobné cypoviny, které nemohou poškodit jinak dobrý dojem z Ondříčkovy poctivé práce. Zdař bůh a soudruhům na vedoucích pozicích věčný klid.. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Zdař soudruch Buch! Taki fajer v ďuře, to není žadna hola řyť, a vi to dobře předevšeckym každy bulač, co se v sedmej třydě zedeeški mudře rozhodnul něbyť jakymsi tym skurvenym ynžinyrkem a pod heslem „Jak chceš poznať spravny smněr, tuš rob učňa v OKaeR“ zarabi jak pořadny chlop, a ni jak jakasi buzna v kvadru. Jak to raz blafně, v ty pjaty cela grunntštreka ganc plna kuřa, zrazu vedro jak přy prvni dupačce a jeden može enem tak krutiť pajšel a chrchlať brykety, něž dosmerfuju lapiduši z HaBeZetki a daju mu počuchať kyslika. Tagže jak tam něvystrčitě kopyta, je to taka mila pauza, jeden němusi v jednym kuse rubať jak chuj, no ni? Na Dukle to ale bylo tak na pyču, že potym v Haviřově vyletělo plošne Ikve jak Gagaryn v Migu 15. No tragedyja jak cyp! Tuten Ondřyček je syce fajny režyser, dramatyčně znakomity, aji popyči kulisy s atmosferu umi dať do kupy, ale, KURWA!!!, jak robim autentyčny dobovy film, natřyskam ho našyncami, a ni partyjou vyjebanych pražskich pajtašu, bo to je pak pro ucha šlonske parodyja jak cyp! Cosy take, jak dyby stě měli v rubani na předku za řyťu přytepleneho štajgra, kery by na vas přes zapnuty borhamer zgňapal: „Helééé, pííííčo, kopéééj to volééé pořááádně, nebo mě vomejou!“ Chapu teš, že Marta beztak fajně kuři a cela je taka dajna, no jak hubu otevře, chyta vas apetyt struhnuť ju po pysku a zajebať uhlem jak Magdonovu vdovu. A k temu všeckemu už aji teho Mikluša v te pražacke hogofogo kuchyni tak dokurvili, že ma přyzvuk, jak dyby čobol žižkovsku fiflenu za cycki tahal. Tuš tak, něbyť to nadabovane v buzerantske bhutanštině, kera z teho něchcačky robi tak trochu švidratu komedyju, je to na bednu gryfna robota, kere bysem normalně aji pjet puchyřu přymrdal, dyby mi to uši něrvalo. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • Skupina asi třiceti havířů se navzájem pozabíjela ve rvačce o hadici se vzduchem. Našli je pak s bodnými ranami. Přitom to byli parťáci, kteří spolu každý den pracovali, chodili na pivo, jejich rodiny se přátelily. [Zdroj: Novinky.cz] (JenTak)
  • Ve filmu si zahráli jako komparz i skuteční horníci z dolu Rako v Rakovníku, včetně jeho majitele. [Zdroj: Raport.cz] (rakovnik)
  • Z původního dolu Dukla zbyly dnes už jen poslední dvě budovy (ta zachovalá byla v postprodukci přenesena ve 3D do natočeného materiálu), proto tvůrci film natáčeli v dole nedaleko Rakovníka. Zavítali také do dolů v Karviné, Ostravě, Frýdku-Místku či Dolu Julius Fučík v Orlové. Natáčelo se v exteriérech měst Havířov a Příbram. (SimpanzJi)

Reklama

Reklama