Režie:
Elia KazanScénář:
Paul OsbornKamera:
Ted D. McCordHudba:
Leonard RosenmanHrají:
Julie Harris, James Dean, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Albert Dekker, Lois Smith, Harold Gordon, Nick Dennis, Abdullah Abbas (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (219)
Kazanův filmový opus je kongeniálním přepisem závěrečné části mimořádné knižní předlohy. Rozhodně to ovšem není jednoduchá látka, ani v knižní podobě, ani ve filmovém přepisu, v němž jde o záležitost snad ještě intenzivnější a bolavější. Přesto má jeho sledování očistný účinek, neboť je ve svém poselství hluboce pravdivý... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: Radek99, Pohrobek PS: Černý puntík posílám České televizi, která opět neváhala a uvedla film v ořezu 16:9, ačkoli originál má téměř dvojnásobný poměr stran: 2.55 : 1... ()
Když jsem si film pouštěla, nevěděla jsem nic moc víc, než že je to podle Steinbecka a že hlavní roli hraje James Dean. Se spisovatelem mám ten problém, že ač se mi líbí náměty, které si vybírá, většinou mi přijdou pohřbené a zkažené přílišným patosem, potažmo sentimentem, což v sobě sice odráží vkus doby vzniku, ale dneska je dneska a já jsem já a já to nemůžu překousnout. S Deanem jsem měla ten problém, že jsem znala jenom jeho pověst a ne jeho schopnosti. Po shlédnutí snímku jsem absolutně spokojená. S postavami, jak s Calem, tak s Abrou, jsem se nečekaně ztotožnila, v tom je myslím ta opravdová nadčasovost, lidé jsou pořád stejní. Pocit z filmu ještě umocnilo srovnání s filmem James Dean z roku 2001, který pojednává o hercově životě i o natáčení právě tohohle filmu. ♥♥♥ ()
Moje srdce opět zaplesalo nad přehlídkou ušlechtilých hodnot, podrobněji viz pozitivní psychologie (Seligman), v podání, které mě ani minutu nenudilo. Moje první setkání s Rebelem, ale vůbec nelituji, ostatně všichni byli výborní a uvěřitelní. Takové množství humanismu v drobnohledu z té lepší stránky dnes abys Hubbleovkou pohledal a to žijeme v odstupu doby, vzhledem k existenci lidstva, prakticky bezvýznamném. A co teprve technická realita, kam až...?! Budiž mi k dobru, že k pochopení problematiky nepotřebuji odkazy v Bibli, ani jiné teoretické žvásty, stačí doširoka otevřít oči a duši bezbřehému vnímání. Ono taky osobní zkušenost není k zahození, není nad spálení vlastních milovaných prstíků. Dost umravnostňování, líbilo, povedlo se. ()
Nedávno jsem "objevila" rebela s příčinou Jamese Deana, který si mě okamžitě získal a stal se pro mě opravdovým Idolem, jehož smrt je obrovskou škodou pro diváky a film vůbec. Jeho první snímek, který natočil se svým učitelem Eliou Kazanem se po právu stal legendou jako samotný Dean. Podobenství s biblickým příběhem Kaina a Ábela je dovedně zakomponováno do filmové řeči, takže neznechutí ani ateistu mého ražení. Naopak, toto působivé drama, s vypjatými scénami, se mi nadlouho vryje do mozku. Úchvatné jsou zejména záběry jakoby nakřivo, které ilustrují právě ty zásadní okamžiky střetu otce a syna. Ztraceného, osamělého, nikdy nemilovaného. Syna, který bojuje s vnitřními běsy a démony sžírající touhy po otcově uznání a lásce. Konec sice nekoresponduje s biblí (jestli se tedy nepletu), ale film tím nijak netupí, jen zmírňuje bolest hrdiny (diváka). Postava, se kterou jsem se ztotožnila až do morku kosti. ()
Konečně pořádný střet generací v Americkém filmu! Odvážlivec Elia Kazan a k smrti a věčnému obdivu odsouzený James Dean baví dosáhli jedinečného výsledku. Příběh nepochopení mezi rodičovskou generací a mladou vzbouřenou bandou se tu přesouvá z pouhého snění o ideálu či bezvýchodného mávnutí, k tragickému vyústění. James Dean je neskutečný, scény hraje jako by každá byla tou poslední. Neposouvá postavu k snadné čitelnosti a nechává ji nádherně zamlženou. Oproti tomu otec v podání Raymonda Masseyho je správný typ nervního a konvenčního herce, který neproudí takové charisma jako Dean. Kazan vzal s románu jen poslední třetinu, což je brilantní tah. S popisné ságy totiž udělal úderné drama. Postavu matky má jen jako rukojmí závěrečné pointy, východiskem jsou dva synové a snaha o získání otcovské lásky a zapojení se do života. Skvělý a nesmírně závažný film, na jehož konci se tají dech. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (18)
- James Dean, stejně jako Cal Trask, vyrůstal bez matky. (SKAmilka)
- James Dean se odmítl zúčastnit premiérového večírku, což ho skoro stálo hlavní roli v Rebelovi bez příčiny (1955). (Morien)
- Film sa nakrúcal v Mendocino a Salinas Valley v Kalifornii. (Michal74)
Reklama