Reklama

Reklama

V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)

(více)

Recenze (88)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Martin Ritt je režisérem ojedinělých westernů ze 60. let, které mi sedí. Podobně jako o rok mladší Zneuctění, i Huda jsem vnímal spíše jako psychologické drama, s westernovým pozadím v podobě kulis amerického ranče a silně vyostřeného konfliktu dvou osobnostních protipólů. Příběh se rozjíždí možná pomalším tempem, ale umožňuje zase divákovi poznat hlavní postavy co nejlépe, Ritt ho nechává plynout se vzájemně často odlišnou atmosférou, nejednou ho i pěkně odlehčí (např. soutěž s prasaty) a postupně odhaluje s patřičným napětím zákoutí i vyústění 15 let starého konfliktu. Dost silně na mě zapůsobilo i nenápadné propojení ústředního vztahového dramatu s vedlejším dramatem na ranči. Ono lze utratit a odklidit na věčnost předčasně celé stádo krav, které chytilo nebezpečnou infekci. Ale odklidit stárnoucího člověka z místa, které mu dlouhá léta patří a má k němu silný vztah? To přeci jen tak nelze... Přetrvávějící napětí ve vztazích neúplné rodiny napříč třema(!) generacemi se povedlo rozehrát mistrovským způsobem, což obzvlášť u Paula Newmana a Melvyna Douglase nepřekvapí. Tady už nevnímám kladné a záporné postavy, ale pro diváka více či méně (ne)sympatické postavy se všemi pozitivními i negativními vlastnostmi. Na hranici plného počtu: [85%] ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Podle plakátu jsem čekal ryzí western, rozhodně ne trojgenerační melancholické drama o zániku starých hodnot. Na počátek 60. let je to odvážný film. Odvážný svou bezútěšností i tím, že v něm Paul Newman hraje násilnického flákače, kterému na nikom a na ničem nezáleží. Pro svůj nihilismus nenachází společnou řeč s otcem, zato získává sympatie synovce. Jedinou naději do budoucna představuje právě zástupce nejmladší generace, jenž s respektem vzhlíží k oběma mužům. Ve kterém z nich se nakonec zhlédne jakoby mělo být určující nejen pro něj samotného, ale v symbolické rovině i pro celé Spojené státy. Je s podivem, že kameru, která je v tom nejlepším smyslu klasicky hollywoodská, držel v rukou původem čínský kameraman James Wong Howe. Díky němu poslouží Hud nejen jako psychologický portrét doby, kdy se něco zlomilo, ale zároveň jako škola prvotřídní záběrové kompozice. 90% ()

Reklama

Foma 

všechny recenze uživatele

Docela rozporuplnej film, výborně natočenej, s dobrou hudbou a zajímavým tématem, ovšem hlavní postava Hud (dobrej Paul Newman) je takovej nesympatickej pitomec, kterej se vůbec nechce změnit, že to sráží (alespoň muj) požitek s filmu, i když je to nejspíše záměrem tvůrce. Skrytým hlavním hrdinou se tak stává Hudův synovec, kterej Hudu obdivuje, potom ale mu nezbejvá, než se vydat vlastní cestou, jinak by skončil stejně jako Hud. Za zmínku stojí vynikající výkon Patricie Neal v roli hospodyně a Melvyn Douglas v roli otce. Zajímavá je taky dobře vykreslená atmosféra Texasu v 50.-60. letech. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Role Huda byla Newmanovi psana na miru a neskutecne mu sedla. Spatna neni ani Patricia Neal. Spise nez o western se jedna jen o zivot farmaru v Texasu, ve druhe polovine 20. stoleti. Cista rezie a dobra kamera urcite zaujme, pribeh se ale celkem vlece, neprinasi nic noveho a ani v zaveru scenar negraduje. Pro fanousky Paula Newmana povinnost, jinak spise prumerny nez vyborny film. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Výborný modernější western, který ukazuje, jak to také může dopadnout, když je člověk neoblomný, když si za každou cenu musí stát za svým a nepustí si nikoho k tělu. Herecky je to skutečně naprosto vytříbené, což jen dokazují nominace téměř všech herců, kteří se zde objevují ve výrazných rolích. Western jde různě a i tohle je cesta. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (21)

  • Postava Patricie Neal, hospodyně Alma, má ve filmu celkem malý prostor. Proto ji Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu na 21. ročníku Zlatých glóbů navrhla na nejlepší vedlejší herečku. Za tu samou roli získala Neal Oscara, avšak za hlavní ženský výkon. Různí kritici zastávali názor, že herečka si cenu vysloužila nikoliv za svůj výkon, nýbrž za soucit. Patricia Neal prodělala totiž několik životních traumat. Největší z nich byla smrt dcery, která zemřela na spalničky. Když 13. dubna 1964 vyhlašoval Gregory Peck nejlepší herečku, vítězka Patricia Neal na 36. udílení cen nebyla. Tou dobou čekala čtvrté dítě a byla doma. Cenu za ni převzala herečka Annabella. (SeanBean)
  • Postava Hudovej (Paul Newman) manželky z románu bola vo filmovom spracovaní eliminovaná. (Arsenal83)

Reklama

Reklama