Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Atraktivní námět (hrozba vypuknutí epidemie moru v New Orleans) zručně zrežírovaný Kazanem především co se týče důrazu na realistického feeling. Autenticita lokalit - skladištní komplexy, přístaviště (připomene Kazanův majstrštyk V přístavu), druhořadé zaplivané resturace...žádná studiová strojenost. Tohle není jeden z těch noirů (nebo městských kriminálek s noirovým nádechem) působících dojmem odtržení od reality, naopak je v ní pevně zasazen díky vhledu do policejní práce a prostředí nižších (např. dělnických) vrstev. ()
3,5 Vojenský doktor a policejní kapitán se snaží vypátrat vrahy muže nakaženého morem a zamezit tak vzniku epidemie. Skvělej nápad, solidně natočená detektivka, ale u několika scén bych ocenil mnohem větší spád a menší ukecanost, protože v několika momentech to byla docela nuda, ale jako celek film nudnej nebyl. ()
Slušne členený a spočiatku dosť atraktívny námet pouličnej story, kde sa bojuje proti korupcii i proti nebezpečnej nákaze. Všetko tým pádom do seba zapadá. Ale. Mám pocit, že dej začne strácať atraktivitu, náboj priebojnosti, momentu prekvapenia. Herecky síce veľmi isté (ako to u Kazanových dielach býva zvykom), ale od čiernej krimi očakávam predsa len vyššie nároky, čím ale nespochybňujem obecnú koncepciu všeobecnej kvality (v rámci možností prirodzene). ()
Dost dobrá stará detektivka. Nevím proč furt někdo do toho cpe ten noir. Všechny filmy z tý doby nebyly úplně noir. Tohle je přímočará záležitost s na tu dobu opravdu neotřelým námětem. Ústřední dvojka akční lékař a inspektor bručoun je sympatická a nemají to lehké, protože najít bezpodmínečně do 48 hodin vrahy bezejmenný mrtvoly kterou nikdo nezná, bez zapojení veřejnosti s maximálním utajením není žádná prdel. A mladý Jack Palance a jeho psychopatický primitiv je dokonalý. Na ty pěkný 4* to v pohodě dá.80% ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Jack Palance počas natáčania jednej záverečnej scény sám šplhal po lodnom lane po tom, čo dvaja jeho kaskadéri zlyhali. (westerns)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
Reklama