Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Atraktivní námět (hrozba vypuknutí epidemie moru v New Orleans) zručně zrežírovaný Kazanem především co se týče důrazu na realistického feeling. Autenticita lokalit - skladištní komplexy, přístaviště (připomene Kazanův majstrštyk V přístavu), druhořadé zaplivané resturace...žádná studiová strojenost. Tohle není jeden z těch noirů (nebo městských kriminálek s noirovým nádechem) působících dojmem odtržení od reality, naopak je v ní pevně zasazen díky vhledu do policejní práce a prostředí nižších (např. dělnických) vrstev. ()
Vydařený noir s luxusním obsazením - Doktor Widmark, snažící se zastavit nákazu dříve, než zkosí celé New Orleans; zbabělý Zero "Producent" Mostel, který zde projevil svůj komický talent; a nakonec respekt vzbuzující Jack Palance, jehož potkat sám v temné ulici, raději bych mu odevzdal všechny peníze a poníženě se odplazil po čtyřech pryč. ()
I po více jak 70 letech tento film stále skvěle funguje. Trošku netradiční trasovači plicního moru musí vyřešit vraždu jednoho ilegálního přistěhovalce, který prý může být i z Čech. Lékař a policejní kapitán mají 48 hodin aby vytrasovali nemoc než bude pozdě. Krom času závodí i s všudypřítomnými čmuchaly od novin a s nezájmem obyvatel pomoci jim. Ačkoliv je zde psáno film Noir, tak se o Noir v pravým slova smyslu nejedná. Je to spíše čistokrevný kriminální thriller, který skvělé utíká a ani na chvíli nenudí. Má spousty zajímavých postav, jejichž chování stále dává smysl. Není to dokonalý film, ale je to poctivé řemeslo, které rozhodně pobaví a i po letech má stále co říci. A film by klidně stále mohl posloužit i jako dokonalá ukázka krajským hygienickým stanicím, jak měli správně trasovat Covid19. 8/10. ()
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Tohle bylo dobrý. Čekal jsem standardní krimi omáčku s noirovým odérem a ona je to vcelku napínavá hra o čas, kdy se ulicemi New Orleans pomalu šíří ošklivý moribundus, přičemž úřady pátrají po potenciálně nakažených kontaktech - shodou okolností vrazích původního šiřitele nákazy. Takže nakonec povedená krimi s příchutí "covidu". Jack Palance je tam výbornej. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
Reklama