VOD (3)
Obsahy(1)
Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (270)
[8/10] (Buster Keaton, United Artists) (Němý, čb. tónovaný /// Produkce: Buster Keaton, Joseph M. Schenck /// Scénář: Al Boasberg, Clyde Bruckman, Buster Keaton /// Kamera: Bert Haines, Devereaux Jennings /// Hudba: Robert Israel, William P. Perry) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
FRIGO NA MAŠINĚ je jedním z těch mistrovských děl, do nichž tvůrci vložili veškeré svoje ambice, schopnosti, peníze… a leckdy i budoucnost. Pro pochopení jeho významu je podstatné uvědomit si zvláštní paradox: Keaton tvořil bez detailních scenáristických příprav a jeho obrovskou kreativitu burcovaly především konkrétní problémy a výzvy, kterak se vyjevovaly během vzniku filmu. Současně ale patřil a patří mezi nejvíce perfekcionistické, důsledné a konceptuální filmaře americké kinematografie. ___ A právě FRIGO NA MAŠINĚ nejlépe demonstruje, jak marné je ho zaškatulkovat – jako režiséra i jako herce. Film má mnohem blíže k historickým velkofilmům a dobrodružným spektáklům než k dobovým komediím. Zároveň ale historické filmy přesahoval mírou pečlivosti při rekonstrukci konkrétní události americké občanské války a dobrodružné spektákly neokázalým stoicismem, s nímž inscenuje náročné kaskadérské kousky, opulentní sekvence s velkými stroji a davové scény snímané nevídanými šesti kamerami. Současně jde však o vysoce konceptuální film, o umělecký experiment s vypravěčskou symetrií, s rozvíjením prvků v opakováních a variacích – jenž zas a znovu zcela inovativním způsobem využívá pronásledování jako schéma, které žene celý film kupředu na cestě tam a zase zpátky. ___ I tady ovšem můžeme vidět i konkrétnější kontinuitu v Keatonově práci, a sice zapojení centrálního dopravního prostředku coby scelujícího motivu provázejícího (nás) napříč sérií situací, leč s opačným akcentem. Kupříkladu ve filmu FRIGO VE ČLUNU používal lodě jako rozcestníku ke spoustě tzv. nemožných gagů v okouzlující demonstraci strašně vtipných věcí. Oproti tomu ve FRIGOVI NA MAŠINĚ využil lokomotivy jako rozcestníku ke komedii, která činí věci strašně vtipnými, aniž by přestala být působivým filmem o věcech, které jsou venkoncem především strašné. ()
Zklamání. Friga na mašině jsem si nechával až téměř na konec. Viděl jsem velkou část tvroby Bustera Keatona The General předcházející, z nichž se mi nejvíce líbil Frigo ve člunu a Frigo jako obětní beránek (posléze se mi jako nejlepší/nejoblíbenější Keatonovi filmy vyprofilovaly snímky Three Ages a Scarecrow ) . Čekal jsem, že si tentokrát dám svou první pětihvězdu němému snímku, avšak chyba lávky. První půlhodina vypadá velice slibně, je to hodně svižné a hudba, kterou jsem měl k dispozici, byla neuvěřitelně geniální. Bohužel se ale opakovala tolikrát, že jsem z ní ke konci v podstatě šílel vzteky. A vůbec celý film jde od té půlhodiny pozvolna do kopru. Je to hodně netypický Keatonův počin. Hledal jsem dost těžce nějaké jeho typické fóry, ale byly k nalezení většinou na začátku nebo na úplném konci. V podstatě to tak po celou dobu není ani moc vtipné a zbývají potom jen dvě věci, kterými se Frigo na mašině dle mého názoru od jeho většiny předchozích děl liší - svou délkou a chvílemi opravdu pompézními a obdivuhodnými záběry. ()
║Rozpočet $750,000║Tržby Celosvetovo $1,000,000▐ Geniálny film, až neskutočne nápadité scénky, na tú dobu to malo slušný rozpočet ale je vidieť že ho dokázali krásne využiť, lebo má to svoj rozmach, veľkolepú výpravu a poctivé herecké výkony. /100%/ ()
Frigo na mašině je děsně nadčasový snímek. I když se jedná o němý film, ani dnešní klipové publikum by se u něj nenudilo. Rychlé střihy, stálá akce, gigantické scény (souboj armád, zničení lokomotivy) to všechno drží pozornost diváka po celý 78 minut. No a k tomu samozřejmě šašek Keaton, který ač groteskně, vystŕihává jednu ze svých nejlepších rolí, ne-li nejlepší. Frigo na mašiné stojí za to a já mu dávám s čistým svědomím plný počet hvězd. There were two loves in his life: his engine and... ()
Galerie (44)
Zajímavosti (30)
- Na natáčení scény, kdy lokomotiva spadne do řeky, se přišlo podívat několik tisíc lidí. (Duoscop)
- Značnou část rozpočtu spolkla scéna s hořícím mostem. Propadnout do vod Row River se měla záložní třetí lokomotiva nahrazující Texas a Buster Keaton (Johnnie) odmítl jakékoli riziko, že se jeho záměr nepovede – neměl totiž peníze ani na další stroj, ani na případné zbudovaní nového mostu. Na místo nainstaloval šest kamer, tisíc komparzistů, k nimž se přidaly další tisíce čumilů. Pád do řeky se povedl a Keaton celou situaci ještě vyšperkoval figurínou strojvůdce v kabině Texasu. Okolní diváci si toho nevšimli a křičeli hrůzou, že muž na svém stanovišti zahynul. Tato scéna stála 42 000 amerických dolarů, navíc hořící most přeskočil do lesa a způsobil požár, k jehož likvidaci přispěl i filmový štáb a komparzisté. (classic)
- Vrak lokomotivy zůstal v řece a stal se po dvacet let turistickou atrakcí. Teprve za druhé světové války byl odvezen do šrotu. Když ale klesne hladina Row River, je v ní i dnes vidět několik kolejí a také želené pláty z lokomotivy. (Duoscop)
Reklama