Reklama

Reklama

Frigo na mašině

  • USA The General (více)
Trailer

Obsahy(1)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (273)

stilgar1 

všechny recenze uživatele

Cože???!? Na tohle že Chaplin neměl???!? Nesmyslnější tvrzení jsem skutečně nikdy neslyšel. Uznávám, že tento film je originální (koho by taky napadlo natočit 75 minut trvající vlakovou honičku :-D), ale rozhodně mě nedokázal pobavit tak moc, jako filmy Chaplina. Dokonce i u mnohých krátkých grotesek Chaplina jsem se bavil více. Buster Keaton sází na bezduchou a neustávající akci, která ani mnohdy není vtipná, zatímco Chaplin předvádí nenapodobitelné komické kreace, a navíc jeho filmy nepostrádají alespoň nějakou myšlenku. A dokonce i dnes přinutí člověka, aby se nad určitými věcmi běžného života. A rozhodně jsem ve filmech Chaplina ještě neviděl tak debilní konec, jako v tomto filmu (Buster Keaton byl asi velkým milovníkem války :-D). Takže ano, tento snímek se mi líbil, bylo to pěkné a v dané době skutečně nevídané, ale Chaplin nic takového nepotřeboval, neboť jeho filmy a herecké výkony jsou nenapodobitelné i v době dnešní a pochybuji, že někdo něco podobného ve světě filmu vůbec někdy dokáže zopakovat...8/10 ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

FRIGO NA MAŠINĚ je jedním z těch mistrovských děl, do nichž tvůrci vložili veškeré svoje ambice, schopnosti, peníze… a leckdy i budoucnost. Pro pochopení jeho významu je podstatné uvědomit si zvláštní paradox: Keaton tvořil bez detailních scenáristických příprav a jeho obrovskou kreativitu burcovaly především konkrétní problémy a výzvy, kterak se vyjevovaly během vzniku filmu. Současně ale patřil a patří mezi nejvíce perfekcionistické, důsledné a konceptuální filmaře americké kinematografie. ___ A právě FRIGO NA MAŠINĚ nejlépe demonstruje, jak marné je ho zaškatulkovat – jako režiséra i jako herce. Film má mnohem blíže k historickým velkofilmům a dobrodružným spektáklům než k dobovým komediím. Zároveň ale historické filmy přesahoval mírou pečlivosti při rekonstrukci konkrétní události americké občanské války a dobrodružné spektákly neokázalým stoicismem, s nímž inscenuje náročné kaskadérské kousky, opulentní sekvence s velkými stroji a davové scény snímané nevídanými šesti kamerami.  Současně jde však o vysoce konceptuální film, o umělecký experiment s vypravěčskou symetrií, s rozvíjením prvků v opakováních a variacích – jenž zas a znovu zcela inovativním způsobem využívá pronásledování jako schéma, které žene celý film kupředu na cestě tam a zase zpátky. ___  I tady ovšem můžeme vidět i konkrétnější kontinuitu v Keatonově práci, a sice zapojení centrálního dopravního prostředku coby scelujícího motivu provázejícího (nás) napříč sérií situací, leč s opačným akcentem. Kupříkladu ve filmu FRIGO VE ČLUNU používal lodě jako rozcestníku ke spoustě tzv. nemožných gagů v okouzlující demonstraci strašně vtipných věcí. Oproti tomu ve FRIGOVI NA MAŠINĚ využil lokomotivy jako rozcestníku ke komedii, která činí věci strašně vtipnými, aniž by přestala být působivým filmem o věcech, které jsou venkoncem především strašné. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Groteska, která nesází na minutové gagy a silné emotivní motivy, ale na detailně, píď po pídi a gesto od gesta rozpracované akční dobrodružství, které dokonalou kompoziční výstavbou, dechberoucím uspořádáním mizanscény a na svou dobu nevídaně soudržnou strukturou, kde hraje roli každý drobný motiv a událost, překonává z jisté cinefilní perspektivy i všechna vrcholná Chaplinova díla. Humor je výsostně inteligentní a nápaditý a samotné akční scény na lokomotivách jsou dodnes vzorem pro hollywoodský "action movement" - samozřejmě s minimem střihu (v roce 1926 bylo asi nemyslitelné snímat jednu akci sedmi kamerami), ale zato s obdivuhodným timingem a rozvržením záběru do více dějových plánů, což přináší několik těch vůbec nejkrásnějších a nejroztomilejších scén celé němé éry. Úžasný Keaton - režisér pak dorovnává svou genialitu i před kamerou a jeho kamenná tvář a titěrná mimika rozesmávají stejně účinně jako Charlieho stydlivé culení. Legenda, kterou lze sledovat pořád dokola a nikdy zcela neomrzí.. 100% ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Vo filmografii Bustera Keatona, kde stvárnil svoje najpopulárnejšie alter ego, sa vyskytuje mnoho nezabudnuteľných komédií. My sme sa rozhodli do nášho výberu vybrať tú najvýraznejšiu. Neuveriteľne nadupaná jazda plná humoru a skvelých akčných scén sa pravideľne objavuje v každom rebríčku o najlepšie diela kinematografie a rozhodne by ste si ju pre jej vek, nemali nechať ujsť. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Netvrdím, že jde o jednoznačně nejlepší film Bustera Keatona (z mého pohledu s ním o tento titul soupeří Frigo jako Sherlock Holmes a Plavčík na sladké vodě), ale je to skvělá podívaná, které nelze vytknout vůbec nic. Propracované akční scény, kouzelný humor, poněkud netradiční, ale působivá válečná atmosféra, kaskadérské kousky jedna báseň... Kéž by se Buster dozvěděl, kolik lidí dnes tenhle famózní biják, jenž v době vzniku kritika strhala, bezvýhradně zbožňuje. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (30)

  • Film stál na svou dobu neuvěřitelných 750 tisíc amerických dolarů, z toho scéna padající lokomotivy vyšla na 42 tisíc dolarů. Jde o nejdražší scénu z éry němého filmu. (sator)
  • V roce 1972 zorganizoval britský filmový časopis Sight & Sound velkou mezinárodní anketu, ve které měli filmoví historici a publicisté vyjmenovat 10 nejlepších filmů všech dob. Frigo na mašině obsadil 8. místo a byl v této anketě uveden jako nejlepší filmová komedie vůbec. (sud)
  • Buster Keaton měl původně přislíbeno použití skutečného Generala, ale když se majitelé dozvědeli, že se má jednat o humorný příběh, povolení zamítli. Prostor tedy dostal stroj Oregon Pacific 12, vyrobený v roce 1866 v Pattersonu (New Jersey). Jak tato lokomotíva, tak i General jsou dnes v muzeích. (classic)

Reklama

Reklama