Obsahy(1)
Frigo (hraje ho sám buster Keaton) hraje filmového promiítače v kině, který z nenadání usne v projekční kabině a jeho vlastní sny se prolínají do filmu, který je právě promítán v sále. "Frigo jako Sherlock Holmes", první Keatonova samotná réžie, je jedním z nejneobyčenějších a obrazově nejinvenčnějších snímků tehdejší doby. (Kryšpín)
(více)Recenze (84)
Je neuveriteľné, že tento snímok bude mať aktuálne sto rokov, a aj napriek prvotnému znechuteniu to dokázalo pobaviť a stíšiť inak hlučnú triedu. Dĺžkou absolútne ideálne, vizuálne inovatívne a herecky baviace. Na konci sa prebudíte z jednoduchosti a uvedomíte si, že ako ľudia neustále preberáme to videné od ostatných. 85% ()
Slovy Kevina Brownlowa je Frigo jako Sherlock Holmes „nádherná úvaha o filmu a životě, o umění a realitě…“ Příběh nespravedlivě obviněného promítače Bustera, který během promítání usne a ocitne se ve filmu, kde jako neohrožený detektiv Sherlock Jr. řeší zapeklitý případ krádeže perel a únos. Film má několik fantastických scén. Ať už jde o napínavý kulečník, nebo honičku Bustera se zločinci u jejich domku (gagy s dámským kostýmem a proskočením zdi) následovanou bezchybnou jízdou městem na motocyklu, která obsahuje tolik originálních nápadů, že by vydaly na celovečerní film. Bezesporu nejslavnější je ale scéna v níž Buster usne v promítací kabině a následně se jeho snové já dostane na filmové plátno. Ve své době filmařsky velmi náročná scéna je dodnes úchvatná. A co záleží na tom, že film, který na plátně ve filmu publikum sleduje, dává pramalý smysl. Ze všech komiků němé grotesky si právě Buster Keaton nejlépe rozuměl s filmovým médiem a právě jeho Sherlock Jr. je toho důkazem. S filmem experimentoval už v Playhouse, Three Ages a později v Seven Chances nebo v Kameramanovi. Ale tady dosáhl vrcholu. Na závěr pár zajímavostí: Keaton sám dubluje policistu (vlastně svého Watsona) ve scéně, v níž ho veze na motorce a spadne do kaluže. Při natáčení scény na střeše vlaku, kde ho zalije proud vody z pumpy, si Keaton nalomil vaz. Následné bolesti hlavy ale zaplašil alkoholem a o zranění se dověděl až z rentgenu o mnoho let později. Roscoe "Fatty" Arbuckle, který bývá někdy chybně uváděn jako spolurežisér tohoto filmu se na něm ve skutečnosti vůbec nepodílel. Keaton se mu snažil po jeho nešťastném skandálu v roce 1921 pomoct a tak mu nabídl režii svého filmu. Arbuckle byl ale stále ještě natolik rozrušen, že nebyl schopen práci režiséra zastat. ()
Keaton už v téhle době upouštěl od "nemožných gagů", tj. vtipných scének založených na nereálných předpokladech, jako bylo například zastavení pohybu výtahu tím, že přibil na ukazatel pater hřebík ve Frigo jako oběť krevní msty. Podle vlastních slov už si to u dlouhometrážních filmů nemohl dovolit, protože by diváci ději nevěřili. V Sherlockovi Jr. ale tuhle překážku nápaditě obešel tím, že závěrečnou část filmu zarámoval jako sen. Díky tomu mohl ve snímku dělat prakticky cokoli - a v tomto případě ono "cokoli" představovalo gejzír nápadů srovnatelný snad jen s Frigem na mašině. Zároveň nezapomněl zabudovat gagy i do expozice, která v tomto případě funguje jak dramaticky, tak i komediálně. Tohle je filmařský i kaskadérský majstrštyk. ()
Bývam v nemom úžase z komika Keatona, ktorého kreácie a gagy sú neobyčajné, že zakaždým, keď si pozriem ďalšiu keatonovku si myslím, že je BEST, ale asi každý jeho film je best... Buster nemá zrovna šťastie na priaznivé okolnosti, ktoré z neho neprávom urobia zlodeja, pritom, ako detektív - amatér by s noblesou odhalil páchateľa, ale dotyčný spraví z neho podozrivého... Tak sa uberá do svojho druhého povolania - premietača v kine, kde zaspí a jeho snové sekvencie sa dostávajú akurát do premietaného filmu, do ktorého sa premiestni, ako obávaný det. Sherlock, aby rozlúskol prípad krádeže, ale podozriví majú s ním iné plány, únoscovia unesú unikátnu ženu, ktorú sa chystá zachrániť spolu s nasledujúcou naháňačkou, ktorú by závidel aj James Bond... Buster Keaton je majster vynikajúcich premyslených situácii, že sa čudujem, ako to dokáže... Len improvizácia to nebude ? ()
[4,5*] Nesmierne nápadité, ale najmä novátorské. Nápad s prelínaním filmu a reality je vynikajúci a perfektne spracovaný. Tento film vo filme (skúmanie podstaty filmu) a tiež únik sklamaného hrdinu do sveta fantázie bol inšpiráciou pre mnohých veľkých režisérov neskoršej doby (napr. Woodyho Aĺlena). Jediné, čo ma mrzí je, že v druhej polovici sa v tom množstve akcie a naháňačiek akosi stráca príbeh. Zato niektoré z tých akčných scén sú nezabudnuteľné, napr. jazda na riadidlách. Zaradené v zozname 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. ()
Galerie (39)
Photo © Metro Pictures Corporation
Zajímavosti (4)
- Při natáčení se stala Busterovi Keatonovi nejhorší nehoda v jeho kariéře. Ve scéně, kdy skáče z vagonu na vagon vlaku a nakonec se chytne vodovodu, ho proud vody strhne na kolejnice a on si rozdrtí krční obratel. Několik dní nenatáčel, ale že si rozdrtil obratel, na to přišel až o několik let později. Kdyby dopadl o pár milimetrů jinak, zlomil by si vaz. (Rosana)
Reklama