Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHudba:
Kurt WeillHrají:
Woody Allen, Mia Farrow, Michael Kirby, David Ogden Stiers, James Rebhorn, Victor Argo, Daniel von Bargen, Camille Saviola, Tim Loomis, Katy Dierlam (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Z noční mlhy se vynořuje přízrak vraha, hledajícího další oběť. Úředníčka Kleinmana vzbudí několik mužů, kteří chtějí vraha chytit. Dají Kleinmanovi příkaz, aby se k nim připojil. Vyděšený muž zoufale bloudí mlhou, aniž ví, co se vlastně po něm chce. Má hrůzu z toho, že by mohl potkat svého šéfa, který má rozhodnout o jeho povýšení. V kočovném cirkusu na předměstí se artistka Irma pohádá se svým partnerem klaunem a odejde do města. Najde útulek u holek v bordelu, kde podlehne naléhání jednoho studenta a za vysokou částku se s ním i ke svému překvapení vyspí. Kleinman potká Irmu na ulici a v muži, za oknem šmírujícím jakousi svlékající se ženu, pozná svého šéfa. Irma se rozhodne věnovat nabyté peníze na dobročinné účely a požádá Kleinmana, aby je odevzdal v kostele. Část peněz dá osamělé ženě s kojencem v náručí. Klaun se vydá do města za Irmou. Náhodou zjistí, kde a za co získala peníze. Podaří se mu dívku najít a další šok utrpí, když se dozví, že peníze dostali potřebnější. Jejich hádka je přerušena výkřikem z mlhy a zakrátko je nalezena oběť neznámého vraha - žena s malým dítětem od kostela. Irma se dítěte ujme a klaun se smíří s myšlenkou na novou rodinu. Vrah hledá další oběť v cirkusu. Starý kouzelník se svým obdivovatelem Kleinmanem za pomoci triků vraha chytí. Lidé, kteří se přijdou na vraždícího maniaka podívat, zjistí, že v nestřežené chvíli zmizel... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (141)
Woody se v tomhle filmu tak trochu odklonil od klasických konverzačních komedií, vyšperkovaných absurdními situacemi a bránicitrhajícími dialogy. Natočil zajímavý žánrový mix, který se toulá kdesi mezi hororem a komedií. Přestože humoru zde celkem ubylo, v součtu nakonec stejně musím dát 5* (jak je u mě u Allena až podezřele obvyklé:)). Mistr zde opět hraje svého neurotického úředníčka, tentokrát méně vtipného, ale řekl bych, že o to lépe podaného. Spousta hereckých hvězd v nevelkých rolích (Cusack, Batesová, Fosterová, Stiers, ... - záměrně nezmiňuji Madonnu) a další v o něco větších (Malkovich, Farrowová) tomu dodávají celkem šmrnc:). Skvělá atmosféra nočních uliček, zajímavý vrah (s ještě zajímavějším koncem:)), kouzelník, vizuální parodie (či vzdání holdu, kdo ví:)) na klasické horory... Prostě nakonec těch plusů je tolik, že nad mínusy (které žádné nejsou) jasně převáží. Brilliant. ()
Filmy Woody Allena - ntak niektore zboznujem, poniektore uz menej. Ale rezisersky - jaxam uznal, ho ovplyvnil Ingmar Bergman, a tak casto v Allenovych filmoch vidim tak trochu i Bergmana. Pacila sa mi mystika tajomneho vraha, ktory sa potuluje mestom a vrazdi. A pochopitelne vrazdy treba vyriesit a vraha potrestat. Atmosfera nejaka bola, to je dobre. Za slusne herecke obsadenie /Mia Farrow, Malkovich, Donald Pleasence / sa dokazem preniest cez scenar a dam 77 % ()
Roztržitý střízlík vrací úder v tak trochu zastřeném viktoriánském hororu (expresionisticky nepřirozené svícení a kulisy), tak trochu absurdní černohumorné taškařici (Woodyho bloudění ulicemi se satirickými vzruchy) a tak trochu existencionalistickém dramatu (prvky filmu noir a pídění se po smyslu bytí ve formě kladených otázek a nacházených, nikoliv však směrodatných odpovědí), které zjevně přiznává inspiraci u Franze K. a jeho znepokojivých děl. Opět výborný, byť lehce metafyzicky neurčitý a symbolický počin směřující dovnitř, kde význam husté mlhy a spletitosti temného města, podtržené skvělou černobílou fotografií, nekončí v prvním plánu. 4,5* ()
Woody Allen je největším a nejzábavnějším filosofem 20. století, o tom už po tomto filmu není pochyb. Navíc je to i perfektní režisér, což tady dokazuje tím, jak dokáže kombinovat žánry a pohrát si se scénářem a vnímáním postav. Podařilo se mu kombinací detektivky, satirické komedie a artového snímku (s perfektní a nádhernou kamerou Carla di Palmy) složit poctu německému expresionismu (asociace s Murnauem a Langem mi vytanuly na mysl hned několikrát) a vytvořit jeden z nejosobitějších opusů existencialismu. Absurdno tady vede filosofické monology snad přesvědčivěji než u Kafky a Sartra. Nesmím zapomenout ale ani na herecké výkony, jelikož Woody předvedl možná svůj nejlepší výkon, ale hlavními hvězdami tady byly právě ony "hvězdy"- John Malkovich, Mia Farrow a John Cusack, a pak také několik dalších známých tváří v minirolích rozhodně neselhalo. Ale je dost pravděpodobné, že se mnozí ztratí když ne v klamavé hře stínů, tak v mlze... ()
Připosraného (sorry za to slovo, ale jinak to vyjádřit nelze) úředníka Kleinmana (Woody Allen) uprostřed noci vzbudí, aby splnil svoji občanskou povinost a jako člen domovní hlídky pomohl chytit zákeřného vraha. Kleinman je celý rozespalý a zmatený, neví co po něm kdo chce, a tak jen zběsile pobíhá po ztemnělém městě, a hledá někoho, kdo by mu celou situaci vysvětlil. Potkává polykačku nožů Irmu, která utekla z blízkého cirkusu a od svého přítele, klauna. Životy obou se nenávratně protnou, a oba pospolu cítí vzácné souzení. Ale stále zde ve všudypřítomné mlze číhá vrah ... Hned zpočátku se přiznám, Woodyho Allena dvakrát nemusím - jeho filmy jsou povětšinou o dlouhosáhlých dialozích o nesmrtelnosti brouků, případně podobně záživných tématech, která mne dokáží dokonale uspat. Ke Stínům a mlze jsem se dostal náhodou, a bez toho abych věděl, že je to Allenovka - jinak bych se filmu asi vyhnul, a to bych udělal docela chybu. Hned od začátku se začíná rozehrávat docela napínavý příběh, který (naštěstí) neruší ani přihlouplý (ale roztomilý) Kleinman v podání Woodyho Allena. A snad jen Woody Allen si dovolí nacpat film spoustou známých hereckých hvězd, aby jim pak dal maličké role někde v pozadí (Kathy Bates, Jodie Foster i další). ()
Galerie (20)
Zajímavosti (6)
- Film byl natočen za 19 milionů amerických dolarů, což byl do té doby Allenův nejdražší film. (žvanimírek)
- Film se natáčel ve studiu Kaufman Astoria v Queensu. Celé městečko bylo postaveno na ploše dvou a půl tisíce metrů čtverečních. Do té doby to byla největší filmová scéna, jaká kdy byla v New Yorku postavena. (Witta)
- Mlha, která se ve filmu objevuje, pocházela ze skrytých olejových sudů se sójovou směsí. (Witta)
Reklama