Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Skutečný nevyjasněný případ z poloviny padesátých let minulého století inspiroval o necelých dvacet let později filmaře k natočení kriminálního příběhu Případ mrtvého muže. V krátké době po sobě proniknou na území Československa s pomocí balónů dva agenti z Rakouska. První z nich zastřelí svou českou spojku, řidiče nákladního auta. Kriminalisté posléze objeví v opuštěné balónové gondole láhev s otisky bývalého číšníka Voráče, který před rokem emigroval. Voráč je skutečně dopaden na území Čech. Ukáže se však, že se sem dostal ve druhém balónu a že tedy není vrahem. Kriminalisté mezitím pátrají po totožnosti neznámého hluchoněmého muže, zadrženého poblíž polských hranic. Dotyčný písemně vypověděl, že se jmenuje Karel Neumann, pochází z Radhoště a z dosavadního života si pamatuje jen nejasné útržky. Major Sojka, jenž oba případy vyšetřuje, má podezření, že Neumann své postižení jen předstírá a že on je vrahem z první balónové gondoly. Jedna věc je však něco předpokládat – a druhá to nezvratně prokázat… (Česká televize)

(více)

Recenze (80)

KarKulA 

všechny recenze uživatele

Oprostíme -li se od té ideologie, je to vcelku povedená detektivka se špionážní zápletkou. I když na druhou stranu si říkám, je to skutečně tak ideologické jak tu v některých komentářích zaznívá? Film jen věrně odráží tehdejší podobu bipolárního světa, kde soudruzi za každým keřem viděli narušitele ze západu a na západě zase bojovali se zákeřnými ruskými špióny - prostě tak to tehdá fungovalo. K mému překvapení ale postava bývalého banderovského důstojníka, tou dobou západního špióna, není ve své podstatě vykreslena vysloveně negativně a divák s ní tak nějak i sympatizuje, a žádná velká zášť není cítit ani ze samotných vyšetřovatelů, kteří tady vlastně dělají jenom svojí práci - i když nakonec je samozřejmě zlo po zásluze potrestáno. Je škoda že příběh nejde více do hloubky a nevěnuje se detailněji některým dalším postavám, protože výsledek mohl být mnohem lepší a nadčasovější. Pro mě lepší 3* a něco, na co se vždycky ráda podívám. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Nakonec jsem ubral jednu hvězdičku. Detektivka by to byla dobrá, ale neseděla mi tam jedna věc. Jak kriminalisté už od počátku spojili přistání Josefa Somra (resp. onoho neznámého muže, který přistál na smrku) se zdánlivě hluchoněmým Vaškem, tedy Karlem Neumanem, který byl chycen na hranicích s Polskem. A pak ta cirkusačka, která měla umožnit spojení Neumana-Vacka se svým sluhou, ve skutečnosti agentem. Z ideového hlediska ovšem bez závad, tyhle věci se v padesátých letech stávaly, pochopitelně změna pojetí dějin udělala z lumpů vyznamenané. Polský žid, kterému se podařilo uprchnout z Osvětimi, se dostal do spárů banderovců, kteří z něho udělali svého člověka. Po válce se mu podařilo uprchnout na Západ - a ostatní ukazuje samotný film. Július Vašek byl skvělý herec, zajímavá byla postava jeho matky vytvořená Zitou Kabátovou, která - hleďme - vůbec neměla zakázáno "za komunistů" hrát. ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Řekla bych, že díky komunistickým mocipánům tehdejší doby, byl tenhle kriminální příběh jen velmi volně inspirovaný skutečnou událostí. Hlavně šlo o to, aby bylo divákovi názorně ukázáno, kdo je ten zlý a kdo je ten dobrý. Ještě štěstí, že tady hrají dobří a sympatičtí herci. Kdyby to nebylo alespoň tolik zbytečně zdlouhavé. Mohla to být celkem zajímavá kriminálka. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československé krimi notně nasáklé normalizační stylizací. Ústřední postavu údajného pašeráka, ihned po zatčení vydávajícího se za hluchoněmého, jenž sveřepě skrývá svou minulost, ztvárnil J. Vašek. Zástupci ramena zákona (a divák též) se během celého snímku snaží odkrýt tajemství okolo tohoto muže podezřelého z vraždy. Citové selhání a projevení náklonnosti k L. Švormové donutilo J. Vaška nebýt hluchoněmý a tento neuvážený čin vede ke konečnému odhalení pravdy. V rolích strážců zákona se představili major J. Moučka s věšteckými sklony a jeho asistent V. Mareš. Film hodnotím lehce podprůměrně, neboť hlavní postava mě herecky příliš nezaujala a ani ostatní herecké výkony nebyly zrovna výjimečně působivé, navíc zbytečná rozvláčnost a těžká nedramatičnost snímku spolu s normalizační omáčkou po důkladném zvážení tento dojem potvrdily. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Zajímavá detektivka inspirovaná skutečným, nikdy nevyjasněným případem a skoro jako další film ve stylu 30 případů majora Zemana. Poprvé jsem sledoval s naprostým zaujetím, s odstupem času a zhledávám již hluchá místa, což mě nutí srovnávat s 30PMZ a jít s hodnocením trochu níž. Scénář tedy zhledávám jako zajímavý, ale režijně to občas mírně pokulhává, holt Klein není Sequens. Rovněž jako Moučka s Marešem v rolích kriminalistů nejsou ani zdaleka to, co v zemanovských případech Brabec a Jelínek. Ale budiž... Víc než pilná a zde i tematicky velice všestraná práce kriminalistů (na úrovni spolupráce s nejrůznějšími lidi od lesníků a dělníků až po psychology a vysoko specializované doktory) zaujme psychologický příběh člověka se záhadnou minulostí, snažící se naléznout nový šťastný život. Neumann alias Florek tuší, jak jeho osud může dopadnout, možná proto nakonec udělá, to co udělá, útěchou před blížící se hrozbou mu zůstávají alespoň pár hezkých chvil s milovanou ženou v podání Libuši Švormové. Jako odlehčení zde vystupuje krásná Karla Chadimová se svým roztomile nemožným asistentem "Pacínkem" Bohumilem Šmídou. ,,To ještě před válkou, když jsme měli podnik, tak cirkusáci, aby nás věkově odlišili, říkali tatínkovi starej Carona a mě blbej Carona." 75% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (14)

  • Skutečný Karel Novák se mohl jít na svůj příběh podívat do kina, umřel v roce 1981, patoložka nedokázala uvést příčinu smrti. (sator)
  • Pro natáčení polských exteriérů se filmaři nevydali daleko, polské městečko točili v Praze Dejvicích a letiště Varšava v Karlových Varech. (sator)

Reklama

Reklama