Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

O romském prostředí a mentalitě nevzniklo u nás mnoho filmů. Některé se zabývaly převýchovou (Můj přítel Fabián), jiné zdůrazňovaly romantickou stránku v zobrazení tohoto etnika. Radikální řez si je zvolil jako barvitou kulisu pro kriminální příběh. Odehrává se v cikánské čtvrti jednoho okresního města, kde byl nalezen zavražděný syn tamního architekta, o němž bylo známo, že prosazoval zbourání nevyhovujících, zdevastovaných domů právě v oné oblasti. Vyšetřovatel se seznámí s půvabnou romskou dívkou a jejím prostřednictvím proniká do tajů této uzavřené a ne vždy pochopitelné komunity. Přiblížení odlišné mentality i zvyklostí však příliš připomíná turistické okouzlení exotickými mravy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (60)

triatlet 

všechny recenze uživatele

Josef Klíma dokázal (podobně jako reportáži, podle níž vznikl příběh Requiem pro panenku) najít zajímavé výchozí téma. Filmové ztvárnění na dobu vzniku je velmi dobré. Líbilo se mi navození romské atmosféry – hudba; částečně mě pobavila role cikánského barona Tancoše (Marian Labuda). Nezapomenutelná scéna: Naha (Monika Žigová) si připíjí s vyšetřovatelem Wienerem (Lubomír Paulovič). Hudba: Zdeněk Marat – s režisérem Dušanem Kleinem spolupracoval i v sérii o Básnících. Zpěv: Emil Ščuka, Marta Bandyová (zahrála si postavu Farkašové), zpívá a hraje skupina Romen. ()

Yarwen 

všechny recenze uživatele

V době, kdy při vyřčení slova "Cikán" je na člověka pohlíženo jako na rasistu a veřejnoprávní Česká Televize cenzuruje zprávy tak, aby pro zmíněné etnikum vyznívaly pozitivně, je tento vcelku vydařený snímek přijemným oživením. Detektivka se zaobírá cikánským tématem (až na pár úsměvných scének) reálně, což už stačí k tomu, aby se v některých komentářích ocitl pojem "xenofobie" - tím, že budeme před realitou zavírat oči, problém nezmizí. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

V předlistopadové produkci se cikánskou otázkou "zevnitř" zaobírá, pokud vím, jen jeden film (KDO SE BOJÍ, UTÍKÁ rovněž režiséra Kleina). Už tato ojedinělost tématu doplněná nebývale drsným dobovým pohledem na stíny komunistické politiky (vyprávění cikánského policisty o vzniku uličky rodinných domků mezi gádži, o vytvoření zainteresovanosti - "Na ty domy se museli nadřít, nediv se, že se o ně dnes tolik starají," v kontrastu vůči zdarma nabývaným bytům na sídlištích - přibližná rekapitulace smyslu, rozhodně ne doslovná citace) v pojetí sebestředného architekta, skvěle hraného Iljou Rackem, značně problematizuje zařazení ŘEZU do detektivního žánru. Vražda mladého cikána je spíše průnikem, kterým vniká Klein s Klímou do cikánsko-českých vztahů. Výsledkem je nečernobílý obraz, který přes některé vady na kráse drží tempo i téma stále ve středu divákovy pozornosti. Za zmínku stojí i vajda Tancoš v tradičně strhující kreaci Mariána Labudy. Ani cikánské ženství nepřichází zkrátka ve velmi dobrém ztělesnění i pro mne zcela zapomenuté Moniky Žigové, jejíž nadějná umělecká dráha skončila dřív než stačila vůbec začít. Důvod, proč v rozhovorech Cikánů převládá čeština a slovenština, je zřejmý. Svůj význam tu má vnitrocikánská etnická kmenová odlišnost, ale i fakt, že v mladších cikánských pokoleních upadá nejen úcta k vajdům, ale také znalost rómštiny. Drsná syrovost záběru a pohledu jak autorského, tak zejména scénáristického a režisérského jednoznačně překrývá již konstatované nedodělky ve výstavbě tohoto filmu. Pro tuto i další již konstatované ojedinělosti by si i toto ojedinělé dílo zasloužilo svou digitální podobu. ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Na svoji dobu mi to přijde dost odvážný.Trochu mi vadila krátká stopáž a vypravěčská úsečnost.Do jistý míry je to dané tím,že jsem kdysi četl knihu.A ta víc funguje jako ucelená freska.Jako obraz severočeského města.Z filmu trochu trčí ta rovina psychologické detektivky, která je dost nedotažená a mohl by z ní být samostatný film.Jinak to má dobrou hudbu.A je zajimavý sledovat práci s kamerou.Často točí z ruky a kontaktně.A pěkně používá světlo v lyrických pasážích. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Spíše podprůměrná kriminálka, jejíž největší hodnota je určitá snaha poukázat na to, jak se cikánský způsob života tře s nalajnovaným životem většinové společnosti. Podtrženo sečteno si tenhle film zapamatuju jen tím, že předlohu napsal Josef Klíma a že Monika Žigová ukázala prsa, aby zastavila mladého kriminalistu v pátrání. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (6)

  • Film se natáčel v místech dnes již zaniklých kladenských dělnických domkářských čtvrtí. (rakovnik)
  • Slova autora předlohy Josefa Klímy: „Získal jsem stipendium na fakultě žurnalistiky UK a jezdil na Slovensko za cikány. Schválně používám to nekorektní označení, protože oni si ani tehdy jinak neříkali. Toulal jsem se jejich vesničkami a napsal tehdy docela rozsáhlou studii, jak se jim u nás doopravdy žije. A díky tomu, že moje žena – učitelka zvláštní školy – měla na Zbraslavi celou cikánskou třídu, jsem s ní navíc mohl chodit i do rodin těch dětí. Pravdu mi tehdejší režim samozřejmě vydat nedovolil, a tak jsem ji přetavil do fikce a vyšla knížka Radikální řez.“ (Dvojirakri)

Související novinky

Marián Labuda 1944 - 2018

Marián Labuda 1944 - 2018

05.01.2018

Ve věku 73 let zemřel náhle slovenský herec Marián Labuda. Syn krejčího a nadšený ochotník absolvoval divadelní fakultu VŠMU v roce 1965 a hned nastoupil do činohry Slovenského národního divadla. O… (více)

Reklama

Reklama