Režie:
Dušan KleinKamera:
Josef VanišHudba:
Zdeněk MaratHrají:
Věra Vlčková, Ilja Racek, Bronislav Poloczek, Ľubomír Paulovič, Monika Žigová, Marián Labuda st., Karel Koloušek, Dalimil Klapka, Karel Šebesta (více)VOD (1)
Obsahy(1)
O romském prostředí a mentalitě nevzniklo u nás mnoho filmů. Některé se zabývaly převýchovou (Můj přítel Fabián), jiné zdůrazňovaly romantickou stránku v zobrazení tohoto etnika. Radikální řez si je zvolil jako barvitou kulisu pro kriminální příběh. Odehrává se v cikánské čtvrti jednoho okresního města, kde byl nalezen zavražděný syn tamního architekta, o němž bylo známo, že prosazoval zbourání nevyhovujících, zdevastovaných domů právě v oné oblasti. Vyšetřovatel se seznámí s půvabnou romskou dívkou a jejím prostřednictvím proniká do tajů této uzavřené a ne vždy pochopitelné komunity. Přiblížení odlišné mentality i zvyklostí však příliš připomíná turistické okouzlení exotickými mravy. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (60)
Radikální řez, v obrysech obyčejná kleinovská detektivka, překvapuje především ambicemi kriticky pojednat to, čemu hovada bez povědomí (i s ním) nechutných konotací říkají romská otázka. Klein na kostřičku detektivní zápletky navléká sérii výjevů ilustrujících klasická klišé (romský rodič chránící alibisticky své dítě; vliv lokálního lichváře; rodinná pospolitost; účelová vilnost romských žen atd.), které konfrontuje s různými reakcemi a názory, reprezentovanými především trojicí detektivů. Kleinovi nutno přiznat vůli vyhýbat se alespoň těm nejnechutnějším projevům etnocentrické tuposti, a i když frekventovaně přešlapuje (začlenění do "naší" společnosti apod.), s ohledem na dobové niveau, pramálo citlivé vůči menšinám všeho druhu, za neobvyklou osvícenost by zasloužil menší metál. Zápletka, v níž vše ukazuje na viníky vraždy z místní romské komunity, nakonec symbolicky a dojemně odmaskovává nejprominentnější gádže... Chvályhodný osvětový rozměr se nicméně nedaří s detektivní zápletkou skloubit tak, aby to nepoškozovalo spád řešení případu. Komu je ukradený zázrak, že se na konci sedmdesátých let dokázal přední český filmový rutinér s tématem vyloučenosti a rasismu vypořádat v podstatně lépe, než jak se to daří dnes, toho případ podříznutého papalášského synka nejspíš večer v telce u píva nerozseká. ()
Na dobu svého vzniku hodně slušný detektivní film...(i když žánr detektivky byl možná jen takový aposteriorní zástupný rámec, aby se takovýhle film mohl v období normalizace vůbec natočit...a samozřejmě také individuální omezení autora předlohy Josefa Klímy) Schematický dobový pohled na romskou komunitu je vyvážen hodně slušnou úrovní práce s romským komparzem (škoda, že mezi sebou Romové mluví povětšinou vynikající češtinou...), výbornou romskou folklórní hudbou (romské texty jsou od Emila Ščuky), slušným scénářem a odvahou pustit se do choulostivého a spletitého tématu... Režisér Dušan Klein se vydal po nelehké cestě a obstál se ctí, to je nutno uznat... Ojedinělý počin... (kvůli silně zažitému stereotypu v nazírání na romskou komunitu a latentním xenofobním předsudkům díla však nemohu udělit vyšší hodnocení...) Podobné filmy: Kdo se bojí, utíká ()
Krimi zápletka je zaujímavá iba z toho pohľadu, že sa dotýka rómskej časti obyvateľstva a tak trochu sa vo filme rieši rómska otázka v česko-slovenskej spoločnosti. Vyšetrovanie je viacmenej v poriadku, ale najviac mi vadilo obsadenie, na ktoré som si nezvykol ani do konca. Poloczek? Paulovič? Postsynchrón tiež oničom a celkom som nepobral to, že niektorí slovenskí herci hovorili po slovenski, iní boli predabovaní do češtiny, raz hovorili Rómovia česky, iní slovensky, ďalší zasa komolili oba jazyky. O niektorých menách ako Táncoš sa mi bude hádam aj snívať (nočná mora). Slabá atmosféra a tiež aj celkové spracovanie, taká nemastná-neslaná detektívka. ()
Celkem obyčejná detektivka, která často ubíhá příliš pomalým tempem. Nicméně chvályhodný je námět, čerpající s romského prostředí, srovnání mentality "gádžů" a cigánů je věrohodné a zajímavé. Překvapuje mě, jak ještě v roce 1983 vypadaly některé kladenské čtvrti, i když na mě dýchla nostalgie. V době, kdy na plno jela Poldovka, fáralo se na Majrovce, Ronovce a dalších dolech, bylo Kladno opravdu neklidné, černé a rudé...ale mělo svoje zvláštní kouzlo, které zachytil i tento film. ()
Celkově zběsilý útvar bez filmových proporcí, který stojí na několika standardních hereckých výkonech (Poloczek, Hrabánek), dodávajících jinak parodickému celku vážné vyznění. Toho nezvládnutého je tady v nejlepších Kleinových "básníkovských" letech na tehdejší filmovou tvorbu opravdu až dost. Labudův vstup mezi tehdy ještě "cikánskou" elitu. 1-2* ()
Galerie (6)
Zajímavosti (6)
- Ve scéně na začátku filmu, kdy cyklista nalezne mrtvolu, není možné, aby na ní svítil. Jeho světlo připojené na dynamo by totiž mělo svítit jen za jízdy. (rakovnik)
- Slova autora předlohy Josefa Klímy: „Získal jsem stipendium na fakultě žurnalistiky UK a jezdil na Slovensko za cikány. Schválně používám to nekorektní označení, protože oni si ani tehdy jinak neříkali. Toulal jsem se jejich vesničkami a napsal tehdy docela rozsáhlou studii, jak se jim u nás doopravdy žije. A díky tomu, že moje žena – učitelka zvláštní školy – měla na Zbraslavi celou cikánskou třídu, jsem s ní navíc mohl chodit i do rodin těch dětí. Pravdu mi tehdejší režim samozřejmě vydat nedovolil, a tak jsem ji přetavil do fikce a vyšla knížka Radikální řez.“ (Dvojirakri)
- Film se natáčel v místech dnes již zaniklých kladenských dělnických domkářských čtvrtí. (rakovnik)
Reklama