Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

O romském prostředí a mentalitě nevzniklo u nás mnoho filmů. Některé se zabývaly převýchovou (Můj přítel Fabián), jiné zdůrazňovaly romantickou stránku v zobrazení tohoto etnika. Radikální řez si je zvolil jako barvitou kulisu pro kriminální příběh. Odehrává se v cikánské čtvrti jednoho okresního města, kde byl nalezen zavražděný syn tamního architekta, o němž bylo známo, že prosazoval zbourání nevyhovujících, zdevastovaných domů právě v oné oblasti. Vyšetřovatel se seznámí s půvabnou romskou dívkou a jejím prostřednictvím proniká do tajů této uzavřené a ne vždy pochopitelné komunity. Přiblížení odlišné mentality i zvyklostí však příliš připomíná turistické okouzlení exotickými mravy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (60)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Radikální řez, v obrysech obyčejná kleinovská detektivka, překvapuje především ambicemi kriticky pojednat to, čemu hovada bez povědomí (i s ním) nechutných konotací říkají romská otázka. Klein na kostřičku detektivní zápletky navléká sérii výjevů ilustrujících klasická klišé (romský rodič chránící alibisticky své dítě; vliv lokálního lichváře; rodinná pospolitost; účelová vilnost romských žen atd.), které konfrontuje s různými reakcemi a názory, reprezentovanými především trojicí detektivů. Kleinovi nutno přiznat vůli vyhýbat se alespoň těm nejnechutnějším projevům etnocentrické tuposti, a i když frekventovaně přešlapuje (začlenění do "naší" společnosti apod.), s ohledem na dobové niveau, pramálo citlivé vůči menšinám všeho druhu, za neobvyklou osvícenost by zasloužil menší metál. Zápletka, v níž vše ukazuje na viníky vraždy z místní romské komunity, nakonec symbolicky a dojemně odmaskovává nejprominentnější gádže... Chvályhodný osvětový rozměr se nicméně nedaří s detektivní zápletkou skloubit tak, aby to nepoškozovalo spád řešení případu. Komu je ukradený zázrak, že se na konci sedmdesátých let dokázal přední český filmový rutinér s tématem vyloučenosti a rasismu vypořádat v podstatně lépe, než jak se to daří dnes, toho případ podříznutého papalášského synka nejspíš večer v telce u píva nerozseká. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Na dobu svého vzniku hodně slušný detektivní film...(i když žánr detektivky byl možná jen takový aposteriorní zástupný rámec, aby se takovýhle film mohl v období normalizace vůbec natočit...a samozřejmě také individuální omezení autora předlohy Josefa Klímy) Schematický dobový pohled na romskou komunitu je vyvážen hodně slušnou úrovní práce s romským komparzem (škoda, že mezi sebou Romové mluví povětšinou vynikající češtinou...), výbornou romskou folklórní hudbou (romské texty jsou od Emila Ščuky), slušným scénářem a odvahou pustit se do choulostivého a spletitého tématu... Režisér Dušan Klein se vydal po nelehké cestě a obstál se ctí, to je nutno uznat... Ojedinělý počin... (kvůli silně zažitému stereotypu v nazírání na romskou komunitu a latentním xenofobním předsudkům díla však nemohu udělit vyšší hodnocení...) Podobné filmy: Kdo se bojí, utíká ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Krimi zápletka je zaujímavá iba z toho pohľadu, že sa dotýka rómskej časti obyvateľstva a tak trochu sa vo filme rieši rómska otázka v česko-slovenskej spoločnosti. Vyšetrovanie je viacmenej v poriadku, ale najviac mi vadilo obsadenie, na ktoré som si nezvykol ani do konca. Poloczek? Paulovič? Postsynchrón tiež oničom a celkom som nepobral to, že niektorí slovenskí herci hovorili po slovenski, iní boli predabovaní do češtiny, raz hovorili Rómovia česky, iní slovensky, ďalší zasa komolili oba jazyky. O niektorých menách ako Táncoš sa mi bude hádam aj snívať (nočná mora). Slabá atmosféra a tiež aj celkové spracovanie, taká nemastná-neslaná detektívka. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Celkem obyčejná detektivka, která často ubíhá příliš pomalým tempem. Nicméně chvályhodný je námět, čerpající s romského prostředí, srovnání mentality "gádžů" a cigánů je věrohodné a zajímavé. Překvapuje mě, jak ještě v roce 1983 vypadaly některé kladenské čtvrti, i když na mě dýchla nostalgie. V době, kdy na plno jela Poldovka, fáralo se na Majrovce, Ronovce a dalších dolech, bylo Kladno opravdu neklidné, černé a rudé...ale mělo svoje zvláštní kouzlo, které zachytil i tento film. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Celkově zběsilý útvar bez filmových proporcí, který stojí na několika standardních hereckých výkonech (Poloczek, Hrabánek), dodávajících jinak parodickému celku vážné vyznění. Toho nezvládnutého je tady v nejlepších Kleinových "básníkovských" letech na tehdejší filmovou tvorbu opravdu až dost. Labudův vstup mezi tehdy ještě "cikánskou" elitu. 1-2* ()

Galerie (6)

Zajímavosti (6)

  • Ve scéně na začátku filmu, kdy cyklista nalezne mrtvolu, není možné, aby na ní svítil. Jeho světlo připojené na dynamo by totiž mělo svítit jen za jízdy. (rakovnik)
  • Slova autora předlohy Josefa Klímy: „Získal jsem stipendium na fakultě žurnalistiky UK a jezdil na Slovensko za cikány. Schválně používám to nekorektní označení, protože oni si ani tehdy jinak neříkali. Toulal jsem se jejich vesničkami a napsal tehdy docela rozsáhlou studii, jak se jim u nás doopravdy žije. A díky tomu, že moje žena – učitelka zvláštní školy – měla na Zbraslavi celou cikánskou třídu, jsem s ní navíc mohl chodit i do rodin těch dětí. Pravdu mi tehdejší režim samozřejmě vydat nedovolil, a tak jsem ji přetavil do fikce a vyšla knížka Radikální řez.“ (Dvojirakri)
  • Film se natáčel v místech dnes již zaniklých kladenských dělnických domkářských čtvrtí. (rakovnik)

Související novinky

Marián Labuda 1944 - 2018

Marián Labuda 1944 - 2018

05.01.2018

Ve věku 73 let zemřel náhle slovenský herec Marián Labuda. Syn krejčího a nadšený ochotník absolvoval divadelní fakultu VŠMU v roce 1965 a hned nastoupil do činohry Slovenského národního divadla. O… (více)

Reklama

Reklama