Režie:
David MackenzieScénář:
Taylor SheridanKamera:
Giles NuttgensHrají:
Jeff Bridges, Ben Foster, Chris Pine, Dale Dickey, Buck Taylor, Gil Birmingham, Katy Mixon, Amber Midthunder, Kevin Rankin, Marin Ireland, Kevin Wiggins (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Akční drama ze současnosti se odehrává v západním Texasu, kde je prakticky nemožné odlišit poctivého člověka od psance. Dva bratři - Toby (Chris Pine), rozvedený otec s čistým trestním rejstříkem, který chce svému synovi zajistit lepší život, a vznětlivý bývalý zločinec Tanner (Ben Foster) - se rozhodnou společně vyloupit celý řetězec poboček velké banky, která jim chce zabavit rodinné pozemky. Tyto loupeže jsou součástí zoufalého plánu, jak opět získat pevnou půdu pod nohama i budoucnost, jež jim byla ukradena silami, proti kterým jsou oba bratři bezmocní. Pomsta je zpočátku sladká, dokud se však sourozenci neocitnou v hledáčku neúprosného, obhroublého texaského šerifa (Jeff Bridges), který si chce před odchodem do výslužby připsat na konto ještě jeden triumfální úspěch. Zatímco do splnění plánu zbývá jediná loupež, schyluje se k velkému zúčtování, v němž se střetnou poctivý strážce zákona a dva bratři, kteří kromě rodiny nemají pro co žít. (HBO Europe)
(více)Videa (27)
Recenze (482)
Vskutku výborný počin škótskeho režiséra, ktorý už skôr prekvapil počinom s názvom Dokonalý zmysel. Atmosféra trošku pripomína Táto země není pro staré, len v menej pochmúrnom prevedení. Dejová línia je nápaditá a zaujímavá, skvele je vybraté je aj prostredie Texasu, ktoré je pre novodobý western ako stvorený. Všetko dopĺňa dobre ladená hudba. Vrcholom sú ale herecké výkony, kde z dvojice kriminálnych bratov vyčnieva tradičný záporák Ben Foster. Čo predvádza Jeff Bridges je ale ukážkou hereckého umenia, od čias Chucka Norrisa sa lepší texasky jazdec neobjavil. Veľmi mu pomohol aj ostrý, čiastočne rasistický scenár a právom si odnáša siedmu nomináciu na Oscara. Scenár je rovnako skvostný, nájdeme v ňom dosť krátkych ale vtipných hlášiek, jediné, čo chýbalo, bolo lepšie ukončenie, ktoré ostalo trochu otvorené, a trochu poodhalenie pozadia a motívu konania bratskej dvojice. ()
Vynikajúca festivalovka a jedno z top prekvapení roku. Atmosferické, drsné, parádne zahrané. Jediné čo tomu uberá na pôsobivosti je existencia predsa len namakanejšieho No Counry for Old Men a to, že pokiaľ by som to bral ako regulérny film a nie festivalovku, má to predsa len isté veľmi podstatné rezervy. Ale inak som fakt z toho nadšený 9/10 ()
Žiadna obyčajná akčná banková rabovačka dvoch bratov, ale odplata bezútešnosti kovboja v bezútešnom svete zúfalou cestou, úvaha nad existenciou amerického sna rozplývajúceho sa pred hranicami Texasu, neo-western par excellence, ktorý otcovi zakladateľovi nezostáva nič dlžný a v mnohých smeroch ho necháva v dyme. Tam, kde Krajina pre starých s existenčným a morálnym presahom zostáva v rovine šerif versus nový neznámy násilný svet bez zotretých hraníc medzi dobrom a zlom, Sheridan svojim scenárom magnum opus kalibru (štýl dialógov, výber slov a skladania viet je jeden z najlepších, aký som videl, samozrejme, s prihliadnutím na ich kontext a zasadenie) doslova otvára Pandorinu skrinku, aby sugestívne a niekedy implicitne rozoberal v každej scéne a v každej vete iný primárny sociálny problém predmetného regiónu, mozaiku desiatok príbehov rozprávaných skrz jednotlivé vety, zábery a scény. Nestáva sa často, že vidím bezchybný film. Toto je jeden z nich... "Are you trying to make me mad? I said Dr. Pepper. This is Mr. Pibb. Only assholes drink Mr. Pibb." / ♪♫ / ♪♫ / Lords of the Plains / Bonusy: (x / x / x) / (x / x) (x) (x) (x) (20.12.2018) (4.7.2021) (21.11.2021) (8.2.2022) (2x18.5.2022) (28.7.2022) (29.7.2022) (21.10.2022) (7.1.2023) (14.1.2023) (22.4.2023) (17.7.2023 #Grco, vďaka za projekciu na veľkom plátne x) ()
To najlepšie na tomto modernom krimi westerne pre mňa bolo, keď som si uvedomil, ako mi je vlastne celkom fajn, že som sa narodil tu a nie niekde na americkom Stredozápade - území všeobecnej biedy (aj napriek bohatému regiónu), krivých ľudí a rôznych pošukov, ktorí voľne kdesi pri vajciach nosia neustále nejakú zbraň. Ale inak žiadna sláva - dejová linka je iba priemerná (hoci pomerne zaujímavo nelineárne vyskladaná), málo záživná, plná zbytočných statických záberov a nezáživných debatných vsuviek, ktoré mal väčšinou na svedomí sústavne zemiak prežúvajúci Jeff Bridges, ktorý sa skrátka bez titulkov pozerať nedá, a ktorý čím je starší tak tým je nesympatickejší. Sa vlastne čudujem tomu indiánovi, že mu rozumel. Lepší priemer. 65/100 ()
Čistá esence z Cormacka McCarthyho, o které si regulérní adaptace jeho děl mohou nechat akorát tak sladce zdát. Bez nadsázky nejlepší filmový neo-western, u kterého je až zarážející, na kolika úrovních funguje a to bez jakýchkoli případných "ale". Funguje to bez výhrad jako žánrovka, jako studie skvostně napsaných (a bez výjimky neméně skvostně zahraných) charakterů, jako hypnotická pocitovka těžící z Cavea a nekonečných texaských dálav i kamery, co je umí náležitě p(r)odat, jako odraz doby i sociální sonda do duše makající republikánské třídy, co nic nemá, banky se po ní vozí a okolnosti je nutí jít od úvěru k úvěru a z dluhu do dluhu (žádný jiný film vám tak názornou a nenásilnou formou neukáže, proč si Amerika zvolila právě Trumpa), jako učebnice minimalistických dialogů "vo něčem", byť zdánlivě "vo ničem", jako... No, na stejné vlně by se dalo pokračovat dlouho. Dlouhá léta jsem neviděl film, který by tak umně stíral hranice mezi čirým žánrovým potěšením a existenciální festivalovkou. Za mě prostě a jednoduše okamžitá klasika; a to nejen v rámci "peckinpahovského" žánru. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (18)
- Pri prepade banky v meste Post si je možné všimnúť, že muž ležiaci na zemi a vyťahujúci pištoľ v nej nemá zásobník. Napriek tomu po lúpežníkoch strieľa. (Johnny.ARN)
- Taylor Sheridan uviedol, že ako inšpirácia mu mimo iného poslúžil TV seriál Osamelá holubice (1989). (Real Tom Hardy)
Reklama