Režie:
Stanley KubrickScénář:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHudba:
Leonard RosenmanHrají:
Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Hardy Krüger, Steven Berkoff, Diana Körner, Murray Melvin, André Morell, Philip Stone, Peter Cellier, Ferdy Mayne (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (443)
Po filmařské stránce opět bez výhrad (tak důsledná a soustředěná režie se vidí málokdy), několik geniálních scén (hlavně ve druhé a IMHO lepší půli), cool Ryan O'Neal a dokonale využitá (nádherná) klasická hudba. Bohužel je to trochu moc dlouhý film i na Kubricka, s místy velmi pomalými, až statickými scénami (což byl samozřejmě tvůrčí záměr, nicméně při stopáži přes tři hodiny je ten film občas přeci jen lehce unavující). Nicméně i tak se jedná o další (nestárnoucí) Kubrickovu mistrovskou záležitost, zejména pak z hlediska V-I-Z-U-A-L-I-T-Y. Tolik překrásných, dobovou atmosférou vysloveně nasáklých záběrů, které by se daly okamžitě zarámovat a pověsit na zeď, uvidíte jen v málokterém filmu... 90 % ()
Po každém vzestupu následuje pád. Vo filme boli krásne obrazy, kamera doslova čarovala, perfektne vybrané interiéry, exteriéry a iné teriéry...hudba bola skvelá, hlavne ten ústredný motív na začiatku filmu, aaaaach, žeby takto znela hudba v raji???(Women Of Ireland je nádherná melódia) Prvá polovica filmu bola veľmi dobrá, tá druhá bola horšia, pochmúrnejšia hudba, tmavšie a už nie tak nádherné obrazy a celkové odlúčenie hlavného hrdinu od srdca diváka - áno, to bol zámer režiséra, mne sa však až tak nepozdával. Film je emocionálne chladný a z pôvodného hrdinu, ktorý mi bol zo začiatku veľmi sympatický sa stáva ku koncu nesympatický antihrdina. To mi vadilo a práve preto nepokladám film za dokonalý. Tento film mal však k dokonalosti sakra blizko...........POETIC POEM..........90% ()
Bude to samá chvála, ale co jinýho lze říct na adresu filmu, který jsem i přes tříhodinovou stopáž slupl jako malinu? Kompozice obrazů, promyšlené užití barev a kontrastu, dokonalý výběr interiérů a exteriérů, skvostná kamera, vhodně zvolená dobová hudba a i kostyméři se vyřádili. A to vše pro potěchu oka, které se tři hodiny vydatně pase. A nadto lehce sarkasticky vyprávěný příběh, který diváka vtáhne a nepustí až do závěrečných titulků. A nuda, ta tu nehrozí ani omylem.....Po ´Divnolásce´ můj druhý nejoblíbenější Kubrickův film. ()
První, co vás na Barrym nejspíše zaujme je jeho uhlazený zevnějšek – širokoúhlý, plný přírodní a tudíž nekýčovité scenérie. Vypadá jako kdyby byl vyňat z pláten starých mistrů a obdařen životem plným nepředvídatelných zvratů. Barry možná není z nejbystřejších, ale právě jeho mladická naivita mu přinesla tak pestrý a velmi lehkou (boží) rukou psaný osud. Občas k dobrému jménu a finančnímu základu stačí umět říkat „Ano, pane!“ ve správný čas. Jenže jak snadno Barry k bohatství a věhlasu přišel, tak o něj (zdá se) i přijde. Ale nebudu vás nudit detaily, když se o jeho životě můžete zpravit sami. Stačí jen obětovat tři hodiny svého života ve prospěch té nejprůzračnější filmařiny pod sluncem. Abych nebyl obviněn ze zaujatosti ve prospěch jistého režisérského jména, nutno podotknout, že toto jeho dítko nese jen minimum mistrova charakteristického rukopisu, až by si někdo kostýmního a tolik nedoceněného Barryho Lyndona mohl splést s do nebe vychvalovaným a tak masochisticky zdlouhavým Jihem proti severu (poslední třetina je taky brzdící rodinné drama). Ba nikoliv, síla tohoto díla tkví v čemsi zcela jiném, přičemž to „cosi“ si vás při vší pokornosti ani nedovolí nudit, resp. po dvou úžasných hodinách bonusem v podobě jedné méně úžasné nepohrdnete. 95% Zajímavé komentáře: belldandy, novoten, MartinNDL ()
Barry Lyndon je film, jež skutečně nelze nazvat jinak než prvotřídním uměleckým dílem. Je to oduševnělá, vznešená, elegantní a pozor, velice skrytě také satirická freska vysoké anglické společnosti 18. století z pohledu vzestupu a pádu jednoho (ne)šťastného (anti)hrdiny. Ačkoliv film je až distancovaně chladný za účelem dokonalé preciznosti, která se mimochodem vydařila, v minimalistických náznacích lze zejména v první polovině pocítit náznaky hlubokých emocí a to nelze vysvětlit jinak, než genialitou jednoho z hrstky nejlepších režisérů všech dob. Bezchybný a okouzlující je také audiovizuální kabátek - nádherné scenerie snímané Kubrickovsky strnulou kamerou s patřičným odstupem a hudba - skvělá, dobová, potírající případnou zdlouhavost a zajišťující kontinuitu v pomalejších scénách... Ne, netvrdím, že Barry Lyndon je v každém momentu stoprocentně zajímavý a zábavný, protože není, ale je jedinečný, opojný a nezapomenutelný. 9/10 ()
Galerie (205)
Zajímavosti (30)
- Stanley Kubrick spočiatku uvažoval, že by pre film kúpil práva na slávnu hudobnú tému Nina Roty zo snímky Krstný otec (1972). (Kristusazapad)
- Mnoho z exteriérov filmu bolo natočených v Írsku a Anglicku. Natáčalo sa aj v Nemecku. (classic)
- Roli Lady Lyndon (Marisa Berenson) odmítla Ali MacGraw. (Epistemolog)
Reklama