Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (441)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dokonalý film se pozná třeba i tak, že může být sebevíce dlouhý, svým bravurním tempem a především schopností svou obsáhlou délku ale dokáže nejen utáhnout ale též vytěžit. A to následně až tak dobře, že je divák klidně film dlouhý až tři hodiny zhlédnout v téměř jednom kuse. Za mně jde takhle naprosto skvěle v kostce popsat jeden z nejznámějších filmů režiséra a scénáristy Stanleyho Kubricka, jednoho z největších filmových vypravěčů v dějinách kinematografie. Doteď jsem měl ke Kubrickovi takový ten vztah, že každým jeho filmem k němu mám větší a větší úctu a mám snad i víceméně každý zhlédnutý film od něj radši a radši. A Barry Lyndon je pro mně nově moje nejoblíbenější Kubrickovka, která strhla z trůnu Olověnou vestu. 184-minutové historické drama je dokonalé ve všech aspektech- Barry Lyndon má silný příběh se zajímavým protagonistou, vizuálně je naprosto dokonalý a je skutečně perfektní ve všech detailech. Z pozice historického dramatu se musí ocenit dobové kostýmy a výprava, z pozice filmového epického díla zase naprosto strhující libovolná pasáž. S tím jak se divák naladí na skutečně výrazně pomalé tempo bude výrazně souviset jak bude na Barryho Lyndona reagovat, jakmile ale na pravidla přistoupí tak ho skutečně čeká totálně dokonalé mistrovské dílo, které v sobě má velkou sílu a v hlavním hrdinovi se ve finále dokáže divák najít. Barry Lyndon sice rozhodně není žádný svatoušek a často docházelo u diváků k tomu názoru, že mají problém s tím, že nemůžou s oním protagonistou, hrdina ale touží především po uznání a respektu a to chce víceméně každý z nás (i když si to asi přece jen ne všichni přiznáme....). Lyndon sice v tomhle svém přání zachází opravdu daleko, přece jen jde ale o bravurně napsaného anti-hrdinu. A Ryan O´Neal je v této roli naprosto fantastický a Kubrickova tahle sázka na neprovařené jméno vyšla. Ani předtím ani potom už O´Neal tak výraznou roli ve své kariéře nezažil, jeho výkon v Barry Lyndonovi je ale fenomenální a nikdo mu ho už nesebere. Barry Lyndon má především spoustu vrstev- Dá se v něm velmi výrazně objevit forma jisté satiry, naprosto bravurně pracuje s veškerými zásadními charaktery, libovolný záběr je vizuální pastva pro oči. Především s osvětlením se ve filmu pracuje pouze pomocí přirozeného světla a svíček a to kvůli autentičnosti. Kubrick při téhle adaptaci románu Williama Makerpace Thackerayho zašel až tak daleko, že si vypůjčil 50mm čočky od NASA. Především si ale dal Kubrick opravdu práci s každým libovolným detailem. Kubrickova mistrovská schopnost pracovat s těmi největšími detaily je prostě naprosto obdivuhodná a právem patří mezi nejslavnější filmové režiséry a především nejznámější filmové puntičkáře. Barry Lyndon dokáže dodat scény totálně epické i totálně dojemné. Zásadní moment, který ukáže lidskost hlavního antihrdiny je neskutečně silný a i přes to jak jsme svědky Barryho předchozího chování je ho následně divákovi opravdu líto. Kubrick vždy uměl pracovat se svými důležitými charaktery, u Barryho Lyndona mi ale přišel zašel ještě o ždibec dál (v rámci toho jak moc o ždibec dál to vůbec ještě šlo) a dodává ve finále i jeden z nejdojemnějších momentů v dějinách kinematografie. A to vše za doprovodu bravurní hudby Leonarda Rosenmana. Barry Lyndon je skutečné mistrovské dílo skutečného filmového mistra, které možná trochu zapadlo, jeho mistrovské kvality mu ale nikdo nesebere. Tempo je ze začátku zásadní problém a rozhodne o divákovu přístupu k příběhu Barryho Lyndona, jakmile si ale divák a film podají ruku tak z toho skutečně může pro diváka vzniknout jeden z nejsilnějších filmových zážitků všech dob. To se ale těžko popisuje, to se musí jednoduše vidět..... () (méně) (více)

misterz 

všechny recenze uživatele

Majstrovské dielo s maximálne verne spracovanou historickou atmosférou so všetkým čo k tomu patrí, od kostýmov, výpravu až po spoločenské vykreslenie sociálnych pomerov 2. pol. 18 st. a to do najmenších detailov. Absolútne perfektné a verné filmové spracovanie určitej historickej epochy, jednoducho nádhera. Príbeh o chudobnejšom, ale zato šikovnom a cieľavedomom hochštaplerovi a neskôr milujúcom otcovi Barry Lyndonovi, aj keď pomerne dlhý a miestami trocha vláčny, upútal už od začiatku a až do konca nepustil. Rozhodne odporúčam do pozornosti, hlavne milovníkom historických filmov. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nevýslovný zážitek, jakému se v mém životě diváka vyrovná snad jen Fanny a Alexandr z kouzelnické dílny mistra Bergmana. Zejména po vizuální stránce se jedná o jeden dlouhý nadčasový orgasmus, místy až obsesivně ornamentální (přesně v návaznosti na dobu, kdy se příběh odehrává), jinak naopak venkovsky prostý a přirozený... Barry Lyndon, to je ztělesnění evropské školy filmového vypravěčství... povšimněte si mistrovství, s jakým Kubrick využívá hlasu vypravěče pro epické zkratky, lehký sarkasmus, způsob, jakým vypravěč manipuluje s divákovým nahlížením na příběh. Od úvodního lehkého vtipu a rozverných pasáží až k předpovězení tragického závěru. Přesně podle nálady se mění hudba – od skočných irských lidovek, přes britské marše, až po osudové smyčce a tympány. Příběh Barryho Lyndona je příběhem jednoho úžasného lidského osudu, příběhem člověka, který se vždy snažil probíjet, jak nejlépe dovedl. Jeho "protloukání" plné úskoků, malých lží, podvodů, přetvářek a samozřejmě také lásky vede k tragické katarzi. Kubrick zvolil pomalé tempo, které je typické pro filmovou "ságu" života. Onu pomalost tady mnozí zmiňují jako zápor; ale ona není záporem, nýbrž charakteristickou vlastností snímku. Zbožňuju tuhle pomalost, procítěnost, poctivost filmařiny. Barry Lyndon je z ní stvořen, stejně jako je stvořen ze strhujícího výkonu Ryana O´Neala. Prožít lidský život v jedné roli, to je umění hodné mistra. Tahle výpravná epopej má v důsledku nejen neobyčejný a neopakovatelný vizuální magnetismus, ale je neobyčejně silná i příběhově. Jen je nutné jít jí trochu naproti a pak už se jen nechat unášet tou zvláštní laskavostí a magií nádherných pohyblivých obrázků. Barry Lyndon je prozatím to nejlepší, co jsem od Kubricka viděl. Je to film konzervativní v tom nejlepším slova smyslu. Nadčasový skvost. ()

Webb 

všechny recenze uživatele

[9/10] ♫10/10♫ (Hawk, Peregrine) (Eastmancolor /// Produkce: Stanley Kubrick, Bernard Williams /// Scénář: Stanley Kubrick podle románu Williama Makepeace Thackeraye /// Kamera: John Alcott /// Hudba: Leonard Rosenman /// Nepůvodní hudba: The Chieftains, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, Giovanni Paisiello, Franz Schubert, Frederick The Great, Antonio Vivaldi /// Oscar: Ken Adam, Roy Walker, Vernon Dixon (výprava), John Alcott (kamera), Ulla-Britt Söderlund, Milena Canonero (kostýmy), Leonard Rosenman (hudba) /// Nominace na Oscara: Stanley Kubrick (nejlepší film), Stanley Kubrick (režie), Stanley Kubrick (scénář)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Jo, dnes už jsou si všichni rovni. Možná trošku upozaděný, ale skvělý Kubrickův film. Nikdy bych neřekl, že tři hodiny mohou utéct tak rychle, ale tento snímek skutečně nemá čas nudit. Barry Lyndon je co do kamery, výpravy, kostýmů i hudby (vše Oscar), takovým starším Amadeem. Bez nadsázky. První polovina, kdy si mladý sedlák probíjí cestu vzhůru, mě bavila o něco víc a přišla mi zajímavější a přímočařejší. Zhruba od poloviny filmu sledujeme pozvolný, ale nevyhnutelný pád hlavního hrdiny a Barry Lyndon směřuje k jedinému možnému rozuzlení. Satisfakční scéna ve stodole byla dokonalá a klidně mohla trvat ještě déle, stejně jako celý tento velkolepý snímek natočený velkým umělcem. ()

Galerie (205)

Zajímavosti (30)

  • Stanley Kubrick lpěl na každičkém miniaturním detailu a chtěl, aby film pořádně zachytil také dobové malby na stěnách. Rozhodl se tedy nepoužívat umělé osvětlení a všechny scény jsou osvětlené přirozeným světlem nebo světlem ze svíček, kvůli čemuž musel používat superrychlé 50mm čočky na kameru, které vyvinulo NASA pro natočení přistání Apolla na Měsíci. (Dr Lizal)
  • Celosvětová premiéra proběhla 11. prosince 1975 v Londýně. (Varan)

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama