Režie:
Kenneth BranaghScénář:
Michael GreenKamera:
Haris ZambarloukosHudba:
Patrick DoyleHrají:
Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
To, co začíná jako luxusní jízda vlakem z Istanbulu do Londýna, se rychle promění v jeden z nejnapínavějších a nejzáhadnějších detektivních příběhů, jaký byl kdy vyprávěn. Předloha Agathy Christie popisuje osudy třinácti pasažérů uvízlých v přepychovém vlaku Orient expresu kdesi ve sněhových závějích na Balkáně. V okamžiku, kdy ve vlaku dojde k záhadné vraždě amerického obchodníka, každý z nich se stává podezřelým. Ve vlaku naštěstí nechybí jeden neobyčejný Belgičan s velkým knírem a dokonale pracujícími šedými mozkovými buňkami. A právě tento nejslavnější detektiv na světě, Hercule Poirot, musí závodit s časem, aby vyřešil smrtící hádanku dříve, než neznámý vrah znovu udeří. (Cinemart)
(více)Videa (19)
Recenze (867)
Vražda v Orient expresu patří mezi nejproslavenější Poirotovky Agathy Christie. Poprvé vyšla v roce 1934, česky vychází od následujícího roku pravidelně. Kauza Lindberghova dítěte je nechvalně proslavená také, její dosah může ilustrovat například fakt, že ve své době vyvolala strach i u Marlene Dietrich, která své dceři pořídila hned dva bodyguardy. Trauma vyvolané skandálem bylo téměř hmatatelné po celá 30. léta... Existuje celá řada adaptací, ať už ve filmu, v televizi, v rozhlase, na divadle, v komiksu nebo ve videohrách. Je to tedy dobrá volba pro start nové série? Není na škodu začít vyprávět nové případy Poirota právě takto notoricky? Zatím se zdá, že měl Kenneth Branagh šťastnou ruku. Zanedlouho znovu přispěchá a jistě vyřeší další slavný případ - Smrt na Nilu. Jaký tedy byl recept - Branagh se nebál natočit i pro dnešního diváka klasický all star film, kde je důležité, aby i ty nejmenší roličky hráli respektovaní herci. Celé je to dostatečně idealizované, vědomě si pohrávající s pietou a přesto napínavé a tam, kde je to žádoucí, i vtipné. Jedná se tedy o počin, kterým se lze bez zaváhání potěšit. A jako bonbonek je tu nová píseň nazpívaná Michelle Pfeiffer - Never Forget. ()
Starou verzi s Albertem Finneym mám hodně rád, ta nová od Branagha jí ale určitě nedělá ostudu. Režisér a hlavní herecká hvězda v jedné osobě se však rozhodl – a celkem logicky a myslím, že i správně – že se nebude pokoušet se proti ní nebo proti předloze nějak zásadně vymezovat. Takže ačkoliv se upoutávky snaží naznačit, že se dočkáme trochu svižnějšího tempa a možná i nějaké akce, pořád je to ta správná poirotovská dialogovka. A stejně jako filmová klasika stojí na výtečném obsazení, skvělých hereckých výkonech, dialozích a pochopitelně i na tom, jak dokonale je to celé promyšlené. Branagh přistupuje k předloze s úctou, ale zároveň se nebrání modernějšímu a chytrému využívání kamery a výtečné práci s hudbou. A výsledkem je ta nejpoctivější detektivka, jakou jsem si vzhledem k předloze dokázal představit. Šlape to přesně tak, jak má. ()
Proslulého detektiva, jehož Kristova Agáta ve svých knihách prudérně označovala jako výstředního mužíka, nekompromisně pojal film jako belgického homosexuálního autistu jménem Erkül s vytepleným žabožroutským přízvukem. Nejprve jej Finly představil jako progelovaného plachého řiťopicha, poté Ustinov jako slizkého tlustého buzeranta, aby jej nakonec naprosto ikonizoval a uzurpoval pro sebe Davča Süšé jako rozkokošně sympatického cükrouššše, co chodí, jako by měl v prdeli pravítko, a obsedantně si voskuje dle vlastního mínění módní homoknír. Až teď, autorčině popisu proporcionálně zcela neodpovídající, dobře stavěný, vysoký, vzpřímený elegán Ken postavu alespoň trochu vychladil, dehomogenizoval a vnesl do ní kapku heterošarmu, takže se u jeho sledování přirozeně sexuálně orientovanému divákovi už tolik panicky nestahuje konečník. Pod nos si sice nalepil obskurně ohyzdnou jitrnici, nicméně „bon“ a „manifique“ zní z jeho úst dostatečně machisticky, a ne jako výzva k homofelaci. A vůbec je v roli naprosto skvělý, přirozený a sympatický, jakož i zbytek osazenstva toho snobského Pendolína z Istanbulu, tedy až na tu násilně topornou a neskonale odpornou Džedáj rytířku, která asi přeblafla nějakého vlivného agenta, nebo ukojila Kennethovy zoochoutky. A co jinak říct k x krát přečtené a viděné swingrsvraždě, když z ní nakonec nepřekvapivě nevypadlo, že vrahem je vlastně zahradníkův mongoloidní pomocník jménem Rupert? Inu, důstojné zpracování, výborná režie, vymazlené digitální kulisy a zplastikovaná, sekunďákem poslepovaná Fajferka je v šedesáti asi stokrát píchatelnější, něž když v pětadvacetidvaceti anorekticky valila pydlooké bulvy na Tonyho Montánu. ()
Čakala by som, že film, v ktorom hrá hlavnú úlohu precízny a puntičkársky detektív nebude mať toľko, na prvý pohľad, nelogických momentov. V úvode, keď majiteľ zháňa voľné miesto pre Poirota sa dozvieme, že všetky miesta v Orient expresse sú beznádejne obsadené. O pár minút na to do vlaku nastupuje noblesná princezná Dragomiroff a prezerá jedno voľné kupé za druhým, až kým si nevyberie to pravé. Prichádza SPOILER. Napriek tomu, že v scenériách jasne vidieť, že nejde o malý vláčik u a v úvode sa tvrdilo, že je plný, je trošku zaujímavé, že na záver sa dozvedáme, že všetkých cestujúcich tvorilo dokopy len tých pár pasažierov, ktorí sa vo vlaku stretlo, aby spáchalo dokonalý zločin. Ani jeden cestujúci navyše. V inej scénke, kedy dôjde k nárazu kvôli snehovým závejom sa celý vlak zatrasie. Fotka s Poirotovou manželkou padne na zem a rozbije sa. V pozadí ale možno vidieť, že malá lampička na nočnom stolíku sa ani nepohla. No nič, výprava je pekná, pozerať sa na to dá, ale hollywoodske hviezdy pre mňa začínajú predstavovať len pozlátko, čo sa na okamih zatrbliece pri strete so svetlom. ()
Veľmi dobrá adaptácia! Vlastne je to presne v tom duchu ako Branaghova Popoluška - svojím spôsobom staromilská pocta predlohe, ale osviežená o moderný švih, vtip, nadhľad, pompéznu výpravu, drahé filmové zázraky a jemné posuny v charakteroch postáv a príbehu. Najviac ma bavila časť filmu pred vraždou, pretože dýcha takmer indianajonesovským dobovým dobrodružstvom, vrátane zámerne gýčových omaľovánok. Potom film zvážnie a potemnie a treba povedať, že v komorných vypočúvacích dialógoch výrazne stratí počiatočný šmrnc. Ale všetko smeruje k vynikajúco vygradovanému záveru, ktorý uspokojí aj v prípade, že v detektívkach ste doma a viete, že Agátin Orient Expres je ten príbeh, v ktorom páchateľ... Veď viete. :) Herci si to zjavne užívajú, na čele s Branaghom, ktorý hrá Poirota výrazne inak ako Suchet a ostatní predchodcovia (v jeho podaní je to omnoho životaschopnejší človek - stále zábavný, ale nie prehnane komická figúrka, v niektorých scénach dokonca veľmi otužilý a akčný geroj). Toto si s chuťou pozriem aj viackrát. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (27)
- Hector MacQueen (Josh Gad) zmiňuje, že byl Ratchettem najat kvůli překládání z francouzštiny, protože sám Ratchett nerozumí francouzsky ani slovo. Ve skutečnosti představitel Ratchetta, Johnny Depp, hovoří francouzsky plynně. (NiWi)
- Režisér a představitel hlavní role Kenneth Branagh (Hercule Poirot) se před natáčením úmyslně nepodíval na populární film Sidneyho Lumeta z roku 1974, aby jím nebyl ovlivněn. (ČSFD)
- Po vniknutí do kupé zavražděného leží na stolku jeho rozbité hodinky. Jak se mohly na stole rozbít? Správně by měly, vzhledem k okolnostem zastavení vlaku, ležet na podlaze. Tvůrci zřejmě podlehli nutnosti rozbitých hodinek jako nastrčeného důkazu pro určení doby vraždy - i za cenu chyby. (pjotri)
Reklama