Režie:
Stanley KubrickKamera:
Larry SmithHudba:
Jocelyn PookHrají:
Tom Cruise, Nicole Kidman, Jackie Sawiris, Sydney Pollack, Todd Field, Sky du Mont, Marie Richardson, Thomas Gibson, Vinessa Shaw, Rade Šerbedžija, Togo Igawa (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Zámožný newyorský lékař William Harford pomalu upadá s manželkou Alicí do vztahového stereotypu. Nečekaně ho však naruší Alicino přiznání, že během dovolené tolik toužila po sexu s pohledným námořníkem, že by se kvůli tomu vzdala manžela, dítěte i současného života. Žárlivostí zmítaný William odmítne možnost milostného dobrodružství s dcerou svého pacienta i s prostitutkou, ale zlákán vyprávěním kamaráda Nicka pronikne na utajenou luxusní orgii, jejíž účastníci s karnevalovými maskami provádějí záhadný sexuální rituál. Je však odhalen a před nejasným trestem ho zachrání jedna z dívek, která nabídne, že se místo něj obětuje. Zanedlouho William objeví její tělo v márnici. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (769)
║Rozpočet $65miliónov║Tržby USA $55,691,208 ║Tržby Celosvetovo $162,091,208 ║ ono to nie je zlý námet len zbytočne roztiahnutý na rozsah 2,5hodiny, čo je dosť smrteľná dávka, našťastie Cruise a Kidmanová to celkom herecky ustoja, tento tématický film samo o sebe to len potvrdzuje Kubrickovu chorobnú zvrátenosť /40%/ ()
Troufám si tvrdit, že EWS není film, který by těžil z opakovaných shlédnutí. Jakmile si člověk přisvojí metaforický "plán" hrdinovy sexuální odysey, film ztrácí svoje prvotní tajemství a napětí atrofuje. Téma střetu dvou verzí (mužské a ženské) představivosti a destruktivnosti touhy je inspirativnější než pojetí Cruisova hrdiny jako oběti sexuální represe, kterou v závěru jeho externalizované a zoufale nenaplněné představy doženou až k slzám a provinilému doznání. Jsme v New Yorku na konci 20. století nebo ve Vídni za časů Freuda? Film vůbec působí odtažitě svým mixem bezčasí a kubrickovského chladu, který může být projevem stejně tak intelektuálního odstupu jako mizantropie. Postavy jsou spíš archetypy zbavené individuálních rysů, humoru a spontánnosti. Architektura a dekorace filmu jsou bezčasé; leimotivem je vánoční výzdoba, která záměrně nepůsobí rušivě jen tam, kam skutečně patří: do rodinného kruhu. Chladně promyšlený je i způsob, jakým Kubrick nakládá s kamerou, hudbou nebo třeba barvami - kontrast rudé (touha) a mrazivě modré (smrt) se zde prolíná do ambivalentní fialové. Jako zbavená jakékoliv emoce a kouzla působí i evokace nočních ulic New Yorku, nejspíš další záměr autorovy mimozemsky chladné inteligence. Konečně zaráží to, jakou péči (co do délky a pozvolnosti budování) věnuje Kubrick každé scéně, včetně těch vyloženě explikativních nebo rovnou zbytečných (např. rozhovor hrdiny se zženštilým recepčním je už třetím zpochybněním jeho kompetence jako heterosexuála). Out of Time. ()
Báječné mistrovo sbohem světu filmu i světu jako takovému... Co vlastně zanechává jako testament? Vzrušující, erozitující a tajemně dráždivou esej, podobenství nenápadné krize vztahu dvou lidí, které na moment odcizí jeden sen, jeden pocit. Fascinující duet Toma Cruise a Nicol Kidman je především ve znamení vizuální převahy toho prvního, ale větší přesvědčivosti té druhé. Doktor William Hartford, ve své podstatě šťastný, spokojený a sebevědomý muž, se jednoho krásného večera dozví od své řádně zhulákané ženy o jednom neuskutečněném milostném dobrodružství a tento příběh, spíše nenaplněný sen, mu dá impulz k neskutečné a nadreálné pouti za pokušením, za utišením rozbolavělého mužského ega. Při této pouti pomalu přestává být sám sebou a stává se člověkem, který nosí masku... a obklopen rozkoší, perverzí a všudypřítomným pokušením se nakonec zaplétá do zvláštní hry, která je plná nebezpečí a neznámých. A ani maska ho nedokáže ochránit před neodvratným. Kubrick je znepokojivý a sugestivní jako vždy, atmosféra předvánočního New Yorku dodává jeho filmu gejzíry křiklavých barev, překrásná ženská nahota dráždivost a příběh obrovskou vnitřní sílu. Každý záběr je rozkoší. Smyslnou, strhující. Herecké výkony... fantastické. Hudba – minimalistická, padnoucí. Mistrovské podobenství s jednou jedinou pointou... šoustáním. Skutečnost. Sen. Rozjitřené vnímání. Hluboké snění. Oči doširoka zavřené. ()
Dlouhé, opojné záběry, pozvolna plynoucí děj, poeticky snová atmosféra a mohutná stopáž, čím to, že mě to ani trochu nenudilo?! V tajemném vzduchu Eyes Wide Shut se totiž vznáší něco víc... Špetka mysteriózna na zahuštění atmosféry jako základ a na něm, pomocí tradičně mistrovského Kubrickova rukopisu, vystavěno neuvěřitelně sugestivní drama zachychycující i ty nejintimnější pocity. Poněkud rozhořčený manžel odhodlaný udělat něco překračujícího rámec jeho snobského života, něco "zakázaného", odhazuje svou masku vznešenosti a nahrazuje ji narychlo vypůjčenou maskou pudovosti. Nevzal si však příliš velké sousto? Přes dvě a půl hodiny, téměř bez mrknutí oka, sleduji jeho vnitřní boj Spalující touhy s rozumem, když tu mě najednou Kubrick uzemní svou poslední větou... Geniální. 10/10 ()
Moc zajímavý a zvláštní film s pozoruhodným scénářem. Po režijní stránce naprosto perfektní a od Toma Cruise jeden z nejlepších výkonů, co jsem měl možnost vidět. Pár lechtivých záběrů na Nicole Kidman prozrazuje, že má fakt "good body". Celkově musím uznat, že Stanley Kubrick byl hodně osobitý režisér, ale zároveň taky hodně kvalitní. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (59)
- Během natáčení měl Kubrick celkem tři asistenty. V titulcích jsou uvedení jako "Asistent režie", "Asistent Stanleyho Kubricka" a "Asistent pana Kubricka". (don corleone)
- Kopie filmu určené pro Evropu obsahovaly mnohem více nahoty než kopie určené pro USA, do kterých byly digitálně přidány postavy zakrývající nahé páry. (bradl3y)
- Role Mandy byla nabídnuta modelce Evě Herzigové, ale odmítla ji kvůli velkému množství nahých scén, na kterých Stanley Kubrick trval. (don corleone)
Reklama