Režie:
Stanley KubrickScénář:
Howard SacklerKamera:
Stanley KubrickHudba:
Gerald FriedVOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři vojáci přežijí havárii letadla a ocitnou se v lese 6 mil za nepřátelskou linií. Vymyslí plán: Dojdou k nejbližší řece, postaví vor a v noci vyrazí do nejbližší přátelské zóny. Jejich plán vychází do té doby, než cestou narazí na mladou ženu... (Revolver)
Videa (1)
Recenze (59)
Mnoho let jsem odolával pokušení shlédnout onu legendární příšernou kopii. Naštěstí jsem nepodlehl a hle, po pár letech se kdesi v Portoriku objeví kopie kvalitní, ze které se podařilo udělat výborný remaster. A tak lze konečně film posoudit zcela objektivně a bez zbytečných omluv. Strach a touha je celkem naivní snímek, ze kterého srší čirý amaterismus patrný především ve výpravě a stylu kamery. Naštěstí můžeme pozorovat skutečně zajímavou sondu do myslí vojáků za napřátelskou linií a už tehdy, krátce po dvacítce, Kubrick dokázal, že pracovat s osudy lidí a zabřehávat do jejich myslí, které vystavuje skutečně mezním situacím, bude přesně to, co mu bude sedět. Strach a touha je tak ve výsledku lehce nadprůměrnou podívanou, které jde k duhu i "krátkost". Je to hlavně malá ochutnávka toho, čím svět Kubrick dokázal v příštích letech obohatit. 3* ()
Kubrick natočil v dozvucích Korejské války svou reflexi válečného běsnění - ne jako film válečný, je to měřítkem studentský film víc než co jiného, ale psychologický. Temnota a šílenství lidských duší prýštící na povrch pod tlakem nepředstavitelných okolností. The Horror. Měl to v sobě vždycky, už v pětadvaceti, pětadvacet let před Apokalypsou. ()
Konečně HD, konečně plná kvalita! Na filmu je vidět, že Kubrick byl povoláním fotograf - puntičkářská kompozice obrazu je tu naprosto zásadní a vše ostatní jí ustupuje (někdy po střihu ani není potřeba stavět postavy do stejné polohy). To neberu jako výtku. Na film točený za vlastních pár peněz velmi vyspělé, a přestože asi nemůže být řeč o veledílu, skvělý kousek a zcela plnohodnotný film to je bez pochyby. ()
Fantastický film z Kubrickovho pacifistického obdobia tvorby. Samotné zasadenie deja do nič nehovoriaceho lesa, nič nehovoriace uniformy a dokonca ani zbrane či lietadlá nie sú obviňovaním nejakej krajiny z vojny. Sú obviňovaním vojny samotnej. Vôbec sa netrápi s nejakým bližším vykreslením postáv, každá z nich totiž sama o sebe charakterizuje skupiny ľudí, ktoré sa vo vojne ocitnú a ich postoj k vojnovému konfliktu. Od poddôstojníka, ktorý to berie ako povinnosť voči svojej vlasti, cez vojaka som tu preto, lebo tu musím byť, ďalšieho, ktorý vo vojne vidí možnosť konečne niečo zo svojim životom, v ktorom nič nedokázal spraviť až po Sidneyho, ktorý reprezentuje časť populácie zúčastnenej vo vojne, ktorú tá pripravila o rozum. V jeho prípade doslovne. Tak dokonale vystihnúť vojnové šialenstvo, nezmyselnosť vojnových rozkazov ( keď seržo pošle Maca aby skontroloval cestu v mieste, kde sú dve zátačky a z miesta kde ho pošle, nevidí na viac ako pár metrov) nedokázal pred Kubrickom nikto. Ani po ňom. Už vôbec nie zúfalec Nolan v Dunkirk 2017. Detailné zábery tváre ľudí ( a dobermana) takto dokonale využil snáď už iba Bergman v Siedmej pečati. Zábery na taniere jedla, v krorých v jednej chvíli spočíva ruka mŕtveho nepriateľa a o chvíľu z nej Mac je alebo na konci sú v nej uhasené cigarety tiež zobrazujú podmienky vojny. Inak, doberman, ktorý nerozlišuje unifrmy a je prítulný k obom vojnovým táborom je ďalším skvelým protivojnovým odkazom. Najlepším záberom však je bezpochyby detail tváre umierajúceho generála a sliny, vytekajúce z jeho úst.Odkaz Make peace, no war podľa Kubricka užívatelia čsfd zjavne nechápu. Prečo ma to vôbec neprekvapuje? Aha, lebo Marvel movies tu dosahujú 90%. Tak potom má strach a Touha 200%...Pre ľudí, ktorý chápu to, na čo sa pozerajú a dokážu čítať medzi riadkami. ()
Málo skutečné hmatatelné hrůzy v příběhu o tom, co hmatatelný strach s lidmi provede. Téma fiktivní války na neznámém území tvoří chytrou a zajímavou kulisu a Kubrick byl už tehdy nadaný filmař s velkou obrazovou imaginací, ale scénář zkrátka ještě neodpovídá jeho probouzejícímu se géniovi. Řada působivě sestříhaných scén má dodnes svou kvalitu, ale mnoho pochybných a nepřesvědčivých zvratů plus zbytečně filozofující postavy sráží celou výpovědní hodnotu o úroveň níže. Pro Stanleyho fanoušky každopádně příjemně strávená hodinka.... 60% ()
Galerie (11)
Photo © Kino Lorber
![Strach a touha - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/381/168381314_4y5bxp.jpg)
Zajímavosti (9)
- Rozpočet filmu činil 13 tisíc amerických dolarů. (Karlos80)
- Prakticky celý v pořadí třetí Kubrickův film byl zaplacen z výtěžků šachových partií v newyorském Washington Square Parku. Stanley Kubrick nekraloval pouze šachovnici, ale také stolnímu tenisu. (Tommassi3)
- Stanley Kubrick velmi těžko sháněl peníze k uskutečnění svého prvního filmového projektu. Nakonec mu přispěchal na pomoc mj. i jeho otec Jack Kubrick, který vybral celou svou životní pojistku a dal mu ji k dispozici. (dukeman)
Reklama