Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1967, během války ve Vietnamu, nastupuje skupina nových rekrutů na výcvik k námořní pěchotě. Čeká je zde vojenský dril, ale hlavně tvrdý a nesmlouvavý seržant Hartman, který vojáky despoticky drezíruje a šikanuje. Mezi rekruty jsou vojíni Vtipálek, Kovboj a také neohrabaný a tlustý Leonard. Hartman ho neustále ponižuje, za jeho neúspěchy začne dokonce trestat celou rotu. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Leonard se uzavírá do sebe, přestává komunikovat s okolím, nakonec zastřelí Hartmana a pušku obrátí i proti sobě. Vtipálek, po čase seržant, se stane válečným zpravodajem. Dorazí k bojové jednotce, které velí jeho kamarád z výcviku Kovboj. Jednotka je cílem vietnamského odstřelovače, vojáci jeden po druhém umírají, mezi nimi i Kovboj. Vtipálek nakonec nachází střelce, kterého jeho kolega z novin, válečný fotograf, postřelí. Je to mladinká Vietnamka... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (937)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick svoje řemeslo ovládal tak jako málokdo jiný, FMJ je toho vynikajícím příkladem. Gunner Sergeant Hartmann je dodneška pojem mezi vojenskými šikanisty, Vincent D'Onofrio je coby jeho oběť naprosto neuvěřitelně uvěřitelný, jenom nechápu co všichni mají proti "vietnamské" části filmu. Je to naprosto geniální film, i přes syrovost až odpornost některých scén, ale taková už je válka. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick vždycky říkal "Všechny scény už někdy někdo natočil, naším úkolem je natočit je líp." A že to setsakramentsky uměl, o to se nebudeme přít. Tentokrát objevil opravdu velkou nezaplněnou díru. V každém druhém válečném filmu se sice expozice odehrává ve výcvikovém táboře, ale zpravidla jen proto, abychom se mohli s postavami seznámit v klidu, ještě před bojem. Ale Kubrick našel v tomhle prostředí obrovský dramatický potenciál a věnoval mu celou první polovinu filmu. A ta tedy stojí za to! Velitel branců je agresivní běsnící monstrum, vyšinuté natolik, že když z příběhu zmizí a vojáci se přesunou do akce, už to není zdaleka takový dechberoucí děs. To je taky jediný důvod, proč dávám filmu "jen" 80% ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Brilantně natočený válečný film s tradičně geniální Kubrickovou kamerou, který nenápadně a inteligentně poukazuje na absurdnost války a zabíjení. Ač se zde nedočkáme žádných velkolepých přestřelek, či výbuchů, film dokáže naprosto perfektně vykreslit sílu jedné vystřelené "celoplášťové" střely... Co to dokáže udělat zbraň s lidskou psychikou a co dokáže provést jedna zbloudilý vietnamka celé četě. Jak dokáže být Full Metal Jacket v první části chytlavým a vlastně i zábavným filmem, tak dokáže v závěru působit devastujícím dojmem. 9/10 ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Válka je svinstvo co teče světu do bot a Stanley Kubrick to pojal ve velkém stylu. Ač Full Metal Jacket není nějaká typicky akční válečná řežba a ani by jí být nemohla, má hodně silný náboj. Říct, že je to jen dobře natočený film by byla celkem krutá lež. Tohle je totiž další bohatá ukázka toho, že označovat Kubricka za génia filmového průmyslu není žádné přehánění. „Jak můžeš zabíjet ženy a děti?“..... „LEHKO!“.....“No není válka peklo?“ Absurdita, ne ale filmová, nýbrž ta realitová. Zase a znova dokazující smysl a význam těch prvních slov co jsem u tohodle komentáře napsal. „Myslíš, že střílíme rákosníky za svobodu? To jsou jatka!“ Další hláška, která geniálně ukazuje pravdu, takovou tu často falešnou a přehnanou hrdost k vlajce a ten překýčovaný patriotismus, který už překračuje smysl a obsah toho slova samotného. Dokonalá kulisa hořícího města, do kouře se halící temně modré oblohy, amíci jeden po druhém padají tváří k zemi a skupinka těch, co nás jako diváky provázejí dějem se tenčí jako stránky právě dočítané knížky. Zatraceně vypjaté situace ukočíroval Kubrick s bravurou sobě vlastní. Krev, křik, střelba, děsně moc krve, cinkání nábojnic. Noční vize apokalypsy, kdy město leží v plamenech a jednotky kráčí v jejich svitu je díky skvěle vedené kameře dokonale autentická. Scénář se vyhýbá přílišným moralitám a příběh tak leží na místy trochu k nudě směřující ose, kterou ovšem závěr bohatě vykompenzuje. „Jsem v průseru to jo. Ale sem živej!“ Poslední slova a vlastně dokonalý završení předešlého představení. V celým tom pitomím válečným blbnutí si člověk uvědomí jakou cenu má jeho vlastní život, i když tam šel s tím, že ostatním ten život bude brát. Po dlouhých 7mi letech po Osvícení přivedl Kubrick svoje další dlouho natáčené dílo, do poslední scény dokonale symbiózní se svou představou. Dávám mu 5 hvězdiček, ne však za válečný film standardního střihu, ale právě za válečný film o svém vlastním stylu. Ten Vietnamec v jeden okamžik říká: „Šuk-fik dlouho. 10 Dolars.“ V tom případě si připravte americkou měnu, protože Olověná vesta za ten špás rozhodně stojí! ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Jedinou milenkou pořádného vojáka je jeho puška. Geniální Stanley Kubrick se ve svých řemeslech vždy zajímal o krajní stavy lidské psychiky a nebylo tomu jinak i v Mechanickým pomeranči, nebo v Osvícení. Vynikající režie mistra Kubricka, výborný scénář, kamera a dokonalý výkon R. Lee Ermeye, bych nepohrdnul nominaci na zlatou sošku, kde Erney nechal zcela chladnou klapku a s perfektním výkonem nechal diváka stát v pozoru, dokud neřekl pohov! Výkon Vincenta D'Onofrioeho byl výborný a pohled ve scéně na toaletě je velmi zmrazující. Co říct o nejlepším válečném dramatu (o válce ve Vietnamu) ve filmové kinematografii? Co říct na mistrovského a geniálního režiséra Kubricka? Velká poklona. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (65)

  • Seržant Hartman (R. Lee Ermey) udeří vojína Jokera (Matthew Modine) pěstí do břicha. Napřáhne pravou ruku, ale při změně záběru zezadu je patrné, že udeřil levačkou. (Milan25)

Reklama

Reklama