Režie:
Tereza NvotováKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Milan Žitný, Fedor Flašík, Fedor Gál, Ladislav Snopko, Petr Pithart, Michael Kocáb, Tom Nicholson, Martin M. Šimečka (více)Obsahy(1)
Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta – Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Je to smutné připomenutí jací vlastně jsme... Nepoučitelní ! A jak si s našimi životy zahrává marketing! Jak to racionálně shrnuje Fedor Flašík. Za vším jsou emoce - když dokáže svou kampaní zaujat 20% zájemců, aby "koupili" jeho produkt, většinou to stačí i k volebnímu úspěchu. Stejné náhodné hodnotící komentáře spotřebitelů - voličů Mečiara a po letech pak Fica - oba produkty stejné marketingové kampaně - to je fak děs! Obzvláště v současné době, kdy v Čechách prožíváme možná něco podobného... ()
Mečiara som nevolil, bol som vtedy malý. Učili ma, že keď spracovávam historické fakty, mám byť nepredpojatý a neutrálny. Už to neplatí? Pretože pani režisérka má svoj politický postoj a ten nám odprezentuje. Lenže potom bude asi nutné, aby podobný dokument natočil aj nejaký prívrženec Mečiara a ľudia po pozretí oboch filmov hľadali pravdu ich porovnávaním. Pochybovať o niekoho IQ na základe jeho volebných preferencií či toho, čo pozerá v TV, mi príde ako urážka obyčajného normálneho človeka. ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby Celosvetovo $66,332▐ Rok 2017 a vlna kontroverzných tém z politiky alebo o mafiánoch pokračuje. Teraz tu máme dokument o najznámejšom Slovenskom politikovi, ktorý mal potenciál veľkej kontroverzie ale samozrejme zas nevyužil šancu ohúriť. Je to len taký prehľad udalostí, kde chýba lepšie opodstatnenie, hĺbka, zápal, či nádych, rozbor kontroverzie. Komentáre zúčastnených sú len povrchné, nič neponúknu, neobjasnia. Staré zábery z mítingov potešia, nechajú troška zaspomínať, nadšené babky po mítingoch sú podarené. /60%/ ()
„A čo s tým mal Mečiar?“ – „Všetko.“ Neviem, čo si o tom mám myslieť. Nie je to dobré, ani zlé. Nie je to povrchné, ale ani detailné. Je to také... nuž, nijaké? Mohol by som sa ľahko pridať na stranu tých, ktorí tvrdia, že 29-ročná režisérka na takú náročnú tému ešte nedozrela, na strane druhej nemám pocit, že by niečo vyložene odflákla, alebo že by bola meganaivná. Na strane tretej, nemožno tento film obviniť ani z toho, že by mal jasnú, ucelenú víziu. Tereza Nvotová len ukladá jeden záber vedľa druhého, jeden dialóg vedľa tretieho a vy si s tým celým neviete moc poradiť. 90. roky boli na Slovensku jeden veľký hnus. Humus. Odpad. Boli temné a boli doslova životu nebezpečné. Pre niektoré typy obyvateľstva. Na strane druhej, normálne rodiny, ako bola napríklad tá moja, si aj vtedy žili svoje bežné životy s tradičnými problémami. ()
Zkouším si vybavit, u jakého hororu mě v poslední době mrazilo více než během dokumentu o Mečiarovi, a nemůžu si vůbec na žádný vzpomenout. Sledování navíc bylo bohužel o to intenzivnější, že si teď něčím velice podobným prochází i Česká republika. Jako takový slovenský dovětek k aktuálnímu politickému dění na našem území je dnes tudíž tento snímek neocenitelný. Berte. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (3)
- Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama