Režie:
David LeanKamera:
Jack HildyardHudba:
Malcolm ArnoldHrají:
William Holden, Alec Guinness, Jack Hawkins, Sessue Hajakawa, James Donald, Geoffrey Horne, André Morell, Percy Herbert, Harold Goodwin, John Boxer, Ann Sears (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dokázali obrátit porážku ve vítězství. Ale bylo to skutečně vítězství? ... Říkalo se jí železnice smrti. Té trati, která měla v roce 1943 spojit Bangkok s Rangúnem a umožnit tak Japoncům dokonalé propojení a ovládnutí celého toho obrovského území od Singapuru až po Barmu. Pracovaly a umíraly na ní desetitisíce zajatců i domorodců. Vyčerpávající dřina, podvýživa, tropické klima, malárie, úplavice, beri beri – to vše si vybíralo svou krutou daň… Po celé její délce byly desítky zajateckých táborů. Ten, jemuž velí plukovník Saito, je však ze všech nejdůležitější. Neboť tady má vzniknout most, bez něhož železnice nemůže fungovat. Most, který mu postaví nový kontingent britských zajatců. Saito ovšem netuší, že jejich velitelem, jediným, jehož Angličané jako svého velitele uznávají, je plukovník Nicholson. A plukovník Nicholson má o existenci svých mužů v táboře velmi jasnou představu, která se ovšem značně liší od toho, co od nich očekává Saito… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (467)
Dlouho jsem kolem tohoto Leanova díla jen otráveně kroužil, ovšem o to víc na mě nakonec jeho genialita a vytříbenost neskutečně zapůsobila. Již úvodní psychologický souboj mezi Nicholsonem a Saitem je prostě jedinečný a předznamenává i konečnou velkolepost celého snímku, jehož dlouhá stopáž ubíhá jako voda a který je i přes absenci střílení a skutečného válčení jedním z nejvíce strhujících válečných dramat, jaké kdy vznikly. A to zakončení! Posledních 15 minut jsem skoro ani nedýchal, takže i teď při psaní komentáře mi plíce ještě úplně dobře neslouží. Ale stálo to za to...! ()
Vyzněním trochu vyměklejší než předloha, ale díky geniální režii a herectví všech zúčastněných tak strhující, že nezbývá než obdivně zatleskat. I přes menší příběhové změny zůstala "myšlenka" zachována a i po padesáti letech působí nesmírně silným dojmem. A o stále bezchybném technickém zpracování ani nemá smysl víc mluvit.. 9/10 ()
„How to die like a gentleman, how to die by the rules - when the only important thing is how to live like a human being..“ Plukovník Saito, plukovník Nicholson a bůh ví jaká zrovna hodnost Shears. První dělá to, co musí a může, druhý dělá, co může a o čem je přesvědčen a třetí je přesvědčen, že musí udělat něco navíc. Kdo projeví slabost, nezemře.. Od začátku to Leanovi šlape, jak kdyby někdo pískal do kroku Colonel Bogey March. Pomník svéhlavosti, odvaze a šílenství. Ty se vždycky uměly schovat za tečičku na štábních mapách.. ()
Je to dobrý válečný film, ale není nejlepší. Myslím tím hlavně snímky z různých POW a internačních táborů rozesetých po celé Asii. Japíci tam drželi nejen spojenecké vojáky, ale i tisíce civilistů válčících mocností a obyvatel místních národů a povětšinou je nechali otrocky dřít na válečné infrastruktuře jakou byly železnice, letiště, mosty.... Osobně se mi více líbí http://www.csfd.cz/film/12438-kral-krysa/. Vpravdě jsem vždy obdivoval britské důstojníky, kteří drželi za každých podmínek v těchto táborech řád a disciplínu a to takovým způsobem, že to i hrdé a tvrdě vycvičené japonské důstojníky (ctící samurajský kodex Bušidó) často udivivalo. Je faktem, že řada velitelů takto zachránila spousty lidí a jiná jich zas vysokými nároky či tvrdohlavostí a vyžadováním dodržování Ženevské konvence (což Japonci povětšinou nerespektovali a většinou je to jen rozzuřovalo) řadu zabila... Australáci nebo Amíci to měli spíše na háku a v táborech drželi po tlupách. Důstojníci měli nárok nepracovat, mít ubikace odděleně od mužstva, nároky na vyšší příděly atd... což také většina z nich požadovala a dodržovala. V krutých podmínkách POW tyto výsady demoralizovaly mužstvo.... Film je o stavbě mostu, o národních povahách - hlavně britsko-japonských, britské hrdosti a neústupnosti a útrapách jaké zajatí vojáci zažívali v džungli zamořené malárií... Film zvěčnil pískaný popěvek písně Colonel Bogey march, který je válečnou písní v mnoha textových verzích. jednu z nich použil i Jan Svěrák v Tmavomodrém světě - vzpomeňte- ,,Hitler has only got one ball, Göring has two but very small, Himmler is somewhat sim'lar, But poor Goebbels has no balls at all...'' ----- Ale pískaná verze asi každému navždy připomene tento snímek. Koho tematika zajímá rozhodně doporučuji román jamese Clavella - Král krysa, či autobiografii Russella Braddona - Zajat Japonci, kde popisuje okolnosti zajetí i zážitky z tříletého pobytu v japonském POW. * * * * ()
Bravo, Bravo a ještě jednou Bravo. A přídavek - Bravo. Most přes řeku Kwai, Příliš vzdálený most, Apokalypsa - tak staré válečné filmy a zároveň jedny z nejlepších, jaké kdy byly natočeny. Neuvěřitelně chytlavá hvízdací melodie. Souboj ohodlání a neústupnosti proti aroganci a lhostejnosti. Naposledy - Bravo. ()
Galerie (112)
Zajímavosti (46)
- William Holden (Shears) si prosadil podíl ze zisku ve výši 50 tisíc amerických dolarů ročně. Po jeho smrti je vyplácen Williamovým dědicům. (Kulmon)
- V rámci děje filmu byl most zhotoven za dva měsíce. Ve skutečnosti ho britská společnost pro filmování budovala na Cejlonu o šest měsíců déle. Byl dlouhý 130 metrů a klenul se 15 metrů nad hladinou. Pracovalo na něm 500 dělníků a 35 slonů. Celkové náklady byly vyčísleny na 85 000 liber (po inflačním přepočtu v roce 2002 asi 1,2 milionů liber). V souladu se scénářem byl pak filmový most zničen během několika vteřin. (Kulmon)
- Natáčení probíhalo na Cejlonu (dnešní Srí Lanka) u vesnice Kitulgala na řece Kelanii. (ČSFD)
Reklama