Režie:
Jan HřebejkScénář:
Miro ŠifraKamera:
Martin ŠáchaHudba:
Ivan AcherHrají:
Ondřej Sokol, David Novotný, Martin Hofmann, Roman Polák, Petra Hřebíčková, Martin Pechlát, Ján Bavala, Přemysl Bureš, Kryštof Bartoš, Oskar Hes, Ján Sedal (více)VOD (3)
Epizody(4)
-
Prokurátor (E01)
-
Komu se dá věřit? (E02)
-
Ivana (E03)
-
Děs (E04)
Obsahy(1)
Čtyřdílný seriál odkrývá kriminální pozadí podivného příběhu organizovaného zločinu v porevolučním Československu. Komu lze vůbec ještě věřit? Československo v roce 1992 - teprve nedávno padl komunistický režim a sovětská okupační armáda se ve spěchu po železnici stahuje zpět do východní Evropy. Vagony odjíždějící ze země jsou napěchovány zbraněmi, náhradními díly, municí a dalšími cennými věcmi. Dva mladí studenti, testující nový železniční sledovací systém, zjišťují, že některé sovětské vagony se cestou na východ v evidenci nepochopitelně ztrácejí. Oba muži se rozhodnou přijít problému na kloub. O několik dní později je jeden z nich nalezen mrtvý a druhý je pravděpodobně na útěku. Nadpraporčík Roman Rédl se s týmem vyšetřovatelů snaží přijít na to, co bylo důvodem k vraždě a kam až sahají nitky zločinu, který možná překračuje hranice Československa až někam daleko na východ. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Asi bych ani nečekal, že se Hřebejk v roce 2018 zmůže na takovou pecku..Tohle je jak ve stylu Thrillerů ze staré školy! Trochu překvapil i Sokol v hlavní roli. Ano, přehrál ho Novotný, jehož psychopatický vojenský zpravodaj je bezkonkurenční gauner (ten projev v gay baru!!), který mě zajímal a zároveň jsem opravdu nechtěl, aby zazvonil u dveří. Ale Sokol zase skvěle ztvárnil osudovou charakterní depresivní postavu nadporučíka s osobním tajemstvím , který je odhodlán vyšetřit pravdu za každou cenu a po malých krůčkách sledujeme jeho postupné naprosté rozčarování a deziluzi...Příběh má thillerové grády a z obyčejného banálního zmízení dvou studentů jeho chapadla sahají až k velkému kšeftu, na který má zájem více stran...kšeftu přes mrtvoly. A nakonec to nebere celkovou kritickou reflexi poměrů v naší zemi po roce 1989. I když, jak tady někdo napsal, pokud bych se v tom chtěl detailně orientovat, měl bych si to rozkreslit.:D Je to natočené se silnou pochmurnou melancholickou atmosférou s věčně zataženým počasím a důrazem na až puntičkářské zobrazení prostředí, která jako by se pomalu vzpamatovávala z tuhé normalizace. Má to gradaci, jak hrom a v posledním díle jsem skoro zařval radostí, když Novotný s Hofffmanem konečně odporně zdechli...abych se po chvilce oddechu, pak dočkal úplně jiné tečky, která byla možná ještě daleko cyničtější. Šťastný nový rok, pánové! ()
Z české tvorby za poslední roky jedna z nejlepších detektivek a dost mě překvapuje, že za ní stojí zrovna Hřebejk. Rédl sází na pesimismus a špinavé vyobrazení doby pár dní před vznikem České a Slovenské republiky. Fakticky je tento 4dílný počin dost atmosférickou podívanou s excelentní kamerou, ten devadesátkový feel z toho číší na každém kroku. S hlavní rolí se Sokol popral statečně, v některých momentech to nebylo úplně ono, na druhou stranu převážně toho samotného Rédla ztvárnil obstojně. Nejlepším aspektem tohoto seriálu bezesporu duo Hoffman a Novotný, jejich gangsteři byli správně slizcí, zejména Novotný se ukázal. Poslední díl na českou tvorbu dost adrenalinový (scéna s ruskou ruletou jednoznačně vede). Závěr asi nemusel být tak uspěchaný, to mě ve výsledku malinko mrzí. Jinak kvalitní práce. 7,5/10 ()
Nejlepší temná česká krimi od Pustiny a s Metanolem letošní vrchol originální produkce ČT. Ondřej Sokol v hlavní roli přinejmenším velmi dobrý (což je pro mě nemalé překvapení), Novotný s Hofmannem jsou jako duo bezskrupulózních druhořadých 'devadesátkových' gangsterů naprosto bezchybní a postava generála Ference (dokonalý Roman Polák), nepochybně odkazující k skutečné osobě generála Alojze Lorence, je fascinující personifikací protřelého záludného manipulátora. Atmosféra raného postkomunismu a blížícího se rozpadu československé federace je tady v každém ohledu (řešený případ, prostředí, ztvárnění politicko-společenské situace, hudba atd.) tak ponurá, skličující a pesimistická, až se z toho člověku svírá žaludek... Hřebejkův parádní reparát za všechny ty bezpohlavní slaboduchosti typu Zahradnictví, Místo zločinu Plzeň apod. 80 % ()
Mátly mě, do děje zasazené, retrospektivy, ale jinak velmi dobré! Lorenc byl přesný, jako když střelí a ten hnusný pocit, který z toho všeho mám je naprosto identický s pocitem, který mám z dnešní politické situace a z celkového stavu společnosti... O Ondrovi Sokolovi, ani o Kuželovi nepochybuji dávno a Petra Hřebíčková začíná být také moje velmi oblíbená osobnost českého filmu. ()
Je ohromná škoda, že tak dobře natočená a zahraná minisérie v závěru totálně padne na hubu vinou scénáře. Už druhá Hřebejkova kriminálka, která se v závěru úplně rozsypala vinou zkratkovitého scénáře a je to děsná škoda, protože filmařina je to velice obstojná a scénář je do poslední chvíle nezvykle komplexní. Porevoluční atmosféra tu dýchá z každého záběru, duo Novotný/Hofmann dokáží vyděsit, ale zejména Rédl v podání pro mě neznámého a neokoukaného Ondřeje Sokola táhne seriál hodně nahoru. A právě proto nerozumím tomu, co s jeho postavou ve finále provedli a jak anti-klimaticky to celé působilo (a ne, nemyslím tím absenci klasického happy-endu). ()
Galerie (111)
Zajímavosti (24)
- Scénář napsal absolvent FAMU Miro Šifra jako svoji diplomovou práci. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)
- Velitel prokuratury Navara (Martin Pechlát) bydlí ve stejné vile, ve které bydlela rodina architekta Turny (Karel Höger) ve filmu Hřiště (1975). (Martin_L)
- V čase 1:04:59 Ivanka (Petra Hřebíčková) mluví o sjezdu na 50. km dálnice D5, ale ten se otvíral až v říjnu 1993. V následující scéně v pozadí po dálnici projede dnes běžné nákladní auto (i když auto s plachtou by asi nejelo vysokou rychlostí po rozestavěné dálnici). (Xmaster00111)
Reklama