Režie:
Susanne BierScénář:
Eric HeissererKamera:
Salvatore TotinoHrají:
Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Sarah Paulson, Jacki Weaver, Rosa Salazar, Danielle Macdonald, Lil Rel Howery, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Pět let potom, co strašlivá, nevídaná síla většinu lidí přiměla k sebevraždě, se jedna z přeživších se dvěma dětmi odhodlává k zoufalému pokusu o útěk do bezpečí. (Netflix)
Videa (2)
Recenze (765)
Ač jsem striktně proti téměř jakémukoliv porovnávání filmů, zde udělám malou výjimku, jelikož nelze kouknout na Bird Box a neporovnávat ho (alespoň v duchu) s A Quiet Place. Abych nezačal negativama, tak při porovnání těchto dvou filmů, mělo A Quiet Place nezpochybnitelně lepší herecký výkony a... možná byl v některých scénách trochu napínavější, nicméně jinak to byl film děravej od paty až ke krku (zda má vůbec hlavu je spekulativní). Bird Box sice neoplývá nějakým fascinujícím scénářem, nicméně je to scénář ucelený a rozhodně (alespoň v mých očích) chytlavější než v Krasinskiho přehypovaným filmu. Se Sandrou jsem po dlouhé době konečně zase neměl problém a casting obecně byl vyvedený. Čím ale vítězí Bird Box v plné čáře je atmosféra. Strach z neznáma a Shyamalanovský feel je v mém případě tisíckrát působivější, než když nestvůru/y tvůrci odhalí už v prvních deseti minutách. Celkově hooodně silné čtyři hvězdy, přičemž pátou přihazuju za Lovecraftovskej hint a za to, že si to prostě a jednoduše zaslouží. ()
A zase mně jednou tvůrci dostali. Né však kvalitou jak by se mohlo zdát. Ačkoliv mám postapo filmy ve velké oblibě, tady jsem chvilkami zíval a pokukoval po display přehrávače. Měl jsem totiž pocit, že sleduji něco co jsem už viděl. Bylo to v loňském roce a tehdy jsem byl nadšen. Film byl prakticky navlas stejný jen se jmenoval A Quiet Place. A jelikož Tiché místo i tento snímek vznikly v roce 2018, nevím kdo koho vlastně vykradl. Každopádně Tiché místo jsem viděl jako první, tak Bird Box je halt v nevýhodě. Navlas stejné vlastně snímky nejsou. V tichém místu jde spíše o sluch resp. o zvuky které vydáváte. Stačí sebemenší kravál a žlababa si vás nepěkně podá. Tady je to pro změnu zrak. Kravál si dělejte třeba mlácením do hrnců, ale žlababě se nemíte podívat do očí. Také si vás pak nepěkně podá způsobem velmi originálním. Takže teď už zbývá jen natočit na závěr emzácké trilogie sci-fi /drama/ horor kde se nebude smět čichat (nebo smrdět) - vyberte si. A pokud se někdo popere s tématem, že se nesmíte emzáků dotýkat, pak nás čeká možná i čtvrtý díl této ,,smyslové série''. Na jednu stranu musím uznat celkově genialitu scénáře, kdy si díky ní tvůrci vystačili s minimem prostředků... Nečekejte žádná na pécéčkách digitálně renderovaná hořící města, padající mrakodrapy, kolony vyrabovaných aut na dálnicích vedoucích z velkých metropolí... Tady stačilo pár baráků, les, tři kanáři a několik šátků na oči, jo a ještě balík starých novin. To je celé! Vysavač listí s přepínačem na ofuk měl rejža určitě doma v garáži, stejně tak člun. Zprvu mne film zaujal, ale pak to začala být nuda. A to zhruba od řeky až do konce... No konce... Divák si na konci říká a co to jako bylo??? Takže za mně je to za ty tři promoklý kanáry a to jim pár pírek tedy sakra chybělo ! * * * ()
Podobně koncipovaná atmosferická group survival jako například A Quiet Place, či o trochu pompéznější, hlučnější World War Z. Pro všechny jmenované platí indikace faktoru světové apokalypsy a z počátku neschopnost lokalizovat proč, potažmo jak se bránit. Bird Box narozdíl od souputníků nejde cestou okázalých killů, ani masivních záběrů na tuny mrtvol. Rozehrává zajímavou partii mezi skupinkou lidí, vedenou názorově z počátku mírně kontroverzní mámou Sanrou Bullock a neviditelným zlem. Film, který překvapivě není o tom venku a jako hlavní marker tohoto faktu je ten, že se velmi pomalu a těžko dozvídáme co se tam venku vlastně děje. Namísto toho rozehrává Sussane Bier vcelku sofistikovanou a zábavnou hru o tom, že naprosto klíčová indicie k vítězství je rodinná soudržnost, sny a vůle jít dál ať se děje cokoli. To vše nepatetickou, lehkou a snad i "zábavnou" formou, která vyloženě nebije do očí. Neřešil bych experty kteří budou hořekovat nad tím, že nedostali potřebné vysvětlení. Je ho tam přehršel, lze brát každou chvíli. Jen je potřeba pozorně sledovat, protože občas platí to, že největší nebezpečí nemusí být na první pohled vůbec videt. ()
Sandra Bullock tyhle silné hrdiny(ky) umí dokonale. Prostě ženská co se hned ze všeho neposere a dokáže se vyhrabávat i ze zdánlivě neřešetilných šlamastyk. Malkovich zase umí skvěle zahrát tyhle hovada a Hollander zase narušené lidi. Casting tedy rozhodně na jedničku s hvězdičkou. Bird Box se bude pohybovat v mém osobním žebříčku velmi vysoko, protože tyhle tajemné a napínavé filmy já prostě můžu. Udělalo mi radost jak pro lidstvo významní můžou být malí ptáčci. Pro milovníky kina je to kacířská skutečnost, ale moc se mě líbí Netflixovská kamera. 80% ()
Vidím zlo, slyším zlo, příště ho možná ochutnám. Po dle mého názoru vynikajícím Tichém místě, kde byl v centru dění sluch, přichází Bird Box, v němž je zakázáno se podívat. Kdo to udělá, zaplatí životem. Lidská populace to má holt zase nahnuté. Jakási síla nutí lidi skákat pod kola projíždějících kamionů nebo vyskakovat z výškových budov. Sandra Bullock (ostatně jako Emily Blunt v Tichém místě) je navíc těhotná, o což úplně nestála, přichází o milovanou sestru a musí se popasovat se situací, která jí velké šance na přežití nedává. Ocitáme se ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí několik let: v jedné je právě v očekávání a ocitá se v úkrytu s neznámými lidmi, kteří budou v odhadnutelném sledu umírat, ve druhé pak musí s dvěma malými děti a zavázanýma očima zdolat nevyzpytatelnou řeku, aby našla možná poslední naději lidstva. Dánská režisérka nesmírně silných severských dramat Susanne Bier umí. Znovu předkládá v pasti lapené postavy vhozené před složité volby. S nefalšovanými emocemi, jak tomu bylo až na výjimky dřív, je to už ovšem horší. Neříkám, že osud Bullock nás nezajímá a že její kroky nejsou zajímavé, ovšem celé to úplně nedýchá, nestrhne. Občas sice diváka zamrazí v zádech, ale s přibývajícími minutami nemá postupné odkrývání tajemství patřičný náboj. Efekt neviditelného nepřítele má své kouzlo, ale v druhé polovině mi už jednoduše chyběly odpovědi, proč se to celé děje. Sandra, Tom Hollander nebo John Malkovich jsou velmi dobří, pár nápadů je rovněž velice slušných, ale našlo by se i několik nelogických rozhodnutí a v nabobtnalé stopáži bych mohl i něco postrádat. Tempo je prostě v druhé polovině slabší. Čtyři hvězdy nakonec dám, ale ve zmiňovaném Tichém místě tvůrci odvedli se stavbou atmosféry mnohem lepší práci, navíc nechybělo několik odvážných a šťavnatých momentů, které mi tady jednoduše chyběly. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (15)
- Charlie (Lil Rel Howery) v jednej scéne hovorí, že ich situácia nie je podobná situácii nejakých detí, ktoré behajú v bludisku. Jedná sa o odkaz na filmy Labyrint: Útek (2014), Labyrint: Zhorenisko (2015) a Labyrint: Smrteľná liečba (2018). (Astonko)
- Film byl natočen na základě knihy „V pasti“ amerického autora Joshe Malermana. Stejný spisovatel pak 21. července 2020 vydal pokračování s názvem „Malorie“. (Quentin10)
- Písnička, která hraje na začátku filmu, je „Coming Down“ od Dum Dum Girls. Ve 73. minutě pak hraje „I Say A Little Prayer“ od Dionne Warwick. (Duoscop)
Reklama