Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Připravte se na čistou pravdu o britské smetánce. Tato minisérie sleduje Patricka Melroseho od jeho privilegovaného, ale hluboce traumatického dětství, přes těžkou závislost na návykových látkách v mládí, až po konečné zotavení. Minisérie Patrick Melrose, natočená na motivy uznávané románové řady spisovatele Edwarda St. Aubyna, se škodolibě naváží do britské smetánky, zatímco zachycuje děsivou životní pouť titulního hrdiny z jeho hluboce traumatického dětství přes závislost na návykových látkách v dospělosti až po konečné zotavení a spásu. Benedict Cumberbatch (Sherlock) hraje Patricka Melroseho, aristokratického a nehorázně zábavného playboye snažícího se ze všech sil překonat újmu, kterou mu způsobili jeho násilnický otec i matka, jež otcově chování mlčky přihlížela. Děj ryzí televizní ságy, která je vtipná i napínavá zároveň, se dramaticky překlenuje z jižní Francie šedesátých let minulého století přes zhýralé osmdesátky v New Yorku až po počátek třetího tisíciletí v decentní Británii. Každému z pěti románů je v seriálu věnována jedna hodina, přičemž každá z epizod vypráví o několika složitých a náročných dnech v Patrickově životě. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Of course it was wrong to want change people, but what else could you possibly want do do with them?" Pět epizod ze života narcistního schizoidního alkoholika se sebevražednými sklony. První díl, nejvíce ukotvený v Melrosově roztěkané mysli, připomíná nepolevujícím tempem, množstvím jump cutů, neutichajícím vnitřním dialogem, střídáním pomalých nájezdů kamery a symetrických kompozic s těkavým ručním snímáním hodinový panický záchvat - „koncentrace jako plamenomet“, křeče, třas, myšlenky na sebevraždu. Melrose nechce vystřízlivět a zklidnit se, protože ví, že by se propadl do svého pošramoceného nitra a semlely by jej traumatizující vzpomínky na dětství, které bolí víc než spálená kůže nebo vpichy injekční stříkačky a které přibližuje navenek prosluněný, v jádru skoro hororový druhý díl (s otcem coby obávaným monstrem), přepisující vyznění toho prvního (poprvé jsme se mu škodolibě smáli, podruhé jej litujeme). ___ Patrick je příliš upřímný sám k sobě, aby část svého já dokázal zcela popřít a předstírat, že se mu nic nestalo (tak jako zbytek vyšší společnosti, do které alespoň dle svého původu patří). Drogy a alkohol mu pomáhají odvést pozornost od hlasů a myšlenek v jeho hlavě. ___ Melrosovo odhodlání převzít nad vlastním životem kontrolu, započaté na konci úvodního dílu prvním projevem roky potlačovaných emocí, pokračuje ve třetí epizodě, která je zprvu stejně apatická, pomalá a bez nálady jako člověk zbavujících se svých závislostí. Když je Patrick sám, je nápor vzpomínek nejsilnější. Vyrazit do společnosti pro něj na druhou stranu znamená vidět se s lidmi, kteří jsou stejně nesnesitelní jako jeho otec. Večírek, kam byl pozván, především ukazuje, jak se v aristokratických rodinách opakují tytéž narušené vzorce výchovy, tytéž ponižující rituály nadřazující etiketu lidskosti, tedy něco, čeho se Melrose sám bude snažit mermomocí vyvarovat. Díl vrcholí jednou z nejlépe napsaných, zahraných a rytmizovaných dialogových scén, jaká se kdy na televizních obrazovkách objevila. Melrose se svému příteli svěřuje s nejtemnějším tajemstvím a vyjadřuje touhu stát se nyní, když již víceméně vystřízlivěl, součástí skutečného světa a být něčím přínosný. Obává se ovšem, že pokud odstraní hořkost, zášť, sarkasmus, snobismus a sebenenávist, možná už nic nezbude. Přítel mu navrhuje, aby svůj život zkusil naplnit něčím hodnotnějším, třeba láskou a rodičovstvím. ___ Čtvrtá epizoda, opět se držící převážně Melrosova hlediska, ovšem ukazuje, že ani v případě, že se obklopíte hodnotnými lidmi, nemusíte začít věřit, že sami máte nějakou hodnotu. Melrose se tolik snaží uchránit své potomky před rodinným prokletím, až znovu padá do deprese a závislosti. Jeho syn sice není zneužíván, ale přesto se ocitá v podobně nejisté a stresující pozici jako ve stejném věku Patrick. Poslední epizoda ukazuje další cyklus vysilujícího boje se sebou samým a zároveň jeden životní cyklus uzavírá, když Melrose nechává po otci pohřbít také matku. Jeho sílící a zase ochabující víru, že už se dokáže udržet na vlastních nohou, vyjadřuje střídání dvou příběhových rovin, dvou pohybů (propad do nitra a pohyb vpřed). Pokud bude chtít uspět, bude se muset zbavit závislosti nejen na drogách a alkoholu, ale také na otci, matce a všem ostatním, co jej determinovalo, stát se nezávislým na představě o tom, jaký život by měl vést a kým by měl být. Díky přesnosti, nadhledu a vnímavosti, s jakou série jeho boj plný vzestupů, pádů a opakování vykresluje, má zhlédnutí všech pěti dílů podobné účinky jako psychoterapie. Velmi zábavné, velmi temné, velmi silné, prozatímní vrchol letošní hrané televizní tvorby (a pravděpodobně i Cumberbatchovy kariéry). () (méně) (více)

blackkocour 

všechny recenze uživatele

Hned na začátek, pěkně z kraje, hnedka z ostra, a nejlépe ještě od přízemí, už mně ty podělaný ukvičený svátky, lezou z místa kde to dvakrát vonět nebude, a kdo čekal že z mý chlupatý prdele, tak má dost černou mysl, protože já myslel mými nohy. Kolik se já, přes ten zkurvený, marketingový, nakalkulovaný a vyjebaný svátek naběhám, jen abych měl tentokráte důvod, že jsou Vánoce. Nechtělo se mi rozepisovat do deníčku, protože takhle můžu leknout dva Nemy jednou vidličkou na štědrovečerní stůl. Pakliže, se přes Vánoce, neodmyslitelně srovnávají i s pohádkami v televizi, určitě ani mě, jedna svým opotřebovaným smradem nezasáhla pod rypák, a mimo srálobomových výplachu z potrubního zařízení jako Láska nebeská, Sado doma.. eeeh.. Sám doma, Z pekla smůla, Tři retardovaní bratři, a Pelechy, jsem si spíše dopřál svoji vánoční tradici ve stylu úchylného Santy a všech cest vedou do Bruggách. Upřímnost nadevše, co to teď Norové, s naší Popelkou udělali, by si nezasloužila ani ta nejsubmisivnější domina. Narozdíl od zesnulé Šafrankové, je tahle vedle ní, jen moderní Popelák, váze odpovídající Menšíkovi, a s onemocněním, jak se tomu teď nadává(???), LBTQvér. Inu, jak v pořadech devadesátých let, skončíme hádankou ...šaty s vlečkou, stříbrem vyšívané, ale princezna to není, (ne)jasný pane! Abych furt neremcal, hrozně rád si utahuju z Benedicta. Jeho herectví mě zároveň fascinuje, a odrazuje. Tady nemusí projevit, ba ani špetku talentu, když si momentálně střihnul feťáka. (Počítaní s Benedictem: ''Na kolik dávek bude potřeba sumy, jestliže si za jeden den dáváme dávek šest? Dvě šlehy, jedna zlatá nebo třech lajn perníčku? To pečení vypadá zajimavě..). Ale cynař je legrační. Tohle jsem narazil úplnou náhodou, sjel celý až do hrazdy, a pěkně jsem vylízal i sladkou hnědou náplň, a jen se po tom zaprášilo. A to jsem náhodou nemyslel cukroví, teď se to trochu obrátilo... P.S.: Do Silvestra mám ještě pár drobnách restů z tohoto roka, tak se těšte na valnou chumelici, mých střeskutě odporných komentářů, pro každého češtináře. ()

Reklama

Adasin 

všechny recenze uživatele

Výtečná minisérie, která... by klidně mohla být seriálem o pěti takto dlouhých sériích. Každá část Patrickova života a vůbec všechna těžká témata zde by se dala rozebírat mnohem více než na poli jedné hodiny, a jak to již zmínila KevSpa, není čas se snad kromě hlavního hrdiny s postavami nějak sžít, a že jich tu je. K hlavnímu hrdinovi musím dodat, že to Benedict Cumberbatch zahrál výborně, i jeho "mladší já" Sebastian Maltz byl skvělý (nemluvě o scénách s démonickým Hugem Weavingem). Celkově velmi působivé, ale opět platí, že to není věc pro každého, pokud Vás nijak nezajímají aristokraté a vůbec společnost okolo nich, budete se nejspíš hodně nudit. Mě osobně tahle minisérie strhla, při udělování cen Emmy budu mít dalšího favorita. 9/10 ()

hanagi 

všechny recenze uživatele

Mít za tatínka degenerovaného zvrhlého šlechtice a za maminku zazobanou chudinku posedlou záchranou světa - hmm, tak to dává tušit, že dětství jejich potomka zřejmě nebude zalité slunečním jasem. Jediné, čím Patrick ani v dospělosti nestrádá, jsou finance, a tak jeho drogová jízda nemá žádná omezení a může si prakticky dovolit cokoliv. Jenže dostat svůj život pod kontrolu je tak zatraceně těžké. ()

Streeper 

všechny recenze uživatele

Je to pořádné depresivní psycho, to vám tedy povím, ale výkon Benedicta je prostě úžasný. Celý seriál táhne sám a když tam zrovna není, jeho místo zaujme Hugo Weaving. Díl o dílu sledujeme zlomeného muže, který se nedokáže vyrovnat s tím, co mu otec udělal, když byl malé dítě a dokud žije jeho otec, matka a jejich rodinný přítel, tak se nedokáže od toho odpoutat, trpí tak jeho rodina a hlavně jeho psychika. První díl pro mě byl velkou výzvou, bylo těžké sledovat tak zlomeného a závislého muže, který chtěl být normální, ale kvůli traumatu to nešlo, další díly byly horší a horší. Bohužel epizody, kde i velkou roli hrála matka mě moc nebavily, bylo to až příliš ukecané a spíše jsem se nudila, ale Benedict by si zasloužil rozhodně nominaci na Emmy nebo Golden Globe. ()

Galerie (74)

Zajímavosti (4)

  • Mladý Patrick Melrose, kterého hraje Sebastian Maltz, má tmavě hnědé oči. Dospělý Patrick má však modro-zelené oči. (tedvidek94)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama