Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Viktor RůžičkaHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Jan Hartl, Miloš Kopecký, Rudolf Hrušínský, Vlastimil Brodský, Evelyna Steimarová, Augustín Kubán, Jaroslava Kretschmerová (více)Obsahy(1)
Karpatia, Vyšné Vlkodlaky: Hrabě Teleke z Tölökö se svým věrným sluhou Ignácem narazí při svém putování na polomrtvého lesního adjunkta Vilju, který se snažil odhalit tajemství podivného Čertova hradu, na němž prý straší. Hrabě zjistí, že rozpadající se hrad je sídlem zloducha barona Gorce, jež ke svým zločinným záměrům využívá fantastických vynálezů šíleného vědce Orfanika a tuší, že Gorc ve svých zříceninách skrývá jeho snoubenku, operní pěvkyni Salsu. (Bontonfilm)
(více)Recenze (593)
Další z dílny Mistra Oldřicha:-) Neuvěřitelně vtipný film, který zlehka čerpá z odkazu Julese Verna, ale opravdu jen zlehka. Pro mě jeden z pěti nejlepších českých filmů - btw, OL je zastoupen 3x:-)))- a jeden z dvaceti nej světových. Kretschmerová a Hartl jsou jako mí sousedi na chalupě:-)), Kopecký se vrátil s plnou vervou do časů Hogo Foga, šílenějšího vědce, než toho v podání Rudolfa Hrušínského neznám, Dočolomanského Teleky z Tölökö je akční star, které musíte fandit, i když je to takový vůl, Brodského sluha je z rodu Boltonů, vždy připravených ke všemu, ale můj osobní favorit je Tóma Hluchoněmec:-))) ()
Klasický příklad klasicky zfilmované verneovky, která dala světu nové klasické dílo. Je-li ve filmu přebírání a dalších věcí přesmíra, jsou dvě možnosti: buďto hrozí utonutí v eklekticismu a epigonství, nebo se zrodí nová kvalita. V případě Lipského spatřila světlo světa nová téměř geniální adaptace, jejíž inspirační půdorys dalekosáhle přesahuje původní Verneovu stejnojmennou literární předlohu. Invence gagů, osobitost nově vytvořeného nářečí, opravdu démonický vynálezce Hrušínského, to všechno dává filmu oproti literární předloze širší i členitější půdorys a pevnější základy. Jedinou potenciální slabinou tohoto typu hraných filmů zůstává jejich nárok na divákův rozhled a vzdělání. Těm, kteří touto pomyslnou Scyllou a Charybdou projdou, se nabízí nevšední zážitek a trvalé obohacení nehynoucími vzpomínkami a asociacemi. Pro soudné, vzdělané a moudré to znamená mnoho. Často všechno. ()
Jáj, že ja som si to zase púšťala... Ako keby som zabudla, prečo som dala také nízke hodnotenie. Ani na druhýkrát ma to neoslovilo. Miestami bolo treba trochu zapchať uši, niekedy zase prižmúriť oči, aby sa ten skvost dal bez ujmy dopozerať. Brněnský hantec mi až tak nevadil, ale tie udělátka... a pritom v Adéle to u mňa fungovalo na 100%. Niekde sa stala chyba. ()
Kvůli Dočolomanskému, což je jedno z nejdelších jmen v historii kinematografie (a jeden z nejprkennějších herců, co znám), si tento film občas pletu s Adélou, co ještě nevečeřela. Ta je však minimálně o třídu výš. Hartl a jeho dialekt, posouvá film až na hranici taškářské estrádní parodie. Prostě mi tento kousek nikdy moc k srdci nepřirostl. Vše podstatné za mě ve svém komentáři vystihl golfista. ()
Oldřich Lipský svým Tajemstvím vysekl přenádhernou poctu všem Julesům Vernům a jim podobným. Vše až z dětinským zápalem dohnal ke krajnosti a má bránice doteď rezonuje pod návaly hurónského smíchu. Velice rád se nechám pozvat na hrad, kde "strašáá", obzvláště pokud je to s tak milou společností, jakou je právě gentlemanský Dočolomanský a jeho troubovitý společník Jan Hartl. Ostatně poté ani tatíček nic nenamítal... ()
Galerie (29)
Zajímavosti (27)
- Salsu Verde (Evelyna Steimarová) nazpívala světoznámá operní zpěvačka Gabriela Beňáčková. Hraběte Telekeho z Tölökö (Michal Dočolomanský) nazpíval sólista Národního divadla v Praze a Ostravě Jaroslav Hlubek a zpěvačku (Helena Růžičková) nazpívala pěvkyně Vlasta Mlejnková. (alanwilder)
- Scéna s padajícím lustrem se natáčela ve velké jídelně na zámku Hrubý Rohozec. Lustr zde ale přitom nikdy nespadl, tento „kritický“ okamžik spadlého lustru dotočili technici v ateliérech. (Goodmanczech)
- Po rvačce, při níž je kontrabasem zapíchnut Zutro (Augustín Kubáň), odevzdává Orfanik (Rudolf Hrušínský) objemnou dokumentaci svých vynálezů hraběti Teleke (Michal Dočolomanský). Naskýtá se otázka, kde se tam najednou vzala? Orfanik ji v okamžiku, kdy zapíchl Zutra, prokazatelně neměl a neměl ji ani když se omylem sám zapíchl svojí robotickou rukou. Nezdá se pravděpodobné, že by evidentně těžký svazek vláčel všude neustále s sebou. Dokumentace se v žádném záběru nikdy neukázala. Až v okamžiku Orfanikova umírání se zázračně objevila v jeho ruce. (pjotri)
Reklama