Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na začátku sedmdesátých let minulého století se Spojené státy vařily v záplavě demonstrací za lidská práva. V téže době se jeden mladý černý kluk s gigantickým afrem (John David Washington, syn Denzela Washingtona) rozhodl rozšířit řady coloradské policie. Ron Stallworth byl první Afroameričan v tomhle sboru. Jeho přijetí mělo zacpat pusu čím dál naštvanější černošské komunitě. Aby těch změn nebylo zase příliš, šoupli nadřízení Rona do archivu (= oddělení evidence důkazů), kde měl co nejméně překážet. Jenže Ronovy ambice byly o poznání větší. Soustavným tlakem na nadřízené se mu nejdřív podařilo svléknout uniformu a v civilu infiltrovat politické mítinky „černých bratrů“. Protože se mu nechtělo donášet na bližního svého, zvednul sluchátko, vytočil číslo Davida Dukea (Topher Grace), místního předáka Ku-klux-klanu, a omotal si ho kolem prstu. Naprosto přesvědčivým způsobem se prezentoval jako fanatický vyznavač bílé rasy a David Duke mu to spolknul i s navijákem, jelikož ho po pár telefonátech vtáhnul do struktur klanu. Když pak bylo potřeba nasadit do akce zapáleného rasistu Rona Stallwortha i fyzicky, ujal se té role Ronův kolega Flip Zimmerman (Adam Driver), který s nadšením docházel na tajná i veřejná setkání členů klanu s cílem získat co nejvíc informací a překazit plánované násilné operace. Zní to neuvěřitelně, zní to komicky, skutečně se to však stalo. (Cinemart)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (490)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Předem upozorňuji, že ten film není dokonalý. Trvá tak půl hodiny než začnou zastrčené baterky pořádně fungovat, společně s Black Pantherem se ale pravděpodobně jedná o nejdůležitější film roku. A i to se počítá. Největší pikantností tohoto filmu je, že všechny ty šílenosti opravdu stali a opravdu dějí. Opravdu se černému policistovi povedlo infiltrovat Ku-klux-klan a po konci akce chtěli šéfovské orgány zahrabat a pravděpodobně by zůstalo dále hluboko v archívech paměti kdyby pravý Ron Stallworth nevyšel s pravdou ven se svojí knihou. Stallowrthův příběh je prostě neuvěřitelný a bylo jisté, že se musí dočkat stříbrného plátna. A já si vlastně říkám, že rok 2018 je ideální doba proto tento film vypustit. Kdy jindy než teď, v době plné Donalda Trumpa, loňského útoku automobilem v Charlottesville, v době vzestupu afroameričanů kdy už by se dalo jakž takž říct, že jsme si jakž takž rovni. Politický dopad samosebou nedělá dobrý film a plést politiku do kvalit filmů je blbost, BlacKkKlansman je ale pravděpodobně nejfunkčnější satyra od.... loňského Uteč. Spike Lee, kterému se před 5 lety povedlo natočit průměrně odfláklého Oldboye, je najednou v plné síle za kamerou a servíruje dostatečný filmový zážitek. Scénář, který psali hned 4 lidé není bordel a je dostatečně funkční a nenudí. Kamera, hudba a kostýmy jsou kvalitní. Tady velký palec nahoru! I v obsazení má film kliku.I v obsazení má film kliku. Syn Denzela Washingtona, John David Washington ukazuje, že má talent po tátovi a rozhodně po něm ještě někdy v brzké době uslyšíme i přesto, že i když hraje hlavní roli, hraje spíše druhé housle, Adam Driver je jako vždy výborný, Laura Harrier je sice ve filmu tak trochu napůl-zbytečná ale i ona je přece jenom castingová trefa, Topher Grace po dlouhé době v roli skóruje a je mi líto, že poslední dobou míří z jedné průměrné břečky do druhé. Film navíc dokáže fungovat v několika rovinách: Dokáže fungovat i jako zábavná komedie, i jako drama, ze kterému se člověku udělá špatně a řekne si: Tohle se přece do hajzlu nemohlo dít ne? No dělo. BlacKkKlansman není pouhým filmem, ale zároveň také silným poselstvím, které sice fungovalo v 70. letech ale plně funguje dodnes. Detektiv Stallworth si v 70. letech dělá srandu z toho, že člověk typu Davida Dukea nemůže skončit v Bílém domě. A o čtyři dekády později tu máme Donalda Trumpa. Ve filmu je několik odkazů na Martina Luthera Kinga či film Zrození národa z roku 1915, který je sice po vizuální stránce pastva pro oči ale po té lidské stránce je to totální propagandistická zrůdnost. I když mi teda nějakou doby nebyli nějaké afroamerické figurky v příběhu sympatické, chápal jsem proč dělají to co dělají a představoval jsem si bělochy (tedy i sebe) v jejich kůži. Komedii byste hledali těžce. Jedná se velice depresivní podívanou jenž nezamává jenom necitou. Inteligentní myšlenky, občas nějaký ten fajn humor. Paul Walter Hauser, který prostě umí hrát postavy buranského typu. Přesto, že to není perfektní film, měl by ho vidět každý. O perfektní film nejde už jenom kvůli tomu, že hudba sice zní dobře, ale chybí u ní něco originálního, šokujícího, něco co by bouralo pravidla filmové hudby. A především i když je film inspirován skutečnými událostmi není kompletně dle nich. U pár věcí je přitom jasné, že se nestali, protože se ani logicky stát nemohli, avšak působí to jako by jinak geniální scénář na chvilku převzal 12-letý kluk, kterému nezapadali fakta a udělal tak u chytrého filmu občas příliš bizarní kroky. Na rozdíl od ostatních kritiků jsem ale ochoten přijmout fakt, že členové Ku-klux-klanu nepoznají, že na drátě mluví s někým úplně jiným, než s tím jímž se potkají na místě. To už bych ale do filmu příliš brutálně rýpal a zasahoval do spoilerů. Teď, je úplně jedno jestli BlacKkKlansman vyhraje tři nebo pět Oscarů. Tohle je film, který má co říct širokému publiku a nepotřebuje doporučení novinářů. Je nápaditý, pro dnešní dobu důležitý a mohlo by zaujmout i někoho kdo se tipům menšího filmu vyhýbá. Palec nahoru, tohle totiž mohlo skončit buďto jako totální bomba nebo ztráta potenciálu. A totální bomba z toho sice není, ztráta potenciálu ale taky ne. Takže u mně dobrý. () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Zrození národa je bolestivý proces.. Spike Lee už od počátku kariéry vysílá v pravidelných intervalech svůj „distress signal“ a protože tak činí inteligentně a s nadhledem, mám ho rád. Jako správný vypravěč sice nenechal pravdu, aby zkřížila cestu dobré historce, ale to vůbec není na škodu, když příběh Rona Stallwortha, černého rytíře bílé kamélie, je jen prostředkem k reflexi dnešní doby plné rukojmích strachu a názorových extrémů. V tomto ohledu mi přijde nejlepší scéna ještě někdy před půlkou, když seržant Trapp zmiňuje Archieho Bunkera ze seriálu All in the Family a „předpovídá“ budoucí vývoj směrem k obsazení Bílého domu. Polopatičnost Leeovi nevyčítám, naopak oceňuji, že se problém snaží nabídnout tak širokému publiku, že se nad ním zamyslí třeba i ti, co ctí „holy white Protestant values“ a přitom nejsou schopni kritického myšlení.. ()

Reklama

movie 

všechny recenze uživatele

Skvěle vybalancovaný poměr závažnosti tématu a lehce úsměvné jízlivosti, ve filmu, který pomrkává po legendách blaxploitation a i přes divokou stopáž nenudí - výtečně ho totiž táhne Washington s Driverem. Bylo by to za hřejivější 3+, ale závěrečný statement zamrazí a dává jasně najevo, že Spike Lee je pořád na svém místě. 80% ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Je to pecka. Nechapem preco si Black Power vybralo za svoju vlajkovu lod priemernu komiksovku, ked im Spike Lee na podobny ucel vytvoril tento paradny joint. Silne v remesle, pribehu aj hereckych vykonoch (Drivera caka obrovska buducnost). Ako je u rejzu zvykom nepozna obcas mieru (vazne banda debilov na stretnutiach pozera trojhodinovy nemy film?), ale v tejto dobe, stylizacii a v kontexte poslednej sceny to tentoraz az tak nevadi. Vynikajuca vec aj ked mam pocit, ze som ako biely heterosexualny muz najvacsi zmrd na svete. Proste klasicky vysledok filmarsky nadaneho ras....aktivistu. 9/10 ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Co si tak vzpomínám, tak to nejspíš bude nejlepší film o lidských právech v Americe, jaký jsem kdy viděla. Je chytrý, citlivý, vyrovnaný, hraje si s formou a žánrovými pravidly a hlavně, hlavně: nenechává se ovládat emocemi jako jiné filmy (a tvůrci) ze stejné kategorie (12 let v řetězech, Zrození národa 2016). Spike Lee zůstává klidný a pečlivý, ujede to pouze v doušce o současnosti, která je hodně nasáklá zeitgeistem a racionální tvůrčí filtr jde stranou. Herci jsou přesní, přirození a uvěřitelní, jsem prostě strašně ráda, že jsem našla film, který se tak drží při zemi a zároveň (a hlavně díky proto, měla bych říct) je maximálně působivý. Soundtrack Terence Blancharda představuje absolutní blaho pro moje uši. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • Spike Lee měl několik podmínek pro natáčení. Chtěl do filmu zahrnout humor a také odkázat na současné rasistické události. (tom.nosek)
  • Posledný obraz vo filme je americká vlajka čiernobielej farby, zobrazená hore nohami. V USA je zavesenie vlajky hore nohami signálom stavu núdze alebo pohotovosti. (zajo91)
  • Když byl režisér Spike Lee studentem na newyorské univerzitě, rozčílilo ho, že učitelé pouštěli studentům Zrození národa (1915), aniž by zmínili rasismus ve filmu nebo roli snímku v obrození Ku-klux-klanu. Natočil proto The Answer (1980), za nějž byl téměř z univerzity vyloučen. (tom.nosek)

Související novinky

Film Christophera Nolana našel hvězdu

Film Christophera Nolana našel hvězdu

20.03.2019

O novém filmu Christophera Nolana (Interstellar, Dunkirk) až doposud nebylo moc co psát. Některé zdroje snímek přirovnávaly duchem k Na sever severozápadní linkou a Počátku, tahle porovnání už ale… (více)

Oscarové nominace 2019

Oscarové nominace 2019

22.01.2019

Po Českých lvech tu máme konečně také nominace na 91. ročník Oscarů. Těm pro změnu vévodí osobní výpověď režiséra Alfonso Cuaróna Roma a pak kostýmní dobové drama Favoritka od Yorgose Lanthimose, oba… (více)

Favoritka vede seznam nominací BAFTA

Favoritka vede seznam nominací BAFTA

10.01.2019

Nominace na britské filmové ceny jsou již od včerejška známy a do čela se dostal film, který s Velkou Británií úzce souvisí. Snímek Favoritka režiséra Yorgose Lanthimose (Humr), vyprávějící o… (více)

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama