Režie:
Jaroslav BrabecKamera:
Pavel BerkovičHudba:
Jan PonocnýHrají:
Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)Epizody(10)
-
Dáma v studni (E01)
-
Loutkohra (E02)
-
U zdi (E03)
-
Nedohraná etuda (E04)
-
Pekelný stroj (E05)
-
Zmizelá (E06)
-
Lepší život (E07)
-
Doktor Herzog (E08)
-
Tajemství (E09)
-
Host do domu (E10)
Obsahy(1)
Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Niektoré prípady ušli, ale zároveň mnohé sú nudné, zbytočne naťahované. Dĺžka jednej časti cez hodinu je celkom zbytočná, pretože sa automaticky vypĺňa zbytočnou vatou. V každej časti sa mrdá, ako by to bolo už povinnosťou. V podstate aj vrchol seriálu je mrdanie a Langmajer vlastne už v žiadnom filme nič iné nerobí. Vidíme tu celú plejádu českých hereckých hviezd, ktorí si kde tu zahrali, máme tu však aj zbytočné maďarské postavy - bolo to vôbec nutné? Nesedia ani niektoré dátumové veci - v roku 1922 je žena stíhaná za zákon, ktorý bol schválený po zavraždení Rašína v roku 1923. Veľmi slabé tri hviezdy, v podstate zaujímavé boli len kostýmy. ()
10/10 Vhledem k tomu, že se dříve to naše slavné období první československé republiky (1918-1938) stereotypně zobrazovalo jen z pohledu konce, nikdy nechyběla hrozba nacizmu a atmosféra předčasného konce byla klíčem, jak ty prvorepublikové příběhy vyprávět, jsou Zločiny Velké Prahy dílem pokrokovým. Společně s První republikou (která sice předčasně skončila už v roce 1931) a Četníky z Luhačovic (kteří začali hezky pozvolna v roce 1919) jsou Zločiny Velké Prahy (vsazené do roku 1922) příspěvkem k moderní dramaturgii, která se najednou 20. let nebojí a neignoruje je. A to samo o sobě je jednoduše skvělé. Pořád ještě se vyrovnáváme s pohledem na masarykovskou republiku z hlediska státní kinematografie a televize, která cíleně zobrazovala jen negativní stránky ve snaze utužit názor, že dneska se máme přece mnohem líp. Takže za zásadní změnu tleskám, k samotnému seriálu mám jen smířlivý komentář o tom, že příště to snad bude lepší, když se v ČT teprve učí nové řemeslo. Potenciál ohromný, jednotlivé případy slabé, nějaká zásadní rámcová linka chybí, takže to hlavní, co můžeme sledovat je maďarská domácnost bývalé šlechty, mladá láska na zapřenou a jedno sociální drama jak vystřižené z Kmínkova Zlatého ptáčete. ()
Seriál Českej televízie z roku 2021, príbehovo vracajúci sa o storočie späť, sa snaží prinavrátiť slávu a ducha niekdajších populárnych kriminálok, odohrávajúcich sa v časoch slávnej Prvej republiky. Je preto na mieste sa pýtať, či konečný výsledok týmto snahám zodpovedá. Odpoveďou v tomto prípade však bude musieť byť nie, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je kvalita ponúkaného príbehu, najmä potom samotných prípadov, ktoré v konečnom dôsledku vyznievajú a pôsobia veľmi jednoducho, často sú predvídateľné, a chýba im divácky atraktívnejšie, možno aj komplikovanejšie poňatie so zauzlením či zvratom. Takto samotné epizódy - prípady, síce sem-tam ponúkajúce aj svetlé momenty, však veľmi rýchlo vyšumia z divákovej mysle, a sú skôr oddychovými záležitosťami, než niečím, pri čom treba aj rozmýšľať a spájať si súvislosti. Súvisí to možno aj s postavami a vzťahmi medzi nimi, na ktoré sa miestami kladie väčší dôraz, ako na samotnú kriminálnu stránku seriálu. A to celej veci pomerne škodí, pretože charaktery, rovnako ako v podstate všetko ostatné, sú nanajvýš priemerné. Mnohé známe mená v epizódnych rolách to nezachraňujú a hlavné seriálové osadenstvo takisto nie je ničím dvakrát zaujímavé. Jaroslav Plesl ako inšpektor Budík môže svojím vystupovaním a ironickými poznámkami po čase začať niekomu dokonca vadiť. Problémom seriálu je aj skutočnosť, že hoci sa odohráva v roku 1922, z výpravy a celkovej dobovej atmosféry to cítiť len žalostne málo. Tvorcovia si v tomto smere mali dať rozhodne viac záležať, pretože dobové oblečenie a niekoľko starých modelov áut kvalitnú atmosféru nespraví. "Ponoriť" celý seriál do tmavších tónov by tiež nemuselo byť na škodu, takto je v ňom na kriminálku až príliš svetla a slnka. Zločiny Velké Prahy predstavujú skôr oddychovú záležitosť, ktorá môže bežať v pozadí počas rodinnej návštevy. Nejde však o seriál, pri ktorom by milovník kriminálneho žánru našiel dostatočnú satisfakciu. Treba zas a znovu spomenúť to staré známe "raz vidieť stačí". Naozaj seriál neponúka nič kvôli čomu by sa divák, ktorý ho už raz videl, mal k nemu vracať späť. A tí, ktorí ho nevideli, by mali zvoliť niečo lepšie. Ponuka na seriálovom poli je viac než pestrá. Tak teda servus, pane inšpektore. ()
Odpadní a nudná záležitost z hlediska námětů, příběhů, scénáře, prostředí, vyšetřování, hereckých výkonů i protivné hudby a spousty otravné vaty. Extra kapitolou je odporná neposedná nakřivo kamera se záběry od kolen a obraz doplněný protivnými filtry, což umocňuje nepříjemný pocit za sledování až na úroveň úplného zhnusení. (6%) ()
Letos si na nás ČT připravila hned několik nových detektivek, a zatím tedy střídá bída s nouzí. Dokonce bych řekl, že toto bylo ještě horší, než Medúza, jelikož zde se neobjevil ani jeden opravdu dobrý díl. Velmi ploché charaktery, které nevzbudí žádné emoce, Langmajer a jeho padesátá variace na "chlapáka" a Hlaváček, pardon Nováček (ale plagiát je zřejmý), hraný opravdu netalentovaným Šafaříkem ke konečnému hodnocení také moc nepřidají. Budiž, to by se dalo ještě prominout, ale v kombinaci s opravdu nezáživnými, a tak v 8/10 případů extrémně lehce odhadnutelnými případy z toho opravdu nic dobrého nevzešlo. ()
Galerie (182)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (61)
- Dětský kaskadér představoval nahou mrtvolu plovoucí na hladině rybníka. Klepal se zimou do té míry, že se kolem něj na hladině tvořily kruhy. Hladinu rybníka zklidnili teprve technici v postprodukci. (klukluka)
- Hospodářské stavení je bývalý zájezdní hostinec na adrese Petrovice 10 (okres Rakovník). Následující léta zde pak fungoval jako Štědrý dvůr a pořádaly se zde různé akce. (Marinoco)
- Při pohřbu výměnkářky na konci dílu je na pohřbu přítomen také syn mrtvé, který má údajně sloužit v československé armádě na Slovensku; na sobě má však maďarskou důstojnickou uniformu. (azcr)
Reklama