Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (111)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

No myslím si, že seriálu neprospěla, žánrová neukotevnost. Dějová romantická linie s dcerou šéfinspektora to bylo na přesdržku. Jiří Langmajer měl postavu, která vlastně celým seriálem proexistovala, ale zásadní roli neměla. Jo Jardu Plesla mám rád, hrál asi co měl, ale te rozkrok _ šéf - táta - návštěvník karetního klubu byl na mě příliš. Pokud jde o jednotlivý díly a případy,  asi tři mě zaujaly, nejvíc ten s Pavlem Liškou, zbytek vyzněl do ztracena už při závěrečných titulcích. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Já budu asi jeden z mála těch spokojených, vážně se mi to líbilo, ale pozor, neznamená to, že by Zločiny byli bez chyb, jsou tam a některé jsou tak nepochopitelně hloupé, že by je neudělal ani Jaromír Soukup (když by se teda rozhodl natáčet Kriminálku JS). Největěí problém je nevyváženost scénáře, některé díly jsou výborně vypointované, někde člověk ví od prvních minut, co a jak, pokud v životě pár detektivek viděl/četl (hned první část), někde je zas divácké trapno nad tím, jak je nepochopena dobová technologie (opravdu se v roce 1922 nedalo fotografovat v paparazzi stylu v lese, aniž by si vás někdo všiml, opravdu, opravdu ne) a vrchol je v ukrytí inkriminujícího důkazu na fikané místo, kde je to schované asi stejně, jako bílá myška v hadím hnízdě. Další mínus je to, že některé díly hrozně odnášejí fakt, že se natáčí ve dvou světnicích a jedné louce, naštěstí některým dílům byl dán vyšší rozpočet. Co mě ale bavilo neskutečně je hlavní postava inspektora Budíka, který je ideálním protikladem lidových charakterů inspektora Vacátka, nebo četníka Arazima, naopak je to muž distingovaný, uměřený a ne úplně nadšený z nových poměrů - a to je hrozně fajn změna a jako bonus naprosto přesné herectví páně Plesla dodává výsledku na genialitě. Ano, vzhledem k přerývavé kvalitě jednotlivých epizod to u mě hraničí s označením guilty pleasure záležitosti, ale pořád jsem spokojen a pokračování ve stejné atmosféře bych se vůbec nebránil. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

10/10 Vhledem k tomu, že se dříve to naše slavné období první československé republiky (1918-1938) stereotypně zobrazovalo jen z pohledu konce, nikdy nechyběla hrozba nacizmu a atmosféra předčasného konce byla klíčem, jak ty prvorepublikové příběhy vyprávět, jsou Zločiny Velké Prahy dílem pokrokovým. Společně s První republikou (která sice předčasně skončila už v roce 1931) a Četníky z Luhačovic (kteří začali hezky pozvolna v roce 1919) jsou Zločiny Velké Prahy (vsazené do roku 1922) příspěvkem k moderní dramaturgii, která se najednou 20. let nebojí a neignoruje je. A to samo o sobě je jednoduše skvělé. Pořád ještě se vyrovnáváme s pohledem na masarykovskou republiku z hlediska státní kinematografie a televize, která cíleně zobrazovala jen negativní stránky ve snaze utužit názor, že dneska se máme přece mnohem líp. Takže za zásadní změnu tleskám, k samotnému seriálu mám jen smířlivý komentář o tom, že příště to snad bude lepší, když se v ČT teprve učí nové řemeslo. Potenciál ohromný, jednotlivé případy slabé, nějaká zásadní rámcová linka chybí, takže to hlavní, co můžeme sledovat je maďarská domácnost bývalé šlechty, mladá láska na zapřenou a jedno sociální drama jak vystřižené z Kmínkova Zlatého ptáčete. ()

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Seriál Českej televízie z roku 2021, príbehovo vracajúci sa o storočie späť, sa snaží prinavrátiť slávu a ducha niekdajších populárnych kriminálok, odohrávajúcich sa v časoch slávnej Prvej republiky. Je preto na mieste sa pýtať, či konečný výsledok týmto snahám zodpovedá. Odpoveďou v tomto prípade však bude musieť byť nie, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je kvalita ponúkaného príbehu, najmä potom samotných prípadov, ktoré v konečnom dôsledku vyznievajú a pôsobia veľmi jednoducho, často sú predvídateľné, a chýba im divácky atraktívnejšie, možno aj komplikovanejšie poňatie so zauzlením či zvratom. Takto samotné epizódy - prípady, síce sem-tam ponúkajúce aj svetlé momenty, však veľmi rýchlo vyšumia z divákovej mysle, a sú skôr oddychovými záležitosťami, než niečím, pri čom treba aj rozmýšľať a spájať si súvislosti. Súvisí to možno aj s postavami a vzťahmi medzi nimi, na ktoré sa miestami kladie väčší dôraz, ako na samotnú kriminálnu stránku seriálu. A to celej veci pomerne škodí, pretože charaktery, rovnako ako v podstate všetko ostatné, sú nanajvýš priemerné. Mnohé známe mená v epizódnych rolách to nezachraňujú a hlavné seriálové osadenstvo takisto nie je ničím dvakrát zaujímavé. Jaroslav Plesl ako inšpektor Budík môže svojím vystupovaním a ironickými poznámkami po čase začať niekomu dokonca vadiť. Problémom seriálu je aj skutočnosť, že hoci sa odohráva v roku 1922, z výpravy a celkovej dobovej atmosféry to cítiť len žalostne málo. Tvorcovia si v tomto smere mali dať rozhodne viac záležať, pretože dobové oblečenie a niekoľko starých modelov áut kvalitnú atmosféru nespraví. "Ponoriť" celý seriál do tmavších tónov by tiež nemuselo byť na škodu, takto je v ňom na kriminálku až príliš svetla a slnka. Zločiny Velké Prahy predstavujú skôr oddychovú záležitosť, ktorá môže bežať v pozadí počas rodinnej návštevy. Nejde však o seriál, pri ktorom by milovník kriminálneho žánru našiel dostatočnú satisfakciu. Treba zas a znovu spomenúť to staré známe "raz vidieť stačí". Naozaj seriál neponúka nič kvôli čomu by sa divák, ktorý ho už raz videl, mal k nemu vracať späť. A tí, ktorí ho nevideli, by mali zvoliť niečo lepšie. Ponuka na seriálovom poli je viac než pestrá. Tak teda servus, pane inšpektore. ()

BigBang 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Sice oslava diverzity, v každém dílu jedna "menšina". Ale když je to dělané z hlediska nostalgie za monarchií, tak i takovou masírku snesu. Nebo: spíš než nostalgie za monarchií je to prostší nostalgie za dobami před válkou. Pokud jde o zpracování, čekal jsem pitomou selanku. Nečekal jsem, co přišlo: skvělé zobrazení, jak většina mužů středního věku žije život v tichém zoufalství. Takže kýč, ale takový, který mě úspěšně dojímá. Plus tedy pana Plesla jsem bezmezný fanoušek, a vůbec na celou trojici detektivů byla radost pohledět. Chápu, že postava policajta sukničkáře je velké klišé - ale od pana Langmajera toho ladymana beru a ještě se u toho přitrouble spokojeně usmívám. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Písárnu vybudovanou ve Dvoře Králové pro účely natáčení tohoto dílu vybavili filmaři osmnácti historickými psacími stroji. (Česká televize)
  • Ústřední hudební motiv (znějící vždy během úvodních titulků a občas v určitých dílech v jiném aranžmá i během děje) je variací na skladbu „Akvárium“ ze Saint-Saensova „Karnevalu zvířat“. Ve světě filmu tuto skladbu proslavil Malickův film Nebeské dny (1978) – úvodní titulky, a také ji použila ve své znělce produkční společnost In Film Rudolfa Biermanna. (charles3)
  • Hospodářské stavení je bývalý zájezdní hostinec na adrese Petrovice 10 (okres Rakovník). Následující léta zde pak fungoval jako Štědrý dvůr a pořádaly se zde různé akce. (Marinoco)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama