Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Baz Luhrmann rozehrává klasické drama v moderní podobě o panensky čisté lásce a zbraních s plnými zásobníky. V oslnivé adaptaci Shakespearova proslulého milostného příběhu se představuje na Oscara nominovaný Leonardo DiCaprio společně s Clair Danes. Oba září na filmovém plátně jako milenci narození pod nešťastnou hvězdou, jejichž osudové drama - odvážně umístěné do současnosti - podporuje energická hudba. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (439)

Matty 

všechny recenze uživatele

Baz Luhrman přenesl nejklasičtější romantický příběh do současnosti, dva soupeřící šlechtické rody nahradil válčícími gangy, celé to videoklipově sestříhal, ozvučil moderní hudbou, přidal nějaký ten situační humor a dal vzniknout formální hříčce, které mě nedokázala přesvědčit o své nesamoúčelnosti. Jak původní název naznačuje, jedná se o matematickou rovnici, bohužel bez jediné neznámé, neboť Luhrman nám hned v úvodní trailerové koláži dává vědět, že se ani o žádnou dějovou inovaci nepokusil. Nepokusil se ani o inovaci v rovině dialogové. Všichni ti „mutha-fucka gangstas“ deklamující Shakespearovy verše působí hrozně nepatřičně. Jakoby zrovna objevovali krásy anglické literatury 16. století a chtěli s nově objevenými výrazy „zamachrovat“ před kámoši. Nefunguje ani chemie mezi DiCapriem a Danesovou, nefunguje z řetězů utržená Luhrmanova režie. Tato verze Romea a Julie spíše připomíná další teenagerskou romanci, která má jenom zcela náhodou neveselý konec. 50% Zajímavé komentáře: Gemini, rawen, Vitason, kitano ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Luhrman stvořil úchvatně nadčasovou adaptaci neotřesitelné klasiky. Jeho verze totiž není bláznivým plánem nesoudného formalisty, ale naopak zela důmyslnou reflexí Shakespeara a principů alžbětinského divadla. Přímo řekl, že jeho cílem bylo natočit Romea a Julii tak, jak by to udělal sám bard, kdyby měl k dispozici film. Zapomeňme už konečně na pokřivený pohled na Shakespeara vtloukaný nám do hlav od základky, že se jedná o nedotknutelného génia. Jeho mistrovství spočívá v tom, že dokázal oslovovat všechny vrstvy alžbětinského divadla, kde se potkávala honorace s obyčejným lidem (byť v oddělených sektorech hlediště) a tehdy se jednalo o kratochvíli, jejíž přímou konkurencí byly morytáty a kejklíři. Shakespeare byl prostě hlavní pop-autor, který i svou nejkřehčejší romanci vystavěl jako horskou dráhu emocí, kde se poblouzněnost a nezkalenost velké lásky na první pohled potkává s humorným nadhledem (příliš se zapomíná na to, že se nejedná o první lásku a naopak Romovo zlomené srdce z předchozího vztahu skvěle glosují ostatní postavy), dramatickými konflikty, pompézními šarvátkami, srdceryvnou tragédií, siláckou rozšafností i delikátními vyznáními citů. To vše navíc doprovázeno dialogy, kde se čerstvá láska vynáší do romantických výšin, ale stejně tak se neodhlíží od jejího fyzického rozměru. Luhrman právě přenesením do videoklipově hyperstylizovaného a kýčovitě přepáleného světa, kde se mísí estetika boháčského nevkusu s upoceností plážového šupáctví a sebeadorační nabubřelostí hiphopových videí dokázal pro Shakespearovy verše vytvořit ideální rámec. Stejně jako libreto i styl filmu dokonale mísí kýčovitou rozšafnost, načepýřenou teatralitu a křehké emoce. Genialitu Luhrmanova přístupu spočívá v úvodní cca půlhodině, kdy diváky doslova vrhne do víru totálního afektu, který ale právě připravuje půdu na následné zklidnění romantických pasáží, jejichž upřímná mladická naivita pak už nebije tolik do očí. Současně drobnými detaily (především v gestech postav - viz např úchvatná první sekvence Julie s její matkou) a neokoralým přístupem dodává klasice životnost a dělá z ní přesně to, čím má být - vyprávěním pro teenagery. Ne tím jalově prvoplánovým jako když cyničtí dospěláci a věční puberťáci točí pro náctileté filmy jako "Prci, prci prcičky", ale naopak absolutně empatické, které chápe zjitřenou emocionalitu mládí i pocit, že je člověk hvězdou vlastního videoklipu či filmu, jako to dokázal skvěle vystihnout John Hughes. Pod Luhrmanovým vedením pak DiCaprio a Danes vytvořili bezesporu vůbec nejlepší verzi tragických milenců. Sekvence jejich setkání překypuje vzájemným okouzlením, romantickou křehkostí, roztomilostí, ale taky jinde obvykle vynechávanou zjevnou nadržeností. Po více jak dvaceti letech film pořád funguje stejně dokonale a vidět ho v kině byl splněný sen i doklad jeho kvalit - zatímco na začátku se diváci ošívají a smějí namistrovaným družinám Kapuletů a Monteků, v následujících dvou hodinách vystřídají dojetí, okouzlení i pobavení a emocionální vypětí, přičemž na samém konci v kostele nikdo ani nedutal a napětí se dalo krájet. Luhrman prostě dokázal naplnit slova mistra: Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova. () (méně) (více)

Reklama

Indiana 

všechny recenze uživatele

Zajímavě stylizované, skvěle zrežírované Bazem Luhrmannem, výborně zahrané vedlejšími herci (hl. John Leguizamo a Harold Perrineau si to dávali) a navíc v tom furt hrajou nějaký hustý pecky. Jenže Leonardo DiCaprio a Claire Danes mi do rolí Romea a Julie prostě moc nesedli no. Ani jednomu jsem to nějak nevěřil a tim se to trochu zkurvilo, jinak ale fajn film. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Takýto priemerný zážitok som nečakal. Čakal som, že Luhrmann svojich divákov alebo nahnevá alebo zrazí na kolená láskou. Priemer, obsahujúci len hŕstku strhujúcich scén (smrť priateľa na pláži), som ale fakt nečakal. Pritom mal Luhrmann na kontroverzný zážitok zamiešané automaticky: nielenže úžasne drzo umiestnil klasické verše Williama Shakespearea do amerického veľkomesta (na tom by ešte nič nebolo, desiatky filmových romancí sú nepriznanou adaptáciou Rómea a Júlie), ale napriek drastickej zmene zostal verný veršom. Po úvodnom nadšení (verše prenášané pankáčmi so samopalmi) sa však z dobrého vtipu stane naťahovaný. Škoda, inak ale Shakespeare, ak vôbec žil, musí byť v hrobe nadšený, že jeho dielo je životaschopné i po toľkých rokoch. Luhrmann jeho dielu vzdal obrovskú poklonu tým, že ho zaktualizoval a pritom mu zostal verný... ale nestačí to. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Zprvu by se člověk mohl zaleknou všech těch kýčů, ale nic jiného se ani od Baze Luhrmanna očekávat nedá. :) Jenže jako vždy se mu podařilo hranice kýče dotknout, ale nepřekročit. Tento známý příběh tragické lásky je nevšedně brán novodobě, místo mečů se používají zbraně, drogy tvoří neoddělitelnou složku doby a místo na koních se jezdí v autech. Tohle všechno je propojeno s originálními Shakespearovskými texty. Výborný výsledek.. "Romeo, what's here? Poison? Drunk all, and left no friendly drop to help me after?" ()

Galerie (37)

Zajímavosti (20)

  • Všechny zbraně ve filmu jsou pojmenovány podle různých typů mečů. (novoten)
  • Na roli Mercutia se hlásil Christian Bale, ale Luhrmann byl přesvědčen, že by postavu měl hrát herec černé pleti. Proto když se na Mercutia hlásil John Leguizamo, nabídl mu Luhrmann roli Tybalta, kterého měl rád latinoameričan. (novoten)

Související novinky

Zemřel herec Paul Sorvino

Zemřel herec Paul Sorvino

26.07.2022

Další smutná zpráva z filmového světa. Včera totiž zemřel také druhý slavný charakterní Paul Sorvino. 83letý veterán, známý pro hraní silných urostlých typů mužů, zemřel přirozenou smrtí ve svém domě… (více)

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

03.01.2011

Výrazný britský herec s neobvyklým jménem v neděli prohrál svůj zápas s rakovinou. Byl králem vedlejších rolí, přesto jsme jej všichni dobře znali, což je vlastně důkaz, jak výjimečný to byl herec.… (více)

Reklama

Reklama