VOD (4)
Obsahy(1)
Režisér a scenárista Robert Eggers, který na sebe strhl pozornost žánrových fanoušků i vyznavačů artových sfér debutem Čarodějnice, opět spřádá důmyslně vystavěné dílo, které provází pověst strhující divácké podívané, osobité autorské vize i hypnotického klaustrofobního dramatu. Robert Pattinson a Willem Dafoe podávají fenomenální výkony coby strážci titulního majáku ve vyprávění zasazeném na konec devatenáctého století. Soužití větrem a lety ošlehaného, i notně vypitého námořníka a jeho nového nezkušeného asistenta se začne propadat do šílenství a paranoie, zatímco novic poodkrývá okolnosti záhadného osudu svého předchůdce. Strhující kompozice černobílé kamery v kombinaci s precizní zvukovou režií utvářejí přízračnou, ale současně uhrančivou atmosféru, do které se spolu s postavami propadnou také diváci. Eggers vytvořil vrcholně estetickou a všechny smysly atakující podívanou, která v sobě snoubí vytříbenou krásu i dravou krutost. (Kinoaero.cz)
(více)Videa (2)
Recenze (479)
Na hranici bláznivého sna a děsivých skutečností. Originální opuštěné prostředí, které působí někdy poeticky a jindy strašidelně. S mladým sluhou jsem se brzy málem stotožnil a chvilku mu záviděl život s moudrým člověkem na odlehlém místě, abych pak za chvíli zase pociťoval neskutečnou bezvýchodiskovou tíseň věčného uvěznění. Maják mne od začátku fascinoval, vtáhl do sebe svou minimalistickou atmosférou a osobitými hereckými výkony obou protagonistů. Willema Dafoe bych bez vědomosti předem opravdu nepoznal, že jde o mladého pana vyšetřovatele z "Hořící Mississippi", nicméně mohu konstatovat, že to coby herec za víc než 30 let od mnou nedávno viděného filmu dotáhl na špičkovou úroveň, a jeho mladší kolega (R. Pattinson) mu znamenitě přihrával. U filmu mne provázela řada emocí včetně smíchu i zděšení. Hodně nedivácký kousek mající blízko k totálnímu šílenství i genialitě zároveň, s několika zajímavými odkazy (postava Moby Dicka z Bílé velryby) a hlubokými obrazy (světlo jako nalezení svobody, očista, ale i záhuba)... 85% [Kino Úsmev, Košice] (navštíveno v rámci # Season Challenge Tour 2020: 3. téma – studio A24 ) ()
Nejdřív je třeba poděkovat aerofilmu, že alespoň pár kin v tento nečas obalžilo Majákem. Jsem nadšen z audio-vizuálního pojetí snímku, který dokáže naštelovat tak nevlídnou atmosféru, že by ani teroristu ven nevyhnal.O hereckém mistrovství panů Robert Pattinson a Willem Dafoea jsem v absolutní euforii, ale co v mém pohledu film sráží je fakt, že je na můj vkus je snímek až moc intelektuální art. ()
Genialne nasnimane, ozvucene aj zahrane . Ale obsahovo (aj ked som sa v tom orientoval) to islo uplne mimo mna. V jednotlivostiach a konkretnych scenach sa to blizi k dokonalosti. Ako celok ma to vsak uplne neoslovilo. VVitch mi sa mi pacilo viac. Ale velmi pekne to doznieva a dalsej projekcii sa nebranim. 8/10 ()
Hezké gesto očividně schopného a velmi ambiciózního filmaře (předchozí Čarodějnice se mi velice líbila). Audiovizuálně je to úchvatné, ale dějově (vzhledem k stopáži) řídké. Dusnou, totálně temnou, pochmurnou a zdrcující (a chvílemi velice surreálnou) atmosféru umí Eggers jako v současnosti málokdo. Pokud existují filmaři, jejichž díla by skutečně dokázala působivostí svého umělecky nekompromisního stylu slabší povahy dohnat až k sebevraždě, Eggers by se celkem klidně mohl postavit do řady vedle Lynche nebo Cronenberga. Duo Dafoe-Pattinson funguje náramně (hlavně Dafoe je svým celkovým zjevem a hlasovým projevem skvostný) a jejich nejednoznačný vztah a vzájemné rostoucí napětí a paranoia jsou divácky dostatečně poutavé a zajímavé. Ale nestačí to na skoro dvě hodiny - na to je kombinace psychicky náročného (deptajícího) feelingu a zápletky, jež by vystačila na možná trochu delší povídku, až příliš vražedná. Pro vyznavače hardcore artu ale jasná volba. 65 % ()
Eggers má evidentně brutální vize a na rozdíl třeba od Astera a jeho Midsommaru se mu je daří naplnit tak, abych ke konci filmu neuvízl někde na půli cesty mezi transem a zklamáním. Jsem plný. Klaustrofobní, mytologické peklo, které je stejně tak opojné jako zábavné. A Dafoeho věta „Člověk, který nepije, ať raději dobrý důvod k tomu má“ je moje nová oblíbená hláška. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (22)
- Willem Dafoe se kvůli své roli naučil plést. (LUKICKK)
- 21metrový maják a všechny budovy ve filmu byly postaveny k natáčení. (MarLin)
- Příběh je volně založen na skutečně tragické události z roku 1801, kdy dva muži uvízli na majáku během bouře. (ČSFD)
Reklama