Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Mike GioulakisHudba:
Michael AbelsHrají:
Lupita Nyong'o, Winston Duke, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Duke Nicholson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Adelaide Wilsonová (Lupita Nyong'o) přijíždí s manželem a dvěma dětmi na prázdninový pobyt na chatu na kalifornském pobřeží, kde jako malá trávila léto. Na první pohled vyrovnaná a spokojená žena v sobě skrývá velké trauma z dětství a hned po příjezdu v ní řetězec zdánlivě nevinných událostí vyvolává silnou paranoiu a pocit, že rodinná idyla brzy skončí. Předtucha se promění v realitu, když se uprostřed noci na příjezdové cestě k domu objeví čtveřice podivínů, kteří na rodinu záhy zaútočí. Děsivá noční můra je o to strašlivější, že ti útočníci vypadají úplně stejně jako Wilsonovi. Jen mají v rukou zbraně. A neváhají je použít. (Cinemart)
(více)Videa (2)
Recenze (500)
Slovami mojej frajerky: Väčšiu kravinu som už dlho nevidela. No a musím s ňou súhlasiť. Tých čo to bavilo, nebudem súdiť, každý ma nárok na svoj film a každý ma svoj vkus, preto ani nebudem písať, aby ste sa na to nepozreli, no mňa tie Peeleho filmy zatiaľ fakt nebavia. Jednu dávam za atmosféru filmu, ktorú Jordna Peele zvláda skvele, ale inak ma to vôbec nebavilo. Mimochodom súhlasím s manželom hlavnej postavy, radšej mohli nastražiť pasce ako v sam doma a nie sa tam dve hodiny naháňať. 25% - 1* ()
Chválím velké ambice a stěžejní scénu úplně na konci, která mi přišla super, ale jinak jsou My o třídu až dvě horší než Uteč. Zatímco minule jsem hrdinům od začátku fandil a bavilo mě rozkrývat originální příběh, jenž (v rámci žánru) dával smysl, tentokrát to Peele ve finále neustál. Z veškerého „mystična“ tu dává smysl asi 10% a zbytek je prostě bohapustě mimo, což má divák vzhledem k alegoričnosti celého filmu zřejmě ignorovat. Podle mě však tolik otázek smést ze stolu nejde. A jako by to nestačilo, problematičtí jsou vlastně celí My, jelikož se o postavy nikdy opravdu nebojíte a v napětí vás drží čistě touha po vysvětlení, co se to sakra děje. Jestli čtete tyhle řádky, tak jste z nich asi rozkódovali, že odkrytí všech karet (převážně) stojí za starou belu. Peele tak vlastně natočil jen průměrný „zombie“ horor, s jehož přesahem sice souhlasím, ale vážně to nemohla být jen epizoda z rebootu Twilight Zone? ()
Další Peeleing of US. Obrušovaní zdánlivě odumřelých částí americké pokožky jako jsou deziluze, strach z neznámého, kastování či sociální napětí a do toho dualita člověka. Ten sociální komentář je ale v kombinaci se způsobem vysvětlení původu doppelgängerů tentokrát slaboučký. Možná nebylo nutné zase vyjet alegorickým vozem a vystačila by jen ta prostá černohumorná home invasion s Abelsovými děsivými tóny. Uměl by to ale vůbec Peele bez přesahu? ()
Můžu, respektive mám na to dva pohledy: druhý snímek (zbytečně) opěvovaného tvůrce můžu vnímat jako solidní filmařinu, která je kupříkladu v prvních minutách a ještě na několika místech skutečně působivá, ale to musím vypnout mozek a neřešit tu neuvěřitelnou nevěrohodnost. A tím se dostáváme k druhému pohledu, kdy jde dle mého o nabubřelé a ambiciózní nic, respektive něco, což ovšem při bližším zkoumání absolutně nedává smysl. A odkrytí karet žádné trumfy nenabízí. Malá dívenka navštíví s rodiči zábavní park v kalifornském Santa Cruz, zaujme ji jedna z atrakcí a cosi ji tam bez přítomnosti rodičů vyděsí k smrti. Až z toho nějakou dobu nemluví. Nyní je dospělá, sama má rodinu a vrací se na stejné místo zrelaxovat. Ač je patrné, že se na chatu vrací nerada. V noci se pak na příjezdové cestě k objektu objeví rodinka oděná do červených mundúrů. Postupně se dozvídáme, co se v zrcadlové atrakci odehrálo. Po slibném úvodu platí to, co u Peeleova debutu. Není to o vyskakování bubáků ze dveří, je to o mísení žánrů a slušných hereckých výkonech. Něco tady nehraje, má to velmi dobrou atmosféru, je to fajn v detailech a diváka jednoduše zajímá, co nabídnou další minuty. Jenže zatímco tehdy u Get Out to ještě slušně fungovalo, tady si tvůrci ukousli příliš velké sousto. Můžeme konstruovat nejrůznější scénáře, možná v tom filmoví všeználci vidí intelektuální podobenství, já ale něco zcela jiného. Cosi jako krizi identity. Výsledek má být asi něco ve stylu „zase si za to můžeme sami“, jenže tenhle sociální komentář rovněž nefunguje. Žertíky otce, který se jinak ukazuje spíš jako strašpytel, také. Vůbec ne silné tři hvězdy. ()
Jordan Peele je nepochybně obrovský talent, což ukázal nejen ve svých komediálních skečích, ale také svým hitem Get Out, tedy do US byly vkládány velké naděje, na základě úžasného traileru a pozitivních reakcí od kritiků, ve výsledku lehce rozpačité pocity a film definitivně opět bude rozdělovat na dva tábory podobně jako Mother či Hereditary. Mainstream diváci a teenky mohou zůstat doma, tohle je mnohem náročnější podívaná než se na první pohled zdá a kdo čeká klasický home invasion/slasher/horor bude velmi zklamaný. Největšími trumfy jsou rozhodně herecké výkony, kde Lupita Nyong'o předvádí mimořádný herecký výkon v dvoj roli, skvěle zvládnuté řemeslo, detaily, záběry kamery, vizuál či intenzivní hudba ( I got 5 on it zde zazní 3x a při finální scéně poměrně vyvolává husí kůži) a také velmi odzbrojující a efektivní zvraty, jejichž pochopení Vám možná nedojde hned, ale kreativita se jim upřít nedá ani náhodou. Po hororové stránce US funguje také. Home Invasion je natočen slušně atmosféricky a slasher řádění je celkem brutální, byť na explicitní gore bohužel nedojde. Místy je film podložen i humornými vložkami, které z větší části fungují a nevadí. Lehce zamrzí, že vyloženě creepy film není a chybí zde výrazná pamětihodná scéna, o které by se v budoucnu mohlo mluvit. Mnohým také může vadit, že některé otázky nejsou vyloženy přímo na stůl a jestli to celé vůbec dává smysl je taktéž diskutabilní. Já tomu určitě věnuji opětovné zhlédnutí a ikdyž jsem očekával drsnější a hutnější podívanou, přesto musím uznat, že takhle originálně pojatý a kreativní horor tu nebyl dlouhá léta. 80% ()
Galerie (50)
Zajímavosti (21)
- Píseň, která se rozezní v čase 1:41:42, je směsicí klasické hudby s názvem „Pas De Deux“ od ruského skladatele Petra Iljičiče Čajkovskijho a rapové skladby „I Got 5 on It“ od rapového dua Luniz. (Mahriz)
- O svém premiérovém víkendu v USA film vydělal 71 milionů amerických dolarů, což je dosud nejúspěšnější filmová premiéra pro hororový film. (hansel97)
- Režisér Jordan Peele dal všem hercům seznam deseti hororových filmů, na které by se měli podívat, aby se poté zlepšila spolupráce mezi herci a zároveň lépe porozuměli hororovému řemeslu. Těmito filmy byly: Znovu po smrti (1991), Osvícení (1980), Babadook (2014), Neutečeš (2014), Janghwa, hongryeon (2003), Ptáci (1963), Funny Games (1997), Mučedníci (2008), Ať vejde ten pravý (2008), a Šestý smysl (1999). (MeanWhile)
Reklama