Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (353)
Velmi rozvleklá konverzačka, kterou ctí báječný původní dabing s celým kupé mistrů dabérů, v čele s Martinem Růžkem. Herecky v originálu nic moc, Poireťák vypadá jak plastik, Connery vypadá hůř než o čtyřicet let později, sluší to jen Jacqueline Bisset. A opět si vyslechneme, že HP přeci není žádný Francouz, proboha, on je Belgičan. Nejsem HP fanoušek. ()
Z dnešní perspektivy jenom nevěřícně kroutím hlavou, že režisérem tohoto filmu je TEN Sidney Lumet. Film působí strašně staře a nemoderně, z filmařského hlediska se mi vlastně líbí jenom flashbacky během finální vysvětlovačky na lidi mluvící v "rybím oku" mimo kontext původního rozhovoru. Hudba je úplně mimo mísu a obecně se velmi těžko odhaduje zamýšlený tón filmařů. Je tam například pár celkem dobrých vtipů, ale jako by je vyprávěl někdo, kdo vůbec nemá smysl pro humor. Z hlavní postavy je těžkopádný buran, což nějako těžce snáším. All-star obsazení zůstává extrémně nevyužité a Oscar pro Ingrid je skoro výsměch, jako by ji oceňovali za to, že se jako hvězda stříbrného plátna v postarším věku nechá natáčet shrbená a málo nalíčená. Občas tam věci pěkně vypadají, ale myslím, že negativů jsem vyjmenovala mnohem víc. ()
Pravděpodobně moje první setkání s nějakou filmovou adaptací detektivky Agathy Christie, jejímž dílem jsem zcela nedotčen. Film mě ale bohužel příliš neoslovil, a to i navzdory hvězdnému obsazení a hezké hudbě. V první řadě mi strašně vadil Albert Finney, který mi v roli Hercule Poirota strašně připomínal Hitlera. Ale vážně, jeho obličej, knír, dikce i gesta... celou dobu jsem měl intenzivní pocit, že je to jakási směšná karikatura Ády, nemohu si pomoci. Samotný děj mě nudil a výsledné rozuzlení je dle mého soudu za hranicí jakékoli uvěřitelnosti, s čímž se jaksi u tohoto žánru nedovedu smířit. Krom toho moc nemusím tento typ filmů, jejichž kamera mi přijde přeexponovaná - ať už je to tvůrčí záměr, snažící se evokovat jakousi retro atmosféru starých zlatých časů, nebo jen dobový trend v pojetí kamery, osobně se mi na to špatně kouká, bolí mě z toho oči a ruší mě to od soustředění na film. U mě osobně nuda a menší zklamání, takže nakonec zůstávám jen u průměrného hodnocení. ()
Škoda, že som si niekedy z mladosti pamätal šokujúcu pointu známeho kriminálneho príbehu. Tým pádom som bol ochudobnený o solídne záverečné prekvapenie. Na druhej strane sa tak divák môže sústrediť na iné aspekty filmu, napríklad hviezdnych hercov a porovnávať film s inými adaptáciami, prevažne televíznymi. Ja som videl iba tento film a ťažko môžem Lumetovi niečo vyčítať, natočil ho presne tak, ako si to príbeh vyžadoval. ()
Škoda jen toho pomalejšího úvodu.Jakmile totiž dojde k té proklamované vraždě,film chytne skutečně pětihvězdičkové tempo a neopustí jej až do konce.Napětí by se dalo krájet,prostory vlaku,kde není kam utéct jsou správně stísněné a k tomu ti herci! Albert Finney leckomu nesedl,já ale nemám moc nakoukané verze Hercula Poirota s Davidem Suchetem,takže jsem mohl být klidně spokojený.A hlavní postavou to samozřejmě nekončí.Skvostné herecké veteránky Lauren Bacall a Ingrid Bergman prostě nezklamou,Sean Connery jako vždy má charisma na rozdávání,Anthony Perkins nebo Michael York také a Jacqueline Bisset,to je prostě strašně krásná ženská.A pointa je vskutku skvělá,nečekal jsem ji a ještě teď mě z ní mrazí v zádech.Takže fakt škoda toho pomalejšího začátku... 85 % ()
Galerie (126)
Zajímavosti (28)
- Vznik filmu téměř znemožnilo počáteční zamítnutí Agathy Christie prodat jakákoli další práva na své romány. Netajila se tím, že ji velmi zklamaly filmy společnosti MGM ze 60. let , v nichž roli sl. Marplové ztvárnila Margaret Rutherford. Po dlouhých vyjednáváních se podařilo spisovatelku přesvědčit, k čemuž přispěl svým ujišťováním o dodržení knižní předlohy producent filmu John Brabourne. Jedním z dalších, kteří se za film přimlouvali, byl i strýc prince Philipa lord Louis Mountbatten. (Agatha)
- Scéna, ve které Poirot vykládá rozuzlení příběhu byla ve scénáři na osmi stranách. (Kulmon)
- Na začátku filmu děkuje britský důstojník Poirotovi (Albert Finney) za to, že zachránil čest britské posádky v Jordánsku. V době, do které je snímek situován, se však země jmenovala Emirát Transjordánsko. (Hopkins)
Reklama