Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (462)
Parádní kus poctivé filmařiny. Každé políčko vypadá, jako by bylo pečlivě vybráno, Pacino zde předvádí parádní výkon a ten příběh… Je mi líto, že jsem se na tento film nepodíval dřív, respektive dva roky tomu, kdy jsem krátce (asi měsíc) bydlel s člověkem, jenž si vzal neteř Franka Serpica. Ano, když se můj (již dávno) bývalý spolubydlící (původem Řek, který vyrostl v New Yorku) dozvěděl, že jsem velký filmový fanoušek, zeptal se mě, jestli jsem viděl tenhle film. Já jsem mu řekl že ne, ale že jsem o něm slyšel. No a on začal vyprávět, že je to jeho ženy strýc, který to ve své době měl opravdu tak těžké, jak je vylíčeno ve filmu. Už si nepamatuju detaily a je mi strašně líto, že jsem na Terryho (tak se jmenoval) ztratil kontakt, protože hned po zhlédnutí jsem mu chtěl napsat a zeptat se, jestli a do jaké míry jsou věci v tomto filmu přibarvené… Každopádně, tohle jsem potřeboval. Po všech těch průměrných až podprůměrných filmech, které jsem poslední dobou viděl, tohle na mě zapůsobilo jako svěží sprcha. Jednoznačných 100 % a oba palce nahoru pro všechny Franky Serpica, kteří bojují za to, v co věří a nepřestávají i když jde do tuhého. ()
Démonický Al Pacino jako zřejmě poslední spravedlivý polda ve zkorumpovaném New Yorku. V sedmatřicet let starém policejním thrilleru dokazuje, že po raketovém vzestupu zvládne utáhnout celý film i sám. Opět splynul s postavou, do které se hluboce ponořil. Tou je idealistický pochůzkář, rozčarovaný z policejních poměrů. Korupce sahá až do nejvyšších míst a jakákoliv revolta vůči systému jen ohrožuje jeho vlastního. Film čerpá ze skutečných událostí, realisticky tak vykresluje všednodennost policejní práce i s ní spojená nejrůznější lákadla. Legendární Sidney Lumet (*1924) v nejlepších letech.. ()
Zaujímavý príbeh policajta, ktorý sa drží ideálov, ktoré sú v spoločnosti už skoro zabudnuté (úcta, rešpekt, osobný kódex cti atď), to sa však nepáči jeho kolegom a nadriadeným. Frank Serpico si tak vedľa každodenného boja proti zločincom musí vybrať akou cestou sa vydá. Filmy podľa skutočnosti sú vždy dobré a ak sa ešte k tomu zaoberajú spornou tématikou, sú naprostou bombou, tu v tomto filme hrá ešte k tomu mladý Al Pacino, ktorý je úplne úžasný. Tento film potvrdzuje že 70. roky boli zlatá doba pre Hollywood. Al Pacinovi to svedčí ako bez brady, tak aj s ňou. Aj vďaka tomuto filmu je to môj najobľúbenejší herec tejto staručkej doby. ()
Na film jsem se chystal řadu let a patrně jsem neustálým odkládáním nabyl pocitu, že Serpico bude naprostá paráda, jeden z nejlepších Pacinových filmů. A tak přišlo lehké zklamání. Jde sice o skvělý počin, jehož hlavní devízou je odraz skutečného příbehu, ale ani výtečný Al mě neutvrdil v tom, že bych si Serpica ještě někdy rád zopakoval. Škoda.. ()
První půlhodinu jsem neměla ani stín podezření, že se začal odehrávat jeden z mých nejsilnějších filmových prožitků, tak nenápadně a civilně to začalo. Ale jednak se mnou silně rezonuje téma kvalitativně sílící odezvy zkorumpovaného systému na ryzost až k bezvýchodnosti, a jednak je to právě tak pomalu a důkladně se odvíjející příběh a natočený film, aby v každém záběru zachycoval co možná plnohodnotnou informaci z otisku skutečnosti, a ty scény i jejich významy se postupně, nenápadně, v rytmickém dramatickém sesuvu, bortění iluzí, zadírají pod kůži, až projdou skrz a stanou se živou součástí člověka, ústrojné jako vlastní formativní vzpomínky. Film Film. *~ ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
- Natáčelo se celkem na 104 místech ve všech čtvrtích New Yorku kromě Staten Islandu. (liquido26)
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem. (don corleone)
Reklama