Režie:
Adrian GrunbergKamera:
Brendan GalvinHudba:
Brian TylerHrají:
Sylvester Stallone, Paz Vega, Joaquín Cosio, Yvette Monreal, Óscar Jaenada, Sheila Shah, Sergio Peris-Mencheta, Adriana Barraza, Jessica Madsen, Owen Davis (více)VOD (5)
Obsahy(1)
John Rambo se konečně vrátil domů. Usadil se na ranči v Arizoně a své běsy zabijácké minulosti se snaží vyhnat klidným životem kovboje v americkém zapadákově. Najde i pár lidí, které má rád a na kterých mu záleží. Má šanci dojít i smíření. A právě obyčejný pocit, že má konečně pro co žít, ho nelítostně vrátí tam, odkud se snaží utéct. Do světa zabíjení. Dcera jeho dávného přítele totiž nedbá na výstrahy a vydá se za hranice do Mexika, kde ji unese místní mafie. Únosy dívek pro nucenou prostituci provádí zločinci v Mexiku celkem běžně, v tomhle případě ale měli obrovskou smůlu. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (857)
Rambo se v posledních dvou dílech změnil a je to pochopitelné, protože ruku v ruce s tím se změnil i Stallone. Zatímco první tři díly ukazují Ramba jako v podstatě dobráka zahnaného do úzkých, kterého politický systém a předsudky ostatních lidí donutí bojovat o přežití, poslední dva díly odkazují velmi dobře na aktuální problematiku v současném světě a neschopnost ji systematicky řešit dostatečně efektivně. A je jedno jestli jsou to války kmenů v Barmě, či lovení děvenek na prostituci v Mexiku. Oboje je a bylo více či méně aktuální a Stallone i Grunberg se drží vlastně v totožných intencích a mantinelech. Poslední díl je tedy pořád ta relativně temná, surová masírka, jen z džungle přírody, se přemisťuje do džungle města. Výstup a jakési poselství stejné. A je tam, jen je potřeba ho v tom kliše, které je kolem zahlédnout. Protože ano, nějak se na to jádro musí naroubovat ten jednoduchý příběh pomsty, aby to vůbec mohlo jít do kin a bylo to alespoň trochu přitažlivé pro ty diváky, kteří v tom vidí jen ty okrajové atributy explicitního násilí, cool zbraní a ikonického hrdiny. Výtky že to už není tak úplně ono - není to ono, pokud se to porovnává s původními filmy, které byly zaměřené úplně jinak a definovaly akční osmdesátky. Je potřeba brát v potaz, že tohle je pořád v jádru ten stejný hrdina, jen žije v jiné době, v jiném světě. Nedosahuje to vysooktanových jatek předešlého dílu, ale tu melancholickou první polovinu beru stejně dobře, jako tu druhou u řezníka na dvorku. ()
Napriek zvláštnym záverečným titulkom (o ktorých neviem, čo si mám myslieť) a nepotrestaniu niektorých záporných postáv (narátal som minimálne tri!) hlásim spokojnosť. Ale na štvrtú hviezdu to fakt nie je, hoci za (avšak predsa len značne uponáhľané, miestami som sa až divil, aké zbytočne bleskové tempo nasadili, vyzeralo to, že sa celkom fajnovo strihalo) masakrálne finále mám chuť dať aj tú. Pri rozpočte 50 miliónov sa celosvetová tržba 91 nedá chápať ako nejaké obrovské víťazstvo, ale nie je to ani čistá katastrofa, skôr nenápadný dôkaz, že publikum má postavu proste rado a rado ju finančnou injekciou podporí i v slabších príbehoch. ()
Strašná slabota. Jediné, čo ma na piatom Rambovi tešilo, bolo, že som ho vynechal v kine, lebo to by som bol strašne vytočený. Sly si proste nakrútil ďalšiu treťotriednu patlaninu, tentokrát variáciu na Taken. A aby sa to lepšie predávalo, dal tomu názov Rambo. Pravdou však je, že s titulným hrdinom to nemá nič spoločné. I tých pár flashbackov na Vietnam pôsobia dosadené na poslednú chvíľu (a Slyovi sa nechcelo nosiť parochňu). Kým každý z predošlých filmov varioval tému vojny, tu na to Stallone úplne rezignuje a je to prostý akčný film o únose a pomste so záverom, ktorý je tak over the top, že Rambo tu už pôsobí ako Jason Voorhees. ()
Líbí se mi, jak Sylvester Stallone s Rambem pracuje a postupem let z něj udělal regulérního tragického hrdinu, v jehož uvažování a konání jsem tentokrát viděl něco až shakespearovského. Vážně. Když varuje neteř před hledáním odcizeného otce, mluví o čistém zlu a o tom, jak se toho nelze zbavit... Samozřejmě je každému jasné, co se stane dál. Ale právě díky tomu, že to víme, má tahle scéna takovou sílu, protože vidíme Ramba trpět, aniž by do něj zrovna někdo řezal nožem, a dojde nám, že se sice vrátil domů a doma žije, ale ve skutečnosti doma není. Z tohoto pohledu je první část filmu (o které tak často čtu, že je telenovelová, nudná, dlouhá, roztahaná a kdesi cosi) nesmírně důležitá a hlavně zajímavá. Když pak dojde k Rambově cestě do Mexika a utrhne se řetěz, je to nevyhnutelně a maximálně brutální, protože tak jako tentokrát Rambovi ještě nikdo nikdy neublížil a on bude oplácet stejnou mincí (zúčtování s hlavním padouchem ukáže, že jestli si Rambo na něco nepotrpí, jsou to metafory). Pokud tedy čekáte jen ta závěrečná jatka a vůbec vás nezajímá John Rambo - postava, zůstaňte sedět doma a nekažte tomu filmu hodnocení. ()
90% vlažný, prázdný, chabě sentimentální a těžce zaměnitelný straight-to-video akční béčko, 10% důstojná ultrabrutalita — všeho všudy si říkám, že ten nejméně rambovský, nejzbytečnější, nulově nahláškovaný díl, co zaručeně nejvíc vyšumí. Krom Slye tu jen parta nevýrazných postav-herců a skvělý "sicariovský" potenciál americko-mexický hranice přišel totálně nevyužit. A jediný, co mě chytlo za srdce, je nostalgická montáž z finálních titulků. Laťka z minule nešla být výš, jako velefanda série známkuji za slabý průměr a bohužel (!!) FAIL. (2023 druhá projekce, dojem lepší a zvyšuji na 3*) ()
Galerie (66)
Photo © Yana Blajeva
Zajímavosti (26)
- Počas záverečného masakru v tuneloch hrá z reproduktorov skladba "Five to One" od americkej skupiny Doors. (Casador)
- Sylvester Stallone (Rambo) opustil na pár dní natáčení, aby se zúčastnil premiéry filmu Creed II (2018), spin-offu jeho druhé známé filmové série Rocky (od r. 1976). (jasongun)
- Na Rambově (Sylvester Stallone) ranči lze mimo jiné (vedle kolového rýpadla značky JCB, kolového nakladače značky Bobcat a traktoru značky Belarus) možné vidět i traktor české značky Zetor, konkrétně typ 7745 s typicky bílou střechou. (MartinS96)
Reklama