Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (630)
King už se asi definitivně rozhodl, že hororů stačilo, a tak jsem znovu viděl takovou pohádku o nadaných a obdařených teenagerech určenou převážně právě pro ně. Dodnes nevím, čím to je, ale King si znovu zasloužil pro svůj horor 3hodinovou stopáž a podle toho to taky vypadá, protože se dle očekávání najde obrovská hromada naprosto prázdných pasáží, kdy film dostává svému jménu a kurevsky se vám chce spát. Varováním pro mě mělo být zřejmě už to, že je snímek nepřístupný pouze pro haranty do 15 let. Jestli tohle má být nový směr, kterým se horory chtějí vydat, tak jsme na prahu hrozby, které je třeba se být mnohem víc, než debilního Coronaviru. Nejvíc na celém filmu mě nasralo to, že to zkrátka není horor, což velmi brzy pochopíte, avšak přeci jen v hloubi duše čekáte, že by to třeba alespoň kapku děsivé být časem mohlo. Připomíná to Stranger Things a obdobný nehororový dětský odpad současného světa. Když si ovšem s veškerým sebezapřením odmyslíte, že by to měl být horor, tak najednou uvidíte poměrně ucházející fantasy snímek s pořádně rozvinutým dějem, kde stojí za zhlédnutí minimálně Rebecca Ferguson, při které člověk zapomene i na to, že je zapřísáhlý asexuální puritán z klášterní školy. Velmi slabé 3 kousky. ()
Těžko adaptovatelná a přitom tuze dobrá Kingovka. Kdyby chtěl scénář jet maximálně podle struktury předlohy, budou polovinu stopáže tvořit sezení Anonymních alkoholiků. Chápu proto, že se Flanagan daleko víc soustředil na Abru a Rose, protože jejich linky jsou daleko filmovější (byť ne osobní), ale z chudáka Dannyho tak zůstává vedlejší charakter. Na to, že se navíc nutně musí pokračovat v Osvícení filmovém a daleko méně v tom knižním, je závěr až překvapivě silný, z logiky věci děsivější a sympaticky uctivý k předloze / předlohám, jakkoli jsou změny (v čele s tou největší) na první pohled ke zlosti. Z příběhu o překročení vlastního stínu tak vzniklo něco jiného, ale hororu, který se nebojí vyvarovat laciných lekaček a jen využívat atmosféru, nejde nevzdat hold. ()
Překvapivě hodně dobré. Dle traileru to popravdě vypadalo jako nějaká fantasmagorie uměle naroubovaná na originální Shining (knížky jsem nečetl), ale Doctor Sleep za mne zcela zásadním způsobem rozšiřuje celý příběh (příčí se mi užít výrazu "mytologie") a vrhá na Shining jiné světlo. Tedy že to vlastně nebylo tak jednoduché - "Jackovi prostě hráblo" -, jak se mohlo zdát. Ano, hororové to moc není, což mi ale vyhovovalo, protože horory moc nemusím, ale spíše dramatické a mysteriózní. A velmi potěšilo střízlivé a citlivě zpracované finále v Overlooku. Super... 100% ()
Není to emancipované od Kinga dost na to, aby se to mohlo Kubrickovu Osvícení jen přiblížit a oscilace mezi těmi dvěma póly je u tohohle filmu značná. Nicméně je chvályhodné, že se tvůrci rozhodli pojmout to jako víc než spotřební horor - jak napovídá dvou a půl hodinová stopáž, kterou by určitě nezvolil někdo, kdo chce jen rychle podojit značku. Škoda, že Doctor Sleep jednoduše není dost zajímavý na to, aby se to odhodlání nějak zúročilo. Rozvíjený děj i režie jsou prostě strašně samozřejmé a nemají čím upoutat pozornost. Takže jsou to dvě a půl hodiny, které jsou sice v pořádku, ale vlastně nevím, proč jsem je sledoval ani co si tvůrci představovali, že na tom bude zajímavé ke sledování. ()
7,5/10. Úctyhodné pokračování, které nenásilně rozpracovává mytologii kolem "shining" a které (navzdory nevelkému očekávání) příjemně překvapilo. Osud hlavního protagonisty uvěřitelně podchycený a McŘehořem i parádně zahraný. Jde vidět, že Mike Flanagan je s hororovým žánrem trošičku jinde a sází především na dlouhé expozice, hmatatelně vystavěné postavy, ponurou atmosféru a solidně vypointované "strašidelné" výjevy. Má to šťávu a sem tam i silné momenty, jen ta závěrečná třetina působí spíše jako fanservis, než-li něco, co (i přes uzavření jednoho příběhového arcu) tam nutně muselo být. Hodně príma! ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Dan Torrance (Ewan McGregor) má v samém závěru filmu zraněnou tu samou nohu jako jeho otec Jack Torrance (Jack Nicholson) – také v závěru filmu Osvícení (1980). (Charpy)
- Danny Lloyd, který ztvárnil roli Dannyho v Osvícení (1980), když mu bylo 6 let, si zde střihnul cameo. Je ve scéně s baseballovým klukem, když se hraje zápas. Sedí v hledišti hned vedle muže, který povídá. (JoannaKey)
- Odkazů na dílo Temná věž (2017) je ve filmu více: Dan (Ewan McGregor) například vystupuje z autobusu společnosti Tet Transit . V Temné věži je společnost Tet Corporation; lihovar, kde je zabit Bradley Trevor (Jacob Tremblay), patří společnoti LaMerk Industries, která se také vyskytuje v Temné věži. A v neposlední řadě, když Andi (Emily Alyn Lind) vychází z kina, je za ní vidět plakát, kde je vyobrazen Joe Collins nebo-li Dandelo – postava z Temné věže. (Charpy)
Reklama