Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (630)
Ani bych nečekal, že se na Kubrickovu klasiku dá tak dobře navázat. Mikeu Flanaganovi se povedlo skvěle. Děj se posouvá o 40 let a dost rozvíjí mytologii tohoto světa. Danny je už dávno dospělý a má své problémy. Občas si pomůže díky své schopnosti. Kontaktuje ho malá holka Abra, která je v nebezpečí. Jde po ní totiž jistá skupinka bytostí, které pojídají lidské duše. Začíná tedy závod napříč státy a hra o přežití. Dost se mi to líbilo a přišlo mi to originální. McGregorovi role Dannyho docela sedla. "Musím za sebou zavřít dveře." ()
Film nie je strašidelný a tiež je bez akýchkoľvek ľakačiek. Knihu nepoznám osobne, film "The Shining" som videl pár krát. Toto je taký zaujímavý fantasy film o bande hipisáckych cigošov, ktorí sa živia vysávaním ľudskej duše z čerstvo zavraždených obetí a prekaziť im to majú práve Ewan McGregor (ktorý sa ako malý štvoročný fagan preháňal pred 40 rokmi po chodbách kultového hotela na tej trojkolke) s novou hrdinkou. Zaujímavé to práve bolo tým pre mňa, že ho na diaľku psychotelepaticky kontaktovala táto nová malá baba s nadprirodzenými schopnosťami, spolu s ktorou sa pokúsia zničiť práve túto bandu s ich šéfkou - Rebeccou Ferguson, ktorá bola kurevsky otravná. A čím dlhší bol koniec filmu, tým otravnejšia tá baba bola! Za mňa silnejšie dve hviezdičky, alebo teda slabšie tri. [VUE cinema, Redditch, UK] 45% ()
Těžko adaptovatelná a přitom tuze dobrá Kingovka. Kdyby chtěl scénář jet maximálně podle struktury předlohy, budou polovinu stopáže tvořit sezení Anonymních alkoholiků. Chápu proto, že se Flanagan daleko víc soustředil na Abru a Rose, protože jejich linky jsou daleko filmovější (byť ne osobní), ale z chudáka Dannyho tak zůstává vedlejší charakter. Na to, že se navíc nutně musí pokračovat v Osvícení filmovém a daleko méně v tom knižním, je závěr až překvapivě silný, z logiky věci děsivější a sympaticky uctivý k předloze / předlohám, jakkoli jsou změny (v čele s tou největší) na první pohled ke zlosti. Z příběhu o překročení vlastního stínu tak vzniklo něco jiného, ale hororu, který se nebojí vyvarovat laciných lekaček a jen využívat atmosféru nejde nevzdat hold. ()
Pravděpodobně jedna z nejlepších knižních adaptací, co jsem kdy viděl. Film, který ctí film, na který navazuje, ale zároveň skvěle převádí na plátno knihu, podle které je, a napravuje Kubrickovo "hříchy", které se Kingovi na první adaptaci Osvícení nelíbily. Skvělé obsazení (Rose, Danny, Crow a Grandpa Flick neskutečně skvělej casting), boží kamera, neskutečně vyřešenej zvuk a hudba (zase skvělý odkazy na knihu a Kubrickovo film), parádní změny ve scénáři, který rozhodně celej příběh nedegradujou, ale opět odkazujou jak na knihu, tak na Kubrickovo Osvícení a spousta dalších detailů, který mi jakožto Kingovo fanouška přiváděly miniorgasmy. Všechna poklona Miku Flanaganovi - dokázal totiž natočit film, který nejen že ctí Kingovo svět jako takový, ale především vychází vstříc jak fanouškům knihy, tak i fanouškům Kubrickovo hororu, který je bezpochyby skvělým filmem, ale velmi špatnou adaptací, a toho všeho si režisér a scénárista Doktora Spánka byl velmi vědom a dokázal z toho vytřískat i to, co jsem si nikdy neuvědomil, že by se dalo. Navíc je film natočený takovým způsobem, že i bez znalosti Osvícení (knihy i filmu) z toho může být plnohodnotný a hlavně srozumitelný filmový zážitek. A takový film jen tak někdo natočit nedokáže. Díky, Miku, a těším se na další Kingovku. ... “The world's just a hospice with fresh air.” ()
Filmové Osvícení považuji za artovými hnědopichy druhou nejpřeceňovanější prudu všech dob, byť famózně zahranou. Ta první je od téhož režiséra a pojednává o narkoleptickém existenciálním mlácení prázdné slámy s plechovou hubou s honoris fatuus doktorátem z FFUK při tříhodinové cestě na Saturn. Nudofilové již zajisté vědí. Tudíž jsem byl z výše uvedeného důvodu, a také proto, že Štefan už téměř dvacet let nenapsal nic, co by se vymykalo z kategorie potištěného hajzlpapíru či vykrádání sebe sama, vůči PhDr. Spánkovi drahnou dobu velice skeptický a vyhýbal se mu jako dyslektik Slabikáři. Chyba! Na rozdíl od uspávajícího a poooooomalého Džekova jebání v hlavě v otravném psychožravém hotelu, plném halušek s nestrašidelnými fakany na trojkolkách, unyle užvaněným duchopersonálem a až směšnými krabatými důchodkyněmi ve vanách, je toto velmi svižná, zábavná a smysluplná taškařice o partičce zlých homodějů, vykuřujících děti, která elegantně navazuje na původní sračkol a dokonce i dovysvětluje mnohé, co narkáč s LMD - Kubryk - bez ladu a skladu vytrhal z kontextu původní předlohy v domnění, že každý divák taky fetuje a xmrti rád usíná při projekci nudou. Byť taškařice místy otřesně zahraná. Toporný jeliman a profesionální bezmimik Eman MekŘehoř je mokvajícím vředem každého filmu, ve kterém se marně pokouší předstírat herectví. Naštěstí jej zde téměř vymazávají a ukazují mu, jak to má vypadat, vynikající sympatická negroholčička a hlavně skvostná, přirozená a bez váhání píchatelná alfaštěrbina, paní Milfgusnová. Tu bych z fleku nechal vysát ze mě veškerou páru, a ani by mě nemusela před tím moc honit. Tedy pardon, chtěl jsem samozřejmě říct „pronásledovat“, aby to náhodou nevyznělo seksisticky nebo tak… P.S. Milý genitální marketére a brilantní lokalizátore distribučních titulů, to teď jako budeš cpát jméno autora předlohy do každého názvu filmu, aby se i ta největší lopata nemusela obávat, jestli náhodou omylem nejde do kina třeba na slavný gruzínský bestseler Doktor Spánek od Pomrda Šukašviliho? ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Z rádia v kempu hraje „Home“ od Henry Hall & His Gleneagles Hotel Band. (Duoscop)
- Dan Torrance (Ewan McGregor) má v samém závěru filmu zraněnou tu samou nohu jako jeho otec Jack Torrance (Jack Nicholson) – také v závěru filmu Osvícení (1980). (Charpy)
- Ewan McGregor, Dan Stevens, Chris Evans, Matt Smith a Jeremy Renner byli zvažování pro roli Dannyho Torrence. Zájem o roli projevil i John Cusack. Se souhlasem Stephena Kinga nakonec roli dostal Ewan McGregor. (MeanWhile)
Reklama